- Кога възникна идеята за отваряне на филиали на "Международен панаир Пловдив" в София, Варна и други градове? - През миналата година. В стратегията за развитие на панаира, гласувана от правителството, се поставя задачата той да се утвърди като водещ в Югоизточна Европа. Ние сме длъжни да изпълним тази задача. Предприехме и предприемаме редица стъпки за нейното реализиране, една от тях е създаването на филиали в столицата и Варна. Смисълът от разрастването е панаирът да използва своята марка, своя престиж, за да се развие, а не да буксува на едно място. Така ще разгърнем малките браншови изложения, които традиционно се правят в големите градове.
- Какви са причините да се местите в градове с по-малки пазарни дялове в изложбената индустрия в сравнение с Пловдив?
- Ние се стремим да бъдем гъвкави спрямо пазара, а и да отговорим на очакванията на фирмите, защото те се нуждаят от ефективно представяне. Анализите показват, че извън Пловдив има място за определен тип изложения и ние сме готови да ги направим. През последните години големи европейски панаири изнасят част от бизнеса си не само в други градове в съответните държави, но в чужбина. Ние също искаме да се впишем в тази модерна тенденция, а чуждият опит ще ни послужи за по-удачно реализиране на проекта.
- По какъв начин досегашните ви предложения за увеличаване на капитала на панаира и инвестиране на свежи пари в обновлението му кореспондират с модела, при който капиталът на панаира се увеличава с апорт на земите около летищата?
- Увеличение на капитала не означава непременно промяна на дяловете на съдружниците. Винаги съм казвал, че държавата е солидният гръб на панаира и тя трябва да има сериозно присъствие в дружеството. Вариантите за увеличение на капитала и за излизане на борсата, които предложих през декември, са свързани с една основна идея - да се осигурят начини и средства за модернизация на панаира. В този план апортирането на терени за изграждане на филиали се вписва добре, защото изнесените центрове ще активизират неговата дейност. Останалата част от въпроса засяга детайли, които в бъдеще ще се уточняват. Важното е, че с държавата имаме обща визия за развитието на най-големия изложбен център на България и тя вече взе решение по кой път ще вървим.
- Какви средства ще бъдат необходими за инвестициите в изложбени филиали на панаира в София и Варна и какви изложения ще се провеждат там?
- Само за центъра в София ще са необходими минимум50 млн. евро, но сумата може да се окаже доста по-голяма в зависимост от конкретния проект. Още е рано да го описвам, тъй като все още не знаем къде и какъв ще е теренът. Със сигурност мога да кажа, че той ще бъде оползотворен по възможно най-добрия начин, като се изградят модерни изложбени зали с многофункционално предназначение, зони за делови контакти и за отдих, които отговарят на европейските стандарти. За разлика от много други обекти, където външният блясък може да отвлече вниманието на клиентите, в панаирите нито един пропуск не остава незабелязан, тъй че няма да бъде спестен и най-дребният детайл, който е потребен на изложителите и посетителите. Проявите ще бъдат съобразени с потребностите на пазара и възможностите, които предоставя. В София ще се правят ВИП-ови и малки браншови изложения, а във Варна - различни специализирани изложби.
- Какви средства досега е инвестирала "Пълдинтуринвест" в Международен панаир Пловдив? Какви са резултатите на панаира за 2007 г.?
- "Пълдин туринвест" е готов да инвестира колкото е необходимо, ако държавата гласува увеличение на капитала. Засега няма такова решение от нейна страна. "Пълдин туринвест" е съдружник в панаира заедно с държавата и реститутите. Ако трите страни държат да запазят своите проценти и сегашното съотношение на дяловете, трябва да направят съответните вноски. Печалбата на панаира за 2007 г. е около 10 милиона лева. Ние и сега инвестираме в неговото обновяване, защото не можем да посрещаме хората в некомфортна обстановка. Миналата година сме вложили 6 милиона лева, строителната програма за тази година е разчетена за 8 млн. лв. Подобряват се инфраструктурата и околната среда, реновират се палати, изграждат се нови изложбени площи, осигуряват се подходящи условия за работа на изложителите и посетителите.
- Колко ще се увеличат приходите, ако панаирът открие филиали в София и Варна?
- Рано е да правим разчети за приходите от София и Варна, но прогнозирам, че ще донесат повишение, което ще се усети съществено във финансовите резултати. По-важното е, че филиалите ще променят сериозно дейността на панаира, той ще може да върви 2-3 години преди потребностите на бизнеса и да отговаря на неговите очаквания.
Източник: в.Капитал