ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Двама ученици – от Пловдив и Варна, впечатлиха експерти от Масачузетския технологичен институт | ||||||
| ||||||
Чолаков е ученик в математическата гимназия "Акад. Кирил Попов“ в Пловдив. За първи път български участник се класира едновременно в двете категории – за писмено и за устно представяне на изследователски проекти във всички STEM области, разказват от МОН. "По време на школата работих с Хан Гуо и проф. Юн Ким по проект за квантуване на големи езикови модели“, разказва Радостин, цитиран от пресцентъра на министерството. В него те изследват как могат да направят моделите като този, използван в ChatGPT, по-малки, за да бъдат използвани на повече устройства и от повече хора. Основната методика беше, че разглеждаме как теглата на тези модели са разпределени и на база на това ги закръгляме към по-малко на брой възможни стойности. Резултатите засега са, че успяваме да достигнем и дори да подобрим текущите най-добри методи за квантуване след като ги тествахме върху модела LLaMA-2, който "Мета“ публикува едва преди две седмици, коментира Радостин Чолаков. По думите му проектът продължава и той ще работи през годината с групата на проф. Юн, за да бъде развит той на професионално ниво. Чолаков е един от двамата български ученици, които бяха избрани за участие в RSI‘23 след специален конкурс на БАН. Той предстои да кандидатства в университет, като посочва, че ще опита да кандидатства в няколко западни учебни заведения. В кръга на неговите интереси са компютърните науки и машинното обучение. Другият представител на България в RSI’23 е Деян Хаджи-Манич от математическата гимназия "Д-р Петър Берон“ във Варна. И той, и Радостин са ученици в 11 клас. Тази година в престижната лятна школа се включиха 100 ученици от цял свят. Две са местата, запазени за представители на България. Нашите двама участници са излъчени по линия на разработките си в Ученическия институт по математика и информатика (УчИМИ) и интервю, проведено от специалисти от ИМИ-БАН, съобщават от МОН. Школата е с продължителност шест седмици, като през първата се осъществяват предимно лекции от професори във всички дисциплини - хуманитарни науки, математика, биология, физика, химия. В останалите пет седмици основната цел на участниците е да разработят проект в своята научна област и да напишат доклад по него. Всеки има ментор от научна група в Масачузетския технологичен институт или университетите в Харвард и в Бостън, с когото да работи по своята тема. На финала учениците предават научния доклад, както и изготвят презентация, която да покажат пред останалите участници и академично жури. Пет от 100-те доклада са отличени, както и 10 от 100-те презентации получават покана да бъдат повторени пред още по-голяма публика и жури, за да се селектира т.нар. "топ 5“. В научното ръководство на учениците от RSI’23 имаше български представители, съобщават от пресцентъра на образователното министерство. Сред тях е доц. Евгения Сендова, която повече от 20 години е преподавател и ментор в този летен институт. Тя е част от журито от българска страна, което подбира двамата участници всяка година измежду най-изявените ученици по математика и информатика от цялата страна. В научното ръководство на учениците от RSI’23 бе още Петър Гайдаров, а Румен Данговски бе ментор на трима ученици. В България Радостин Чолаков е работил под научното ръководство на Тодор Колев. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Синоптик: От 6 декември започва продължителен период на снеговалежи
14:11 / 28.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Ударно начало на декември за три зодии
14:46 / 28.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5800) | 58% | |
Не (3208) | 32% | |
Не мога да преценя (947) | 10% |