Становище на Европейския център за транспортни политики във връзка с тежкия инцидент на АМ "Тракия" от 12 юли 2020 година с най-малко 6 жертви:
"Уважаеми госпожи и господа,
С настоящото становище Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) изказва преди всичко своите съболезнования на близките на загиналите и пострадалите в тежкия пътно-транспортен инцидент при км 163 на автомагистрала "Тракия" от 12 юли 2020 година, при който ТИР разкъса еластичната ограда (мантинелата), навлезе в насрещното платно, удари и затисна автомобили.
Считаме, че усилията на органите в Република България за намаляване на жертвите по пътищата са значителни. За съжаление обаче работата в посока на обследване и извършване на целенасочени инспекции по пътна безопасност, които значително биха могли да намалят фаталността при подобни инциденти, изостава.
Настояваме незабавно да бъдат предприети мерки за извършване на такива инспекции в най-критичните точки, където загиват много хора.
Припомняме, че неотдавна под шапката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) бяха предприети действия за нормативна промяна в наредбите, регламентиращи именно обследването и обезопасяването на т. нар. черни токи, както и на стандартите за поставяне на еластични огради (мантинели).
Следва да обърнем сериозно внимание на това, че в тези работни групи участие вземат предимно силно зависими и лобистки кръгове, които все още определят политиките в сферата на пътната безопасност. Настояваме дейността по реформиране на нормативната рамка да бъде изцяло в ръцете на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП). Вярваме, че експертите от ДАБДП няма да допуснат на масата лобисти, които с действията и бездействията си да застрашават живота на гражданите на Република България.
ЕЦТП припомня, че съгласно действащия закон за пътищата в Република България отговорността за поддръжката и обезопасяването на републиканската пътна мрежа е изцяло, само и единствено на АПИ. В тази връзка няма как да не бъде отбелязано, че еластичната ограда, която е била скъсана, и през която е преминал ТИР-ът е стара и ръждясала, т.е. изобщо не отговаря на действащия норматив.
В заключение ЕЦТП настоява за извършване на незабавна реформа, която цели преструктурирането на АПИ и превръщането й в работеща структура. Очакваме това да стане дългосрочна политика, която значително ще допринесе за намаляване броя на жертвите на пътя в България.
Очакваме най-после да стартира процесът по обследване на пътната мрежа в Република България и изработването на мерки, целящи предотвратяването на тежки пътни инциденти".