80-годишният пловдивчанин наследил селската кирпичена къща след смъртта на брат си през 2009 г. Около година след това не е ходил там. После заедно със съпругата му решили да прекарват лятото на село, където е по-хладничко, а от октомври до май да се връщат в Пловдив. Плаща редовно сметките си за еленергия, без да пропусне дата. Видял, че електромерът в къщата е от старите - еднотарифен, без часовник за двойна тарифа, и до онзи момент всичкият ток е начисляван и плащан по скъпата дневна тарифа. Многократно сигнализирал инкасатора, че иска измервателният уред да бъде сменен.
"Смениха го преди година. И сега от ЕВН "България Електроразпределение" ЕАД ми съобщават, че старият електромер не съответствал на техническите изисквания. В писмото, което ми изпратиха, пише, че електроенергията е неизмерена и съответно незаплатена. Как тогава изчислиха, че за три месеца съм изразходил 1988 kWh? И преди смяната на електромера, и след това, с новия, не съм плащал по-високи сметки от 40 лв. месечно. За това могат да направят справка в техния архив. А всички съседи ще потвърдят, че през зимата в къщата не живее никой", разказва Вълчо.
Мъжът подал жалба до дружеството да преразгледат случая. Получил ново писмо, че уредът е изпратен за метрологична експертиза в Българския институт по метрология в Бургас. Направената експертиза констатирала, че електромерът не съответства на метрологичните и технически изисквания и отчита по-малко от консумираната електроенергия, като това "в никакъв случай не е свързано с неправомерно поведение от страна на абоната", е отбелязано в отговора на компанията. От дружеството обясняват също, че дължимата по корекционната сметка сума няма характер на санкция. "Изчисляването, изготвянето на справка и коригирането на сметките за изминал период се извършва от енергийното дружество във всички случаи на установени увреждания в целостта и функционалността на средствата за търговско измерване", пише в писмото.
"Първо, заради ЕВН месеци наред не можех да ползвам нощната, по-ниска тарифа, тъй като те се забавиха със сменянето на електромера. По този повод не получих никаква компенсация от тях. Второ, и със стария, и с новия електромер месечната сума, която плащам, е около 40 лв. Как така експертизата е показала, че старият електромер е отчитал по-малко от изразходваната енергия? Защо писмото, което ми изпращат, не е придружено с протокола от експертизата на стария електромер? И как така в къща, в която никой не живее, ЕВН ми начисляват да плащам по 117 лв. на месец", пита мъжът. И допълва: "Готов съм да предоставя писмо от кмета на селото и от съседите с подписи, че никой не е живял там в този период, но се чудя дали от ЕВН ще приемат това като доказателство. Но не са ми посочили, че имам право на такава реакция".
Вълчо и съпругата му, като повечето възрастни хора, са изключително стриктни по отношение на задълженията си. "Обадих се на телефона за информация на ЕВН и ми казаха, че ако не платя сумата, ще спрат тока. Намерих пари и платих", казва Ганевски. Сега обаче семейството ще изгладува парите и ще се лиши от лекарства.
Източник: в. "Марица"