В редакцията на
Plovdiv24.bg получихме сигнал от активисти на
Движение България на гражданите - Пловдив град, касаещ подаването на жалби и тяхното разглеждане от EVN.
Както може би си спомняте, още в зората на протестите, премиерът Борисов и министър Добрев (и двамата вече в оставка) обещаха промени, които да облекчат затрудненото положение на гражданите, стресирани от завишените декемврийски сметки за електричество. Част от тях включваха понижаване на цената на тока с 8%, безплатни проверки на електромерите на гражданите, разсрочено плащане, осигуряване на 3-месечен гратисен период, в който хората да могат да покриват задълженията си, без да бъде спирано електро подаването.
От Движението в Пловдив обръщат внимание, че реално намаление на цените няма как да има към днешна дата, с оглед на сега действащия закон, определящ 6-месечен период за преразглеждане на цената на електроенергията (последното такова беше през януари и донесе поредно шоково увеличение). Безплатните проверки пък са се оказали "безплатни", тъй като държавата се е нагърбила да изплаща все пак съществуващата такса на ЕРП-тата.
Тук идва ред и на сигнала на доброволците от Движение БГ - Пловдив град. Провокирани от случайнo частно запитване как може човек да подаде жалба в EVN, те са стигнали до идеята да проведат малък експеримент, с който да проверят спазват ли се обещанията на вече бившето правителство.
След проведени няколко еднообразни разговора с различни служители в телефонния център за обслужване на клинети на компанията, доброволците са получили абсолютно еднозначни отговори. Базирайки се на тях, от Движение България на гражданите - Пловдив са синтезирали следната помощна информация за по-бързо ориентиране в системата:
• Жалби се приемат в КЕЦ на EVN по район;
• При лично подаване на жалба, тя се входира и се преписва пред клиента, на компютър в системата на компанията;
• Жалби се приемат и онлайн, макар и да не е упоменато никъде на сайта на монополиста. За целта жалбата трябва да се изпрати на имейл: info@evn.bg
• Всички жалби, без значение дали са подадени лично или в електронен вид, се разглеждат в срок от 5 работни дни;
• При желание за разсрочване на задълженията, системата е същата като с жалбите - подавате молба, лично или по имейл;
• Без значение дали сте успели да подадете жалба - лихви се начисляват върху всички пресрочени задължения;
• По старому е и правилото за спиране на тока при неплащане;
Като теглим чертата, единствената промяна спрямо ситуацията преди месец е, че в момента жалбите се разглеждат в срок от 5 дни. Всичко останали приказки за намаление на цената на електроенергията, увеличаване на гратисния период за плащане, защитата на домакинствата от моментално спиране на тока при неплащане са останали голи обещания. Без значение дали са били отправени като част от пиар кампания за сваляне на напрежението или пък са просто част от поредицата неуспели решения в енергетиката, важното е едно - резултатът граничи с нулата, а хората са още на улицата.