ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Една от емблематичните сгради на Пловдив. Познахте ли коя е? | ||||||
| ||||||
Интересното тук е, че пред сградата има красив парк. Днес зоната е заета от паркинг, спирка и бул. "Христо Ботев". Пловдивчани, които коментират публикацията, са буквално възхитени от това, което виждат: "Прилича ми на двореца в Страсбург! Даже изглежда по-хубаво!" "Трябва да направят отново парк на гарата. Направиха града само в бетон, плочки и асфалт." "Наистина изглежда впечатляващо с този парк! Всеки град, в който има въздух и зелени пространства, изглежда запомнящо се! А Пловдив последните 30 години стана бетонов ад особено в центъра, но не само. Всяка градинка се застроява с поредната многоетажка." "Вероятно е снимано рано сутрин. Това е било края на града, без пътни развръзки, без булевард "Христо Ботев" и без Коматевски възел. Пътническите влакове са малко, това е епоха в която не се пътува." Ако припомним историята - първата сграда на железопътна гара в Пловдив е построена през 1873 г. Тогава тя се е намирала на два километра южно от града. До нея е изградена голямата спиртна фабрика на Кристиан Август Боманти . Само за двайсетина години коларският път, който я свързва с града, се превръща в една от най-красивите улици, наречена "Станционна“ (днес "Иван Вазов"), с жилищни сгради на европейските дипломати, архитекти и техници. Сегашната сграда на гарата е проектирана от италианския архитект професор Мариано Пернигони, построена е от 1905 год. до 1908 год. Нейната конструкция е носеща, с тухлени стени. Тухлите са били дарени от тухларната на пловдивския индустриалец Павел Калпакчиев. На 26 септември 1908 г. цар Фердинанд пристига в града във връзка с обявената Независимост на България и е посрещнат на още неоткритата жп гара. В тази връзка една от залите на жп сграда е наречена Царската жп чакалня. Откриването на сградата, изградена в бароков стил, става на 30 ноември 1908 г. Приемната сграда на гарата е проектирана по принципа на симетрията, с три ризалита и с барокова, богато орнаментирана фасада. Подовите конструкции са т. нар. "пруски свод“. Северната фасада е главна фасада към предгаровия площад. През 2015 г. започва цялостната реконструкция на сградата и предгаровото пространство. Обновяването на постройката, е направено максимално внимателно и с уважение към оригиналния вид от проекта италианския арх. професор Мариано Пернигони (на итал. Mariano Pernigoni). Възстановен в оригинален вид е навесът на първи перон. Царската жп чакалня е реставрирана, а голямата зала е климатизирана. Офисите също са реновирани. На Централна гара Пловдив има общо 17 коловоза – 6 челни коловози, западно от приемното здание, и 11 обикновени коловози . |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Синоптик: До минус 19 градуса този уикенд, ще натрупа сняг
13:04 / 21.11.2024
Предупредиха лошо собственика на лъскав черен "Мерцедес" в Пловдив
14:24 / 20.11.2024
Елитът на България се събра в НДК, Марта Вачкова с нов кавалер
08:35 / 21.11.2024
Жената, заснела трагедията: Виждаше се оголеният череп на Гунди
10:58 / 21.11.2024
Абонамент
Анкета