Една от емблематичните сгради на Пловдив. Познахте ли коя е?

Автор: Екип на Plovdiv24.bg
Коментари (0)
20:00 / 29.06.2024
6861
Интересна снимка на една от най-емблематичните и красиви сгради се появи във фейсбук групата "Акция фото Пловдивъ", видя Plovdiv24.bg. Кадърът е от 1935 година, а мястото днес е толкова различно и преобразувано, че за съвременните пловдивчани е направо неразпознаваемо. Става въпрос на Централна гара. 

Интересното тук е, че пред сградата има красив парк. Днес зоната е заета от паркинг, спирка и бул. "Христо Ботев".

Пловдивчани, които коментират публикацията, са буквално възхитени от това, което виждат:

"Прилича ми на двореца в Страсбург! Даже изглежда по-хубаво!"

"Трябва да направят отново парк на гарата. Направиха града само в бетон, плочки и асфалт."

"Наистина изглежда впечатляващо с този парк! Всеки град, в който има въздух и зелени пространства, изглежда запомнящо се! А Пловдив последните 30 години стана бетонов ад особено в центъра, но не само. Всяка градинка се застроява с поредната многоетажка."

"Вероятно е снимано рано сутрин. Това е било края на града, без пътни развръзки, без булевард "Христо Ботев" и без Коматевски възел. Пътническите влакове са малко, това е епоха в която не се пътува."

Ако припомним историята - първата сграда на железопътна гара в Пловдив е построена през 1873 г. Тогава тя се е намирала на два километра южно от града. До нея е изградена голямата спиртна фабрика на Кристиан Август Боманти . Само за двайсетина години коларският път, който я свързва с града, се превръща в една от най-красивите улици, наречена "Станционна“ (днес "Иван Вазов"), с жилищни сгради на европейските дипломати, архитекти и техници.

Сегашната сграда на гарата е проектирана от италианския архитект професор Мариано Пернигони, построена е от 1905 год. до 1908 год. Нейната конструкция е носеща, с тухлени стени. Тухлите са били дарени от тухларната на пловдивския индустриалец Павел Калпакчиев. На 26 септември 1908 г. цар Фердинанд пристига в града във връзка с обявената Независимост на България и е посрещнат на още неоткритата жп гара. В тази връзка една от залите на жп сграда е наречена Царската жп чакалня.

Откриването на сградата, изградена в бароков стил, става на 30 ноември 1908 г. Приемната сграда на гарата е проектирана по принципа на симетрията, с три ризалита и с барокова, богато орнаментирана фасада. Подовите конструкции са т. нар. "пруски свод“. Северната фасада е главна фасада към предгаровия площад.

През 2015 г. започва цялостната реконструкция на сградата и предгаровото пространство. Обновяването на постройката, е направено максимално внимателно и с уважение към оригиналния вид от проекта италианския арх. професор Мариано Пернигони (на итал. Mariano Pernigoni). Възстановен в оригинален вид е навесът на първи перон. Царската жп чакалня е реставрирана, а голямата зала е климатизирана. Офисите също са реновирани.

На Централна гара Пловдив има общо 17 коловоза – 6 челни коловози, западно от приемното здание, и 11 обикновени коловози .

Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Пловдив:
Младите родители, които дишат райски газ пред бебето си, са от Пл...
Загасиха пожара на Младежкия хълм в Пловдив
Пак има пожар на Младежкия хълм
Бунтът на малките аптеки в Пловдив
Уникални кадри от дрон на Бетонния мост, гледката е като от апока...
69-годишна жена се яви на изпит в МУ-Пловдив


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).