Движението по бул. "Руски" и улица "Иван Вазов" ще бъде пуснато най-късно до Коледа, прогнозира в интервю за Plovdiv24.bg проектантът на пробива под централна жп гара в Пловдив инж. Маньо Манев.
Най-напред ще се възстанови двупосочно трафикът по бул. "Христо Ботев", за да не се стеснява пътя и да не се обикаля. Очаква се това да стане буквално през следващите дни. В момента строителите довършват изграждането на втория блок, за да се отпуши движението от "Иван Вазов". Проектът предвижда възстановяване на самото кръгово кръстовище.
Работата по самия бул. "Васил Априлов" ще продължи до края на 2024 г. Оттам ще започва подходът към подлеза, а по локални платна от двете страни на булеварда ще може да се влезе в самото кръгово, обяснява инж. Манев.
Тунелът под гарата е с дължина 550 метра, с рампи от двете страни по 110 метра. Под земята ще има две спирки на автобусния транспорт. Съоръжението ще има интермодален характер и гражданите ще могат да използват автогарите, жп гарата и вътрешно градския транспорт.
Проектантът разкрива, че в северната страна на гарата е много сложно пътно и комуникационно съоръжение, заради съпътстващата инфраструктура. В тази част не са били направени много точни геоложки проучвания и се наложило да се направят допълнителни. След излизане на резултатите проектът е променен и вместо да се изградят шлицови стени са направени секантни пилоти.
При много оводнените пясъци, както е на север от гарата, технологията за шлицови стени се оказва трудна за изпълнение, защото стават обрушвания под земята. Тогава се решава да се премине към метода със секантните пилоти.
"Това са пилоти с диаметър 88 см, които се изграждат под защитата на една тръба. Вкарва се тръбата, така че е възпрепятствана всяка възможност от обрушвания и слягания. След това се бетонира и тогава се изважда тръбата, непосредствено след бетонирането. Много по-сигурна работа. За съжаление, малко по-бавничко става" - обяснява инж. Манев.
Промяната на метода на работа е причината за забавянето в изпълнението на проекта. От южната страна са направени всички плочи, включително рампата, а от северната се работи по-трудно, с много тежка инфраструктура. След изграждането на заместващите канали се открива възможност за по-ритмична работа и се очаква цялостното изпълнение на проекта да се ускори.