Ексклузивно: Развалят концесията на Централна гара Пловдив
Развалянето на концесията на централна жп гара Пловдив е на финалната права. Това е единственият възможен вариант да бъде реализиран големият проект за автомобилен пробив под гарата, който се осъществява с еврофинансиране, заради неотстъпчивостта на концесионера. Споразумението би трябвало да бъде разтрогнато до месец, научи ексклузивно Plovdiv24.bg.
Преговорите се водят между Министерството на транспорта и съобщенията и концесионера ДЗЗД "Железопътна гара - Пловдив" с управител Миролюб Столарски. При разтрогване на договора, на частния инвеститор няма да се дължи неустойка, но ще бъдат платени инвестициите, които е направил, включително и за строителството на четириетажния хотел, вдигнат на мястото на старата магазия.
Проблемът с концесията възникна след стартирането на проекта за автомобилен пробив под централна гара. Бизнесменът Миролюб Столарски още в началото обяви несъгласието си с аргумент, че подземният тунел навлиза в територията на концесията, което е нарушение на договора. В последствие подаде жалба в Административния съд срещу издаденото от община Пловдив строително разрешение, касаещо общинска територия. По делото вече са проведени няколко заседания и на 24 юни предстои поредното. Тогава трябва да бъде представена експертиза от вещо лице специалист по железопътна инфраструктура относно територията на концесията.
Паралелно с подготовката за съдебния процес текат и пазарлъците около развалянето на концесионния договор. Предварителните нагласи са споразумението да бъде разтрогнато около датата на съдебното заседание.
Припомняме, че с решение на правителството в оставка от 06.03.2013 г. за концесионер на централната жп гара в Пловдив за срок от 35 години беше определен консорциумът ДЗЗД "Железопътна гара - Пловдив". Инвестициите, които обединението ще направи за срока на концесията, са в размер на 11,2 млн. лв. без ДДС, като за първите четири години вложенията трябва да са 9 850 000 лв. Размерът на годишните концесионни плащания е съставен от две части - фиксирана и променлива.
През първите четири години фиксираната част е 290 000 лв. годишно. След този срок тя става 412 000 лв., като на всеки три години ще се индексира с общия инфлационен индекс на страната по данни на НСИ с натрупване за периода. Променливата част е в размер на 16 на сто от нарастването на общия размер на брутните приходи от всички дейности за текущата година и надхвърлящи базовите приходи от 1 812 000 лв. Върху сумите на концесионните плащания се дължи ДДС.
Комуникационно-транспортният пробив под централна жп гара ще свърже южните квартали на града с центъра. Трасето на пробива е съобразено и следва предвиденото в общия устройствен план на гр. Пловдив подземно преминаване от бул. "Васил Априлов“ към бул. "Македония“ под района на гаровия комплекс. Ще бъдат изградени и удобни вертикални пешеходни връзки.
Стойността на договора е 89 028 245,95 лева без ДДС. Изпълнител е Обединение "Проект Пловдив" ДЗЗД, включващо фирмите "Трейс Груп Холд" АД и "Балкантел" ООД.
Обект "Модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гара Пловдив" е част от проект "Развитие на железопътен възел Пловдив" и се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа (МСЕ).