След като в столицата заговориха за въвеждането на електробус, които да обслужват линии от градския транспорт, Plovdiv24.bg попита има ли почва тази практика и в града под тепетата.
"Като община ние не може да закупим електробуси, защото работим с частни превозвачи. За тях също все още не е рентабилна инвестиция, въпреки по-малкия разход на гориво за километър. Цената на електробусите е висока и няма икономическа логика да се замени един вид автобус с друг вид." Това коментира за читателите ни зам.-кметът по транспорт
Златин Велев.
По думите му така или иначе към момента електробусният транспорт не се е наложил масово в България, макар опитите за въвеждането му в София.
Разликата със столицата е голяма и поради факта, че масовият градски транспорт в Пловдив се обслужва от частни превозвачи.
"Поощряваме смяната на старите автобуси с нови, към момента общината дофинансира картите за преференциално пътуване", избори Велев. Той обаче поясни, че приходите, които получават превозвачите са от продадените билети, така че те трябва да имат икономическа обосновка, за да закупят електробус, чиято висока цена не може да се компенсира с намалението на разхода за гориво.
Всъщност (по думите му) за Общината няма подходящ механизъм за стимулиране на превозвачите да закупуват електробуси, тъй като при всеки случай разходът на километър ще се увеличи двойно заради цената на самото превозно средство.
Велев подчерта, че като цяло Общината си е поставила за цел стимулирането на замяната на старите с нови автобуси, притежаващи високи екологични стандарти - евро 5 и 6, което е постигнато на 99%.
"Замърсяването сега е десетки пъти по-малко. Образно казано - автобусите по всички линии, които имаме, замърсяват колкото автобусите, които са обслужвали 2 линии, а това е голяма промяна", коментира за финал той.