ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Елена Кантарева: Довършихме реставрацията на сграфитито на ДиКиро | ||||||
| ||||||
Разбираме, че сграфитото на ДиКиро "Захари Зограф“ е вече реставрирано. Така ли е? Да, това беше втори етап от реставрацията и възстановяването на сграфитото. Първият етап, който се проведе през 2022 г. включваше аварийни укрепващи и стабилизиращи дейности, за да предотвратим по-нататъшни срутвания и падания на сграфитото. А междувременно трябваше, аз изготвих служебно проект за последващите дейности за възстановяването на сграфитото, който мина съгласувателните процедури в НИНКН и Министерство на културата. И след като получихме съгласувателните писма и становища, за тази година планирахме средства за възстановяване на сграфитото и подбрахме сезона, който да е най-подходящ. Защото това е една много специфична техника, която през лятото нямаше как да бъде изпълнена, защото много бързо пресъхват мазилките. Нанасят се 3-4 слоя разноцветни мазилки, последователно на мокро една върху друга, откопира се работен картон и след което се изрязва самото сграфито. Така че октомври месец беше най-подходящ. Добре, че нямаше дъждове досега. Да, имахме чудесна възможност да работим, времето и природата ни го дадоха и отгоре Господ се погрижи. Имахме чудесни условия за работа. Понеже това е една много специфична и трудоемка техника, работи се на скеле, знаете, което допълнително затруднява нещата. И възстановката се извърши лично от мен, под мое ръководство, от мои колеги от АМТИИ, които преподаваме на студентите тази техника - доц. Стефка Попова и асистент Гергана Манова, които паралелно работеха с мазач. Защото тук, при тази техника, художникът работи паралелно с мазач. Много фино, много пипкаво, значи? Първо е това, което може да изпълни мазачът, преди да е изсъхнала мазилката. Така че е доста сложно изпълнението в това отношение и като организация, и като изпълнение на работата. За колко време го свършихте? Мисля че общо взето за 3 седмици го свършихме. А останалата част се изпълни от моите колеги от Общински институт "Старинен Пловдив", Лабораторията за консервация и реставрация Христина Цветкова, Ваня Христова и Димитър Станчев. Под мое ръководство, заедно довършихме реставрацията на сграфитито, финалната реставрация, говоря за възстановки на някои опадали разслоявания, опадали повърхностни слоеве, което си беше вече реставрационна работа. Докато другият процес беше изрязване на липсващата част в оригиналната техника на сграфитито. Мога да добавя, че извършихме физико-химични анализи на съществуващите мазилкови слоеве, определили сме използваните пигменти, пълнители, свързващо вещество. На базата на тези анализи се придържахме максимално към оригиналните материали и технология. И още нещо. Между другото видях, че вашата колежка Христина Цветкова реставрира картини в Историческия музей. Да, ние имаме договорка с музеите, които нямат лаборатория за консервация и реставрация и те правят заявки при нас и нашите реставратори обслужват и техните колекции. Защото на времето тази лаборатория за консервация е била общинска и е обслужвала всички музеи, но в последствие тя преминава към "Старинен Пловдив". До едно време продължавахме да си сътрудничим с другите музеи, но впоследствие Галерията си обособи собствена лаборатория за консервация, Етнографският музей също има реставратор, така че остана единствено Историческият музей, Археологическият също си имат ателие отдавна. Така че помагаме на колегите от Историческия музей. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Предупредиха лошо собственика на лъскав черен "Мерцедес" в Пловдив
14:24 / 20.11.2024
Алекс Раева: Преживяхме много мъка с теб последните години
20:22 / 19.11.2024
Интересно явление тази сутрин
08:49 / 20.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета