Пловдив успешно наложи и имиджа си на културна столица още преди заслужено да спечели приза за европейска такава през 2019 г. Но четири години няма как да стигнат за всички планирани от администрацията важни промени по отношение на инфраструктура и градско развитие, а някои процеси - електронното управление например, зависят и от темпото на държавата.
През последните години градът отдели много средства, усилия и време, за да подготви големите проекти, които нямаше как да се реализират с публични средства в периода до 2014 г. За някои нямаше готовност, за други не стигнаха пари, а една част от тях бяха обект на спорове и продължителни обществени обсъждания.
"Това означава културна столица, не можем да правим прибързани неща, докато нямаме сближаване на позициите по дадена тема, не правим нищо", казва кметът Иван Тотев.
Големите проекти на Пловдив с хоризонт до 2020 г. не са никак малко затова ще откроим само част от тях.
Има няколко много важни за града в пътната инфаструктура
Единият е изграждане на вътрешна магистрала, свързваща Централна гара с магистрала "Тракия". Общата стойност на проекта е около 95 млн. лева и по думите на кмета Иван Тотев той трябва да приключи до 2020 - 2021 г. Градската магистрала ще се изгради на няколко етапа. Първият се финансира по новата оперативна програма "Транспорт" и е за изграждането на железопътен възел Пловдив. Строежът предвижда един от централните булеварди - "Васил Априлов", да слезе в тунел под жп гарата и да се свърже с бул. "Македония". Този етап е за около 40 млн. лв.
Другият етап предвижда реконструкция и разширение на бул. "Васил Априлов" от Централна гара до бул. "Шести септември". Стойността му е 15 млн. лева. Този участък ще се ремонтира на две части, като общината вече обяви поръчка за половината трасе за 7 млн. лв.
Третият етап на градската магистрала е свързването й с магистрала "Тракия" и рехабилитация на Голямоконарско шосе - артерията, свързваща индустриалната зона с Пловдив и с магистралата до София и Бургас.
Този етап е оценен на 40 млн. лева, а изпълнението му може да започне още тази година, твърди кмета Тотев. Градският аутобан ще е е около 5-6 км, близо седем с прилежащите пътни възли и съоръжения.
Друг голям инфраструктурен проект е разширяването с две допълнителни платна на Околовръстното шосе на Пловдив между с. Ягодово и Асеновградско шосе. Ще струва около 14 млн. лева и ще започне следващата година.
"Една голяма част от трафика на туристи в Пловдив се генерира от спортни събития", казва кметът Иван Тотев и добавя, че това е причината инвестициите в спортни съоръжения да са толкова важни за града.
През юли ще бъде завършена спортната зала, чието изграждане струва на държавата и общината 38 млн. лева, а още 12 млн. лева бяха платени за терена под сградата.
Тази година кметът ще направи първа копка на един много дискутиран през последните години проект - този за втори гребен канал, който и в момента е обект на съдебни спорове между природозащитни организации и общинската власт.
Все пак съдът позволи предварително изпълнение и Пловдив е твърдо решен да стартира проекта, предвиждащ тренировъчен комплекс за гребци, петзвезден хотел, спортна зала и бизнес център.
"Проектът е за 7 млн. лева, като половината от тях ще инвестираме в защитен екологичен парк "Марица" на площ от 650 дка западно от канала", казва Тотев.
"Това в момента е пустееща земя, която ще се превърне в нов зелен пояс за града", казва още кметът.
Той иска проектът да приключи до 2018 г., когато Пловдив ще е домакин на световното първенство по гребане за мъже и жени.
Сред най-важните проекти на Пловдив по отношение на градската среда несъмнено е този за реконструкция на площад "Централен". Архитектурният проект за площада беше избран след международен конкурс със 125 участника от 41 държави.
Португалското архитектурно бюро FORA беше класирано на първо място, а в момента се подготвя процедурата за избор на проектант за техническия и работния проект.
Следващата година може да започне изборът на изпълнител. Проектът предвижда разкриване на археологията под площада и изграждане на две нива - пешеходно на кота 0 и подземно, където ще са разкопките.
Тук можем да откроим и проекта за реставрация на Голямата базилика - най-големият раннохристиянски храм у нас, която е в ход в момента, и проекта за изграждане на нова художествена галерия на мястото на старата на ул. "Гладстон".
Проектите в ход
Сред важните проекти, които вече са в ход и ще завършат тази и следващата година, местната власт в Пловдив откроява "Интегрирания градски транспорт" за 44 млн. лева, финансиран по програма "Регионално развитие". След неговата реализация Пловдив ще въведе електронното таксуване в градския транспорт, времевите билетите (с един билет ще могат да се сменят линии в рамките на един час), интелигентните кръстовища, както и 48 км велоалеи.