Между 18 и 26-ти декември, еврейската общност празнува Ханука, празникът на светлината и победата над злото.
В неделя /18.12/, еврейската общност в Пловдив отбеляза началото на празника на светлината – Ханука. Церемонията по запалване на традиционния свещник – Ханукия, се случи в пловдивската синагога. По традиция основната свещ на Ханукията се пали от специален гост в синагогата. Пловдивската еврейска общност оказа честта по символичното внасяне на светлина на депутата от 48-то НС и виден общественик – инж.
Росен Костурков.
Друг свещник беше запален от вицеконсула на Република Турция в Пловдив и председателя на сдружение "Паралелен свят" – Кремена Стоянова.
След церемонията по запалването младежите от сдружение "Паралелен свят" поздравиха еврейската общност с няколко музикални изпълнения на традиционни ханукални песни.
Синагогата посрещна гости от различните етноси, които живеят заедно в гр. Пловдив, студенти от ПУ "Паисий Хилендарски", представители на фондация "Хаир", фондация "Заедно", Община Пловдив и други приятели и партньори на общността. Еврейската общност посрещна празника и с празнична почеерпка, организирана от своите членове и приятели.
Церемонии по запалване на свещите за Ханука се случват на различни места в целия град по време на осемте дни.
Еврейската дума Ханука означава "посвещение" и е наречена така, защото празнува повторното освещаване на Светия храм в Йерусалим.
През втори век пр. н. е. Светите земи са управлявани от Селевкидите (сирийско-гръцки народи), които се опитват да принудят еврейският народ да приеме гръцката култура и вярвания. Противно на всичко, малка група верни, но зле въоръжени евреи, водени от Юда Макаби, побеждават една от най-могъщите армии на земята, прогонват гърците от Йерусалим, и преосвещават Светия храм в Йерусалим.
Когато се опитват да запалят менората на храма (светилникът със седем разклонения), те откриват само една-единствена кана със зехтин, която не е унищожена от гърците. По чудо, след като запалват менората, каничката с масло за един ден гори цели осем дни, докато може да се приготви ново масло, отговарящо на условията на ритуална чистота.