ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Евродепутатът Мария Габриел: България ще получи с над 2 млрд. евро повече за новия програмен период 2014-2020 г.
Автор: Екип Plovdiv24.bg 07:15 / 22.03.2013Коментари (0)1825
©
В събота от 09,30 ч. в Пловдив ще се състои публична дискусия на тема "Общата селскостопанска политика на ЕС - предизвикателства и възможности за българското земеделие след 2014 година" с участието на българския евродепутат Мария Габриел (Европейска народна партия, ГЕРБ), член на Комисията по земеделие и развитие на селските райони на Европейския парламент. Форумът ще се състои в зала "Пресклуб" на Международен панаир - Пловдив. Събитието е в рамките на Дните на Европейския парламент в Пловдив от 17 до 23 март 2013 година.

Основен акцент ще бъде дебатът относно реформата на Общата селскостопанска политика (ОСП) и нейното прилагане в България през следващия финансов период. Представители на Министерство на земеделието и храните, на Държавен фонд "Земеделие" и на браншовите организации ще обсъдят също така и въпроса за защитата на местните и национални селскостопански продукти на общоевропейския пазар.

Дни преди срещата Искра Койчева, репортер в Plovdiv24.bg, разговаря с Мария Габриел за последни предложения и промени, свързани с Общата селскостопанска политика на ЕС.

- Преди дни Европейският парламент (ЕП) прие ключови за България промени за периода 2014-2020 г., позволяващи директни субсидии за животновъди, които не притежават по-голяма част от земята, която ползват. С какво ще бъдат съобразени тогава техните помощи?

- Наистина, приетата от ЕП поправка беше един голям успех за България. В тази връзка, бих искала да уточня, че плащанията за животновъдите са част от обвързаното с производството подпомагане, която всяка страна членка ще има възможност да предоставя. Това подпомагане е в размер до 15% от националния пакет за директни плащания. Схемата не е задължителна, а доброволна, така че всяка страна ще има право да реши дали да използва или не обвързано с производството подпомагане. Самата възможност, обаче, за подобно решение, както и увеличаването на обхвата на секторите, които да имат право на подобно подпомагане, е изключително положителен резултат от гласуването в пленарната зала на ЕП.

Ситуацията в България е такава, че 90% от животновъдите не притежават земята, която ползват. Ето защо досегашните схеми на площ и на глава добитък не даваха резултат. Многократно съм поставяла този въпрос пред колегите ми от Комисията по земеделие и развитие на селските райони на ЕП и пред комисар Чолош. Все още е рано да се каже какви ще бъдат условията за подпомагане за животновъдите. Самият факт, обаче, че проблемът на животновъдите е очертан и осъзнат и законодателната работа по разрешаването му започва, е изключително важна стъпка за подобряване на ситуацията в сектора.

- Ще бъдат ли увеличени директните плащания?

- Ще бъдат. По отношение на директните плащания приехме едно много по справедливо разпределение между страните членки. Националните пакети за директните плащания ще бъдат адаптирани, така че за държавите членки с настоящо равнище от директни плащания на хектар под 70% от средната стойност за ЕС, увеличението ще бъде с 30%. Това е и процентът за България. За държавите членки с равнище на директни плащания между 70 и 80% от средната стойност увеличението е с 25%, а в тези страни, които получават повече от 80% от средното - с 10%. Вследствие на прилагането на тези механизми, полученото равнище не трябва да бъде в нито една държава членка под 55% от средното за ЕС през 2014 г. и 75% от средното за ЕС през 2019 година. След всички тези цифри, мога да кажа, че това не е стопроцентово изравняване на субсидиите, но е голяма и важна крачка по отношение разпределението на субсидиите от страните членки. По този начин България ще получи с над 2 млрд. евро повече за новия програмен период 2014 - 2020 година.

Успешен момент за страната ни е и по-голямата гъвкавост между стълбовете. Въвеждането на възможност за прехвърляне на 10% от средствата за развитие на селските райони към директните плащания по първи стълб може да позволи по голяма гъвкавост на държавите членки при директното субсидиране на фермерите и ще позволи да се оперира с по-голям финансов ресурс в рамките на директните плащания, които са успешен инструмент за България. По-голямата гъвкавост при оперирането с финансовите ресурси по двата стълба на ОСП и евентуален трансфер между тях при необходимост в държавата членка е добра основа за прилагането на политиката. С получаването на повече гъвкавост при насочване на подпомагането могат да бъдат изпълнени по-успешно целите на ОСП.

- Запазва ли се възможността страните членки да предоставят до 15% от националния пакет директни плащания на сектори, които са с икономическа, социална и екологична насоченост? Какво ще донесе това решение на България и кои производители ще могат да се субсидират?

- Предложението на Европейската комисия (ЕК) беше само до 5% от националния пакет. В Комисията по земеделие и развитие на селските райони на ЕП приехме поправка, която увеличава сумата на до 15% и разширихме списъка със секторите, които могат да бъдат подпомагани. Възможността страните членки да прилагат доброволната схема за обвързано с производството подпомагане за продуктите, посочени в приложение I на Договора, в размер до 15% от пакета за директни плащания е ключов момент в реформата на ОСП. От една страна, това ще им позволи необходимата гъвкавост. От друга страна, възможността за обвързано с производството подпомагане ще обхване всички производствени сектори, без да има дискриминация. По този начин могат да бъдат подкрепени важни за България отрасли, като зеленчукопроизводството, овощарството, животновъдството и особено тютюнопроизводството.

Зеленчукопроизводството и овощарството, които досега бяха пренебрегвани в ОСП, ще получат по-голяма възможност за подпомагане. Това са традиционни сектори за страната ни, които имат място на европейския пазар със своето високо качество.

Що се отнася до тютюнопроизводството, България има най-висок брой регистрирани тютюнопроизводители - 41 900 души, които представляват почти половината от всички тютюнопроизводители в Европейския съюз. Отглеждането на тютюн е изключително трудоемка дейност. Заетите в този сектор в България са около 240 хиляди души, което прави тютюнопроизводството основна заетост в много селски полупланински райони на страната, където има ограничени икономически алтернативи или такива изобщо липсват. В районите, където площите позволяват да има алтернативно земеделие, производителите вече са се преориентирали. В някои погранични райони, обаче, поради плитките и наклонени почви, не може да има алтернативно производство, както и в Североизточна България, където има ограничени възможности за друга заетост.

- Вие предложихте поправка в пчеларския сектор, която беше приета от евродепутатите. Разкажете повече за това. Вече стана ясно, че по този начин българските пчелари са защитени?

- Наистина, това е една дългогодишна борба, българска е идеята за приемане на поправка за изработването на нова, финансирана с европейски средства схема за плащане на пчелно семейство в сектора на пчеларството. Факт е, че 84% от растителните видове и 76% от производството на храни в Европа зависят от опрашването чрез пчели. Пряката стойност на произведения мед в ЕС се оценява на около 140 млн. евро, докато стойността на опрашване чрез насекоми за европейското земеделие се определя на 20 млрд. евро на година и около 153 млрд. евро по света. В допълнение, пчеларството е част от европейското селскостопанско наследство и от българските националните традиции.

В същото време пчеларите, за разлика от своите колеги, не получават директни плащания. В сега действащото законодателство на ЕС не се предвиждат директни плащания конкретно за пчеларството - нито в България, нито в другите държави от ЕС. Това има негативни и демотивиращи последици за сектора. Средствата, които пчеларите получават в рамките на Националните програми, са твърде малко в сравнение със средствата, които се предоставят на останалите селскостопански сектори. Ето защо въвеждането на подобна схема е крайно необходимо.

В рамките на две години проведох редица срещи с българските пчелари, по време на които обсъждахме проблемите и предизвикателствата пред този сектор. През декември миналата година в Европейския парламент в Брюксел организирахме конференция, посветена на пчеларския сектор и изложение на български мед и пчелни продукти. Това беше още една възможност на европейско ниво да подчертаем значението на сектора, да наблегнем на предизвикателствата, които той среща и да поставим на дневен ред необходимостта от директно подпомагане. Смятам, че приетата поправка е една добра основа за започването на преговори със Съвета на министрите на ЕС и Европейската комисия, които започват в края на месец март. Институциите трябва да достигнат съгласие, за да може законодателната рамка, определяща бъдещето на ОСП, да влезе в сила.

Можем спокойно да кажем, обаче, че това, което се случи, е положителен сигнал, потвърждение за това, че усилията ни не остават незабелязани и нашият глас и позиция са чути. Тук искам да използвам възможността да благодаря на всички пчелари за доверието и за огромната подкрепа, която ми оказваха през цялото време.

- Колко ще бъде таванът на директните плащания и какво ще бъде разпределението на националните пакети между страните членки?

- За да бъде по-голям фокусът върху по-малките ферми, Парламентът подкрепи планираното от Европейската комисия въвеждане на таван на директните плащания. Размерът на директните плащания, които се отпускат на селскостопански производител, се намалява с 20% за суми между 150 хиляди евро и 200 хиляди евро, с 40% за суми между 200 хиляди евро и 250 хиляди евро, със 70% за суми между 250 хиляди евро и 300 хиляди евро, като горната граница на тавана остава 300 хиляди евро.

Целта на въвеждането на таван е да се спре прекомерното окрупняване и свиването на конкуренцията в селскостопанския сектор, да се осигури по-голяма помощ за дребните производители, както и да се обърне по-голямо внимание на втори стълб на ОСП - развитието на селските райони. Всички средства от постепенното намаляване или определянето на горна граница на плащането остават в региона или държавата членка, където са получени, и се използват за мерки по втория стълб.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юни 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Детско-юношески футбол
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Предаване "Цветовете на Пловдив"
51-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: