Филолозите на ПУ сменят черната дъска с електронно обучение
Черната дъска, учебниците и христоматиите вече не са единственото средство за преподаване на основни дисциплини като български език и литература. Това ще се опитат да докажат преподавателите във Филологическия факултет на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски", които утре организират семинар за студенти, учители по български език и литература и експерти от инспектората по образование.
Темата на научната дискусия е за приложението на високите технологии в изследването на българския език, обясни доц. д-р Петя Бъркалова, заместник декан на факултета. Според нея компютърните програми могат ефективно да се прилагат в целия процес на обучение - преподаване, изучаване и оценяване на получените знания.
Гост-лектори на семинара ще бъдат доц. д-р Светла Коева от секцията по компютърна лингвистика към Института за български език при БАН и доц. д-р Радка Влахова, преподавател в Катедрата по български език на СУ "Св. Климент Охридски". Те ще представят компютърни програми за "e-learning" на езика, както и изследвания за приложението на високите технологии в хуманитаристиката. След двете презентации е предвидена дискусия за предимствата и рисковете от внедряване на високотехнологични продукти в хуманитарните дисциплини, обясниха организаторите на семинара.
Целта на тези научно-изследователски проекти е да се разработят модели за представяне на хуманитарни знания в стандартизиран електронен формат, който да позволява дистанционно преподаване и тестово изпитване. Приложението на подобни съпоставими и автентични модули на информация улеснява оценяването на знанията, получени в средното училище, бакалавърските програми в университета и придобиването на степен "магистър". Паралелно с това се изработват компютърни речници, както и база езикови данни, което позволява съпоставяне на резултатите със сродни изследвания в международен аспект.
Създадените електронни ресурси ще бъдат приложими в дейността на регионалния център на Европейския консорциум за сертификат за владеене на съвременни езици (ECL), обясни доц. Бъркалова. Според нея електронното обучение, в частност образователните портали, дава възможност за обективна оценка и самооценка на постигнатите резултати по време на обучението. Целта е образователната администрация на всички равнища да може да разполага с достоверна информация за съответствието между задължителния материал и реалните знания, които са придобити след завършването на всеки етап от образованието.