Гайдарова: Ако в училището няма болни от Covid-19, няма да се затваря
Какви са сценариите за Министерството на образованието и науката за протичането на тази учебна година. Новият подход включва делегиране на индивидуални права на училищата. Може да се стигне и до индивидуални решения на педагогическите съвети. Едно училище може да има свой собствен сценарий на фона на националния.
Темата коментира в “Нашият ден“ Мария Гайдарова, зам.-министър в МОН. Тя е директор на училище "Райна Княгиня" в Пловдив
“Тази година МОН предложи коренно различен подход, решенията да се взимат на различни нива – национално, училищно, областно.
Разработихме ясни алгоритми с ясни отговорности. Търсим баланса между максимално присъствено обучение при минимален риск за учениците и учителите.
Водещи са медицинските аргументи, които са свързани със здравето и безопасността.
Сценариите
При отсъстващи 10% от учениците поради симптоми на Covid-19 или при заболели учители, така че да имаме невъзможност да се осъществи присъствения учебен процес, директорът на училището може да направи аргументирано предложение до министъра на образованието и науката за преминаване към ротационно или цялостно обучение от разстояние в електронна среда.
Това става с решение или на педагогически съвет, или на РЗИ. Разписали сме тези правила и стъпки, включително и приложение на доклада, който директорът трябва да разработи и изпрати своевременно.
При изготвяне на това предложени за ротация се спазва принципът на обучение от разстояние, в електронна среда, да бъдат не повече от 50% от учениците.
Първи следва да премине випускът с най-много заболели и контактни ученици. В общия случай бих могла да кажа, че важи принципът, че към самообучение от разстояние в електронна среда преминават първо учениците в гимназиален етап на образованието с изключение на 12-и клас.
При продължаващо влошаване на епидемиологичната ситуация и учениците то 12-и клас, както в прогимназиалния етап с изключение на тези от 7-ми клас.
Учениците от 7-и клас и начален етап – 1-ви и 4-и клас преминават в обучение от разстояние в електронна среда в краен случай.
Деца със СОП
Отново търсим баланс и създаваме организация за максимално присъствено обучение на тези ученици.
А за тези с по-висок риск от заразяване по желание на родителите се организира обучение от разстояние.
На практика, ако в училищата няма болни, те могат да работят в зависимост от това какъв сценарий има на Национално или на областно ниво.
Превенция
Стигаме и до превенцията – да спазваме мерките, за да бъдем здрави.