Тече ремонт на Околовръстния път на Пловдив и хаосът е пълен. Видимата част е провокирана от периодичното затваряне на участъци от въпросните 14 км, които се работят поетапно. Заради това хиляди тежкотоварни камиони и леки автомобили нямат достъп до обходното трасе на Пловдив и са принудени да преминават през самия град- задръствания, тежки обгазявания с неясна концентрация, объркан трафик. Не е ясно дали този режим има съгласуване за пътна безопасност и кой извършва контрола.
Невидимата част се нарича цифром и словом 25 милиона лева държавни пари, които се усвояват по скандален начин в момента за ремонта. Не е известно да има, а истината е, че няма как да има, проект за този ремонт. Не е известно и вероятно никога няма да стане известно и как е изчислена въпросната дадена сума от 25 милиона лева, след като дейностите са възложени без конкурсна процедура, а през решима на текущ ремонт. Същата фирма- изпълнител, случайно или не, отново без тръжни процедури, усвоява около 100 милиона лева само по ремонтни дейности на пътища из пловдивско. Въпросното дружество "Европейски пътища“ има сключен през 2019 година петгодишен договор с АПИ за ремонти и снегопочистване, като прогнозната стойност е 28 милиона лева, но на практика разходът се надвишава пъти.
Областно пътно управление- Пловдив се хвали колко много дейности ще се извършат срещу 25-те милиона по околовръстното на Пловдив: рециклиране на съществуващата настилка, усилване на пътната конструкция, нова асфалтобетонова настилка и нови пътни знаци, както и подобряване на отводняването. Какво от това се върши и с какво качество, всеки може да отиде и да види. Обещанията са как на следващ етап ще се работело дори по надлези- над жп линии, река Марица и над Пещерско шосе.
Хората не са длъжни да знаят, но ние, политиците сме длъжни да алармираме за това, което знаем. Затова искам да питам : къде е техническият проект, през който от няколко години регионалното министерство се кълне как ще извърши удвояване на околовръстното на Пловдив с много екстри? Защо сега се хвърлят 25 милиона лева в някакъв ремонт, при това извършван едва ли случайно без процедура, през която цената на възлагането със сигурност би паднала с не малко? Кой ще застане с името и доказателства че описаните дейности по този ремонт сега струват точно 25 милиона лева за 14 км отсечка? Кой има интерес да бърза да усвоява тези милиони? Нали обещанията бяха, че ще се реализира проект за удвояване на трасето, та това е околовръстно на Пловдив, а не на някой малък град, без интензивен обходен трафик? Няма отговори на тези въпроси, а управляващите ГЕРБ стискат палци и никой да не се сети да ги зададе.
Като народен представител съм отправял питания през парламентарния контрол към министър
Петя Аврамова именно за пълната и сериозна реконструкция на околовръстното на Пловдив. Последното е с дата 5 декември 2019 година. Именно тогава министър Аврамова отговаря как АПИ е обявила обществена поръчка за изработване на технически проект и ПУП, как възлагането ще е три обособени позиции, а само пет дни по-късно, на 10 декември 2019 година, вече щели да се отварят и офертите на кандидатите. Точно 15 месеца са изминали от това обещание и нищо няма като приключена процедура, камо ли изпълнен технически проект. Няма и никакви обяснения защо. Нямало е кандидати или нечий интерес е осуетил и тази процедура? И кога изобщо Пловдив ще има нормално околовръстно трасе, каквото е обещавано от управлението на ГЕРБ от 2012 година насам?
Пълно с хаос и неизвестни е и при другият, по-голям, проект за околовръстно на Пловдив, този за т.нар. Югоизточния обход. Именно на него се разчита да изнесе автомобилния трафик извън града. Прогнозната стойност около 42 милиона лева провокира интерес сред повече от десет фирми- кандидати за изпълнители. По неизвестни причини през януари 2021 година той бе прекратен мистериозно. Хаос след хаос, но междувременно усвояваните от ГЕРБ милиони през строителни ангажименти по държавни пътни обекти винаги са в двуцифрени и по-големи числа. А ако може без поръчки, а директно на приближени фирми, още по-добре. Това е ГЕРБ, това е тяхната "работа, работа, работа“. Краят на такова управление отдавна е заслужен, време е да го направим и реален, завършва анализът си
Манол Генов, водач на БСП в Пловдив-област.