Трябва да се направи задълбочено проучване дали е необходима пътната връзка Бетонен мост, въпреки настояването на гражданското общество да се запази. В момента търсим решение за нещо, което сме свикнали да е там, без да знаем дали ни е нужно. Обследването трябва да е в цялост, за проводимостта на цялата система, а не на парче и така ще разберем дали ни е нужно това съоръжение. Това е личното мнение на главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов, което той изказа по време на представянето на проекта за реконструкция на пътна връзка "Бетонен мост", предаде репортер на Plovdiv24.bg.
Арх. Ахрянов уточни, че проектантите, които изготвят промените в Общия устройствен план на Пловдив, препоръчват два варианта - Бетонният мост да не се маха и да продължи да съществува, а ако се маха - да стане след реализацията на пробива под централна гара. Проектът за тунел под гарата се движи от НКЖИ и сроковете изцяло зависят от тях. В общината засега е внесена само идейната разработка и предстои представянето на окончателния вариант. Крайният срок за реализация на пробива е 2024 г., така че до тогава мостовото съоръжение не трябва да се пипа, обясни главният архитект.
Бетонният мост е изграден през 1980-1981 г. като временно съоръжение. НКЖИ предлага модернизацията на Бетонния мост да е с две различни конструкции - метална или железобетонна. В идейната разработка не се променят границите на моста от изток и юг, а от запад се предвижда ново свързване. Не е ясно дали ще има три или четири точково подписане. Съществуващите рампи от двете страни ще запазят вида си, тъй като са частично земно-насипни. Сегашното съоръжение е на кота 165 м надморска височина, а бъдещият мост е с 1.20 метра по-висок.
От представената документация стана ясно, че в общината е входирана само частта за премостване на жп линиите, а за самото кръговото кръстовище над бул. "Хр. Ботев" все още няма подробен проект. Ако пътното съоръжението се изработи по всички правила и отговаря на всички нормативи по закон, никой няма да падне, коментира Ахрянов. На въпрос коя конструкция - металната или железобетонната, е по-здрава, главният архитект отговори, че са еднакво здрави, защото се изчисляват на еднакви натоварвания. Но тъй като са направени от различен материал работят по различен начин. Той посочи като пример два жп моста при Белово, от 30-те години на миналия век, метални, немски, които са били в прекрасно състояние, но при реконструкцията на жп линията София - Пловдив са разглобени и сега ще се използват на друго място.
Според Ахрянов, състоянието на Бетонния мост не е лошо, въпросът е в поддръжката, която трябва да се прави на съществуващото или на бъдещото съоръжение. Към момента не може да се посочи дали железобетонната или металната конструкция е по-евтина, тъй като конкретните изчисления се правят при започване на работата. Например, цената на желязото скочи с 60% от началото на годината, обясни той.