Изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия (СМТ) Николай Вълканов заяви, цитиран от БТА, че няма представа на базата на какъв брой компании е направена извадка, която да показва спад с близо 8 млн. лева на дневна база на оборота в търговските вериги в деня на бойкота на 13 февруари, организиран от четири граждански организации заради високите цени на храните. В СМТ членуват повечето търговски вериги, представени на българския пазар.
Вълканов посочи, че няма представа на базата на какъв брой компании е направена тази извадка, нито защо е направена спрямо сряда, но добави, че данните са такива, каквито са.
Оборотът на големите търговски вериги у нас е намалял с 28,8 на сто в деня на бойкота спрямо предходния ден. Това представлява понижение от 7,9 млн. лева на дневна база, тъй като оборотът на 12 февруари е възлизал на 27,3 млн. лева, докато в деня на бойкота, 13 февруари, оборотът е достигнал 19,4 млн. лева. Тези данни изнесе министърът на финансите
Теменужка Петкова пред журналисти в Министерски съвет в събота, 15 февруари, след извънредното правителствено заседание, посветено на цените на хранителните стоки.
Вълканов каза, че му е трудно да коментира дали този спад е голям или малък, защото не разполага с базата, на която са извадени тези данни, от тях не става ясно и до каква степен е бил наваксан спадът в оборотите в предишните или следващите дни.
На въпрос за предстоящия бойкот на търговските вериги, обявен за 20 февруари, Вълканов допуска, че може да има отлив на клиенти и посочи, че след като има такъв тип тенденция и в други държави, за известно време тя ще се артикулира и тук.
Според изпълнителния директор на Сдружението за модерна търговия (СМТ) Николай Вълканов евентуална мярка за таван на надценките на хранителните продукти е непродуктивна, това показва и опитът на други държави.
Вълканов каза това относно цените на храните и заявеното от министъра на земеделието
Георги Тахов по bTV, че е възможно да се възприеме в закон надценката да е до 30 процента.
Не виждаме как е възможно такъв тип решения да работят, надценка означава разход за реализацията на дадена стока, това не означава печалба, посочи Вълканов. Според него няма как да се фиксира надценка, върху който и да било продукт, защото бизнесмоделът на различните търговци е различен, разходите, които те имат по реализация на дадена стока, са различни и ако се фиксира при дадена стока нормата на разход, това означава най-вероятно да се повиши при друга стока. По думите му затова подобна мярка няма как да сработи.