Решението на този проблем е в най-евтиния транспорт в цяла Европа - т.нар. S-ban, предлагат експерти. За целта се сформира нов консорциум, който ще обедини местната администрация, представители на НКЖИ и БДЖ и големия бизнес в зоните.
Новата улична железница ще използва съществуващата жп мрежа и с някои допълнителни инвестиции ще свърже като пръстен сателитните на града селища. Работна група от специалисти подготвя проект, с който ще търси финансиране по ОП "Транспорт" в следващия програмен период 2014 - 2020 г. Целта е доизграждане на жп ринга около Пловдив, съобщи зам.-кметът в община "Марица" Стефан Цанков. Новият S-ban ще свърже летището и индустриалните зони със съществуващата национална жп инфраструктура и градския транспорт.
"Сдружението ще обединява представители на всички "засегнати" страни - местната администрация в лицето на общините Пловдив, "Марица", "Родопи", Раковски, големият бизнес, а също представители на НКЖИ и БДЖ. Първият ни приоритет е да определим бенефициента на проекта", допълва зам.-кметът Цанков.
"Вариантите за кандидатстващата организация са няколко - НКЖИ, БДЖ или асоциация между бизнеса и общината. Община Пловдив също мисли в тази посока, въпросът е че това е един по- мащабен проект, понеже 90 % от този S-ban ще бъде извън територията й".
Идеята за градския S-бан не е нова. Първи я лансира Спас Гърневски в края на мандата си. Тогава модерната железница минаваше през ЖР "Тракия" обикаляше през града и стигаше до Скутаре. Няколко години по-късно S-ban предложи и екипът на "Ситиплан", в разработките си за Общия устройствен план на Пловдив.
"Днес обаче този жп ареал се фокусира окоро проблема - как близо 300 000 работници от концентрираните индустриални зони, всяка сутрин, минимум за 45 мин. да стигат до работното си място", обяснява Цанков.
"Държавата може да субсидира такъв жп транспорт, с него ще съживим много от малките села в радиус около 40-50 км около Пловдив".