Градската железница - все по-необходима за Пловдив
Градската железница е все по-необходима за Пловдив, съобщи за Plovdiv24.bg инж. Гергана Кривошапкова, един от авторите на транспортно-комуникационната схема към новия Общ устройствен план на Пловдив. "Като част от системата на обществения транспорт тя е заложена в Общия устройствен план, където по задание трябваше да се изследва доколко този проект е необходим за Пловдив. Маркирани са трасетата, направени са и много други неща, но това трябва да продължи“, категорична е инж. Кривошапкова.
Тя поясни, че с категоричност е доказано, че железницата е необходима. За Пловдив е нужна една по-мощна превозваческа система, за да може да се поемат основно работните пътувания. "Пловдив го разглеждаме не само в града, има и една активна зона за влияние, която е в други общини, но на практика хората от тези общини работят в Пловдив, или пресичат територията на града. Това са хората от Стамболийски, Асеновград, Труд, Марково и други. Като се отчитат и тези кореспонденции, тогава категорично се доказва необходимостта от тази градска железница, която ще е нужна и за целите на по-далечните кореспонденции“, посочи инж. Кривошапкова.
Тепърва трябва да се направят обосновани пред проектни проучвания, за да се види дали железницата ще бъде ефективна. След това трябва да бъде направен идеен проект, работен проект, и да се пристъпи към реализация.
"По наша груба преценка, за пред проектните проучвания е необходима около година, за идейния проект - около още половин година. Така, че е възможно, ако проектът се възложи сега, за около година и половина да бъде завършен", каза Кривошапкова. Повечето от мотрисите вече са налични, хубави, на "Сименс", твърдят от НКЖИ.
Те също подкрепят тази идея и смятат, че е добре Пловдив да има градска железница. Още повече, че градът вече има своята инфраструктура за железницата. Това означава, че реално проектът няма да е скъп, за разлика от Варна и Бургас, които също искат градска железница, но при тях няма предпоставка.
"Железопътният транспорт е по-екологичен, по-добър и ефективен, както и по-икономичен. Той трябва да стане алтернатива на транспорта с леки автомобили. През 2018 година в Пловдив се падаха около 420 автомобила на 1000 жители, а сега те са още повече. Транспортните артерии в Пловдив са недоизградени, градът много изостава с това, досега повече се асфалтираха улици, вместо да се строят нови. Затова този проект има за цел железницата да стане по-привлекателна за обществото от личния транспорт“, каза още инж. Гергана Кривошапкова.
Тепърва ще се проучва неговата ефективност, но засега е изследвано, че във върхов час около 7000 пътници могат да се придвижват със S-bahn-а на Пловдив, ако проектът бъде реализиран. За 10 часа те са 70000, а за 12 часа – още повече.
Затова всички се надяват да бъде дадена зелена светлина на градската железница в Пловдив. Но и най-успешният и хубав план няма никаква стойност, ако няма политическа воля за него“, добави инж. Гергана Кривошапкова.