В края на миналата седмица
заместник-кметът по транспорт Ерол Садъков обеща подробна информация, свързана с електронно-билетната система в автобусите от масовия градски транспорт и преговорите с "Тикси" АД. Както вече писахме, официалното въвеждане на е-таксуването в градските рейсове на Пловдив е отложено заради
спор за много пари.
Докладът, с който
Plovdiv24.bg се сдоби, е представен пред комисиите по транспорт и бюджет и финанси на Общинския съвет в средата на януари. Тогава зам.-кметът
Ерол Садъков е представил ситуацията в преговорите между Община Пловдив и "Тикси".
В доклада, се казва, че след развалянето на договорите от 2016 и 2018 г. през септември и октомври 2024 г. за обслужване на градските линии се наложило подписване на ново тристринно споразумение между ОП "ОКТ", "Тикси" АД и основния превозвач "Автобусни превози" АД, чрез което Община Пловдив трябвало да поеме допълнителен финансов ангажимент. В доклада пише:
"На база подписания договор от 12.06.2023г. и въведените системи за различни видове таксуване се оказва, че плащането с банкови карти, смарт телефони и устройства
НЕ е обезпечено. Иначе казано, договорът за близо 12 млн. лева не включва услугата за плащане с банкови карти.
Допълнително договорени (извън разходите по контракта от 12.06.2023) и оферирани (недоговорени към момента) с "Тикси" АД суми по позиции:
- 5000 лева на месец с ДДС, за да е възможно в цялост разпространяването на превозни документи през мобилното и десктоп приложения. Договорено чрез тристранно споразумение между ОП "ОКТ", "Тикси" АД и "Автобусни превози"
(Тук не са включени разходи, които са за сметка на Община Пловдив – GPS устройства, свързаност, интернет, виртуален ПОС за десктоп приложението и други.)
- Допълнителни дейности (детайлно описани по-долу) 8 131.2 хил. лева с ДДС, от които за публичния градския транспорт са 4 993 хил. лева с ДДС включващи:
Внедряването на Система за информиране на пътниците (RTPI) – 1 594.8 хил.лв с ДДС
Осигуряване на услуги чрез Tixi MaaS EMV - платформа за обезпечаване на заплащане с банкови карти – 1 618.8 хил. лева с ДДС
Допълнителни валидатори, камери и друго оборудване в градския транспорт за 1 779.6 хил. лева с ДДС
Важно уточнение във връзка с паричния поток от постъпления от клиенти, платили през мобилното или десктоп приложение за закупуване на карти/билети, включително и при директно плащане с банкова карта.
Всяка трансакция с карта през валидаторите в автобусите, ако бъде пусната системата, мобилното и/или десктоп приложения задължително и безалтернативно се менажира през системата само и единствено от "Тикси" АД. Община Пловдив няма контрол върху постъпващия паричен поток и пътя до финалното заверяване на паричните средства в банкова сметка с титуляр Община Пловдив.
Аз и екипът ми не можем да гарантираме, че всяка една трансакция минава през целия този път и се отчита в сметката на Община Пловдив.
По време на преговорите между Община Пловдив и "Тикси", няколко пъти се поиска да се намали драстично месечната сума на Tixi MaaS EMV, както и да се дава информация в реално време за всяка една трансакция, която минава през тяхната система. От "Тикси" категорично отказаха това и заявиха, че държат на своето предложение и няма да отстъпят.
Какви са възможностите за таксуване през системата на "Тикси" и какво искат те, за бъде въведена пълна функционалност?
На първо място трябва да се спомене, че НИТО ЕДИН от компонентите на "Индра" не е внедрен в системата, изградена от "Тикси". Т.е. ние може да се говори за изцяло нова система, а не надграждане на старата.
Според договора подписан между Община Пловдив и "Тикси" АД обезпечените начини за таксуване са следните:
По договор "Тикси" АД доставя и монтира 285 валидиращи устройства с приложен софтуер, като сумата за един брой е 4275 лева без ДДС, или 1 218 375 лева без ДДС за всички. Адаптацията и монтаж за тях струва 600 лева на брой или 171 хиляди лева за всички.Валидаторите са поставени до първа врата и на тях е обезпечено валидирането на СМАРТ картите, които ще издава ОКТ и превозвачите – пластики, заместващи досегашните хартиени карти. На валидаторите е възможно да се таксува с банкова карта и смарт устройства но тази услуга НЕ е включена в действащия договор. За да функционира тази услуга, наречена от изпълнителя Tixi Maas EMV, Тикси АД предлагат анекс, който да сключат с Община Пловдив.
По договора трябва да бъдат внедрени 285 бордови компютри с приложен софтуер като цената им е 5569 лева без ДДС за брой или 1 587 165 лева без ДДС за всички. Към всеки един от тях има принтери за отчитане на продажба и издаване на хартиени билети и касови бонове, като стойността на всеки от тях е 305 лева без ДДС или 86 925 лева за всички с ДДС. Монтажът и адаптацията на тях е по 1050 лева на брой или 299 250 лева без ДДС. Този начин на плащане е обезпечен в договора и шофьорите ще могат да издават хартиени билети при плащане в брой от пътниците.
По договор се доставят 10 работни станции с приложен софтуер за управление на обезпечаване на продажба на превозни документи, плюс принтери за хартиени билети и смарт карти общото оборудване струва 32 хиляди лева без ДДС или 320 000 лева без ДДС за 10-те станции, които ще са разположени на различни локации в Община Пловдив. Този начин на плащане е чрез пари в брой и НЕ е обезпечено плащане с карти.
По договор се заплаща 544 100 лева без ДДС за портал за зареждане на превозни документи. Чрез въпросния софтуер се предлагат два портала Tpass на страницата на Община Пловдив- https://plovdiv.tpass.bg както и мобилното приложение Tixi Mpass. В двата портала могат да се зареждат смарт карти за градския транспорт, както и да се купуват превозни документи, като тук Е обезпечено плащането с карта, срещу сумата от 5000 лева на месец, за който договор стана въпрос по-горе и вече е подписан.
Извън тези суми Община Пловдив заплаща и 2 млн. лева за внедряване, адаптация, монтаж, обучение на служители и поддръжка на въпросния софтуер и хардуер за срока на договора:
Това са всички възможни начини за плащане на база на сключения договор между Община Пловдив и "Тикси" АД.
Какво предлагат "Тикси" за надграждане на надграждането на системата за таксуване в Градския транспорт?
По време на преговорите между Община Пловдив и "Тикси" АД , на мен в качеството ми на зам.-кмет на транспорта бе предоставена оферта от 1 страница със заглавие "Предложение за допълнителни дейности" – Проект Пловдив. Той бе разделен на 7 точки, като общата сума, която те предлагаха е 11 млн. лева, за да се въведат допълнителните дейности.
След поискана конкретика и КСС за отделните цени на предлаганите услуги, получихме втора оферта от 11 страници, където бе обяснено за отделните компоненти, но разбивка на КСС-тата нямаше. Мотивите за това бяха:
"Определена част от предложеното по-долу оборудване представлява специализирани комплекси от хардуерни и софтуерни компоненти, които са специално проектирани и конфигурирани за интегрирана работа с цел осигуряване на максимален синергичен ефект в единна система. С оглед на това не е възможно декомпозирането на тези комплекси на индивидуални офертни елементи, тъй като това би довело до тяхното деструктуриране и до невъзможността за осигуряване на работоспособността на съответното решение като набор от взаимосвързани и синхронно работещи компоненти."
Този път офертата за всички допълнителни дейности бе 6,776 млн. лева, което е 50% от стойността на договора, която е допустима за анексиране на основния договор. Дейностите, които са свързани с публичния градския транспорт са 4,2 млн. лева.
Първият компонент е внедряването на Система за информиране на пътниците (RTPI) която е за информация в реално време и предоставяне на данни и изчисления за ползване от електронни информационни табла по спирките, мобилни приложения и Google Maps и внедряването им в електронните табла на "Индра" до 350 броя. Цената, която те предлагат за тази услуга е 1 594.8 хил.лв с ДДС за поддръжка от 42 месеца(3,5 години – до края на действащия договор.
Вторият компонент е Осигуряване на услуги чрез доставка, конфигурация, адаптация и внедряване в експлоатация на Tixi MaaS EMV - платформа за обезпечаване на заплащане с банкови карти. Това е комплексно софтуерно решение, което се предоставя разсрочено за срока на договора с включени всички лицензионни разходи и разходи по гаранционна поддръжка и включва: Централна софтуерна платформа - системи и модули обслужващи процесите за реализация на възможностите за плащане и агрегиране с безконтактни банкови карти в градския транспорт – до 600 валидатора. Сумата, която искат "Тикси" АД за тази услуга, необходима за плащане с банкови карти е 1 618.8 хил. лева с ДДС за целия срок на договора. Без тази система ПЛАЩАНЕТО С БАНКОВИ КАРТИ ПРЕЗ ВАЛИДАТОРИТЕ В АВТОБУСИТЕ НЕ Е ВЪЗМОЖНА според действащия договор. В момента по линия 25 въпросната система е пусната безвъзмездно, но ако Община Пловдив иска да въведе е-таксуването в този му вид, трябва да подпише анекса с "Тикси АД" за исканата сума.
Другият вариант, без заплащането на месечната такса от 32 132 лева, е "Тикси" да получават по 10% от трансакцията за всяко закупуване на билет през валидаторите, като процентът включва адинистриране на процесите от Тикси АД и Банка ДСК.
Третият компонент е допълнителни валидатори, камери и друго оборудване в градския транспорт за 1 779.6 хил. лева с ДДС.
Към днешна Община Пловдив може да пусне електронно таксуване във всички автобуси с изброените начини за таксуване – купуване на билет от шофьора с пари в брой, валидиране на смарт картите през валидаторите, закупуването на смарт карти и билети през 10-те терминала и закупуване на карти и билети през двете приложения, където са обезпечени трансакции с банкови карти.
Какви са възможностите?
Ерол Садъков и неговият екип проведоха разговори с различни банкови и финансови институции за възможността от инсталирането на ПОС терминали, които да са вързани директно към сметки на Община Пловдив и/или превозвачите. По този начин системата на "Тикси" ще работи през валидиране на смарт карти, купуване на билет от шофьора, както и през двете приложения – десктоп и мобилно, а до шофьора ще има и ПОС терминал, на който да се продават единствено еднократни билети.
Към днешна дата преговорите продължават.
За сравнение:
Към днешна дата единствената обществена поръчка извън Пловдив, по която "Тикси" АД е изпълнител (не е част от консорциум или е подизпълнител) е с "Тролейбусен транспорт" АД – град Враца. Договорът е с предмет "Доставка и въвеждане в експлоатация на интегрирана електронна система за таксуване на пътниците и на система за информиране на пътниците в община Враца“ и е на стойност 1 320 048 с ДДС. Впечатление прави, че въпреки по-малкия обем от работа там – отделните компоненти в част софтуер са в пъти по-евтини от тези, които се предлагат в Пловдив.
Още едно сравнение е свързано с електронните табла за информация за идващите автобуси. За да се поставят модерни електронни информационни табла с приложен софтуер по договора с "Тролейбусен транспорт", единичната цена е 4500 лева без ДДС. Ако въпросните табла се доставят и монтират в Пловдив, сумата за 350 спирки ще е 1 575 000 лева без ДДС. По офертата за анекса почти идентичната сума се иска за период от 3,5 години само за да има коректна информация по старите табла".