Инсталират ПОС терминали в градските автобуси в Пловдив

Автор: Георги Кирилов
Коментари (4)
14:14 / 03.02.2025
9105
В края на миналата седмица заместник-кметът по транспорт Ерол Садъков обеща подробна информация, свързана с електронно-билетната система в автобусите от масовия градски транспорт и преговорите с "Тикси" АД. Както вече писахме, официалното въвеждане на е-таксуването в градските рейсове на Пловдив е отложено заради спор за много пари

Докладът, с който Plovdiv24.bg се сдоби, е представен пред комисиите по транспорт и бюджет и финанси на Общинския съвет в средата на януари. Тогава зам.-кметът Ерол Садъков е представил ситуацията в преговорите между Община Пловдив и "Тикси".

В доклада, се казва, че след развалянето на договорите от 2016 и 2018 г. през септември и октомври 2024 г. за обслужване на градските линии се наложило подписване на ново тристринно споразумение между ОП "ОКТ", "Тикси" АД и основния превозвач "Автобусни превози" АД, чрез което Община Пловдив трябвало да поеме допълнителен финансов ангажимент. В доклада пише:

"На база подписания договор от 12.06.2023г. и въведените системи за различни видове таксуване се оказва, че плащането с банкови карти, смарт телефони и устройства НЕ е обезпечено. Иначе казано, договорът за близо 12 млн. лева не включва услугата за плащане с банкови карти.

Допълнително договорени (извън разходите по контракта от 12.06.2023) и оферирани (недоговорени към момента) с "Тикси" АД суми по позиции:

- 5000 лева на месец с ДДС, за да е възможно в цялост разпространяването на превозни документи през мобилното и десктоп приложения. Договорено чрез тристранно споразумение между ОП "ОКТ", "Тикси" АД и "Автобусни превози"

(Тук не са включени разходи, които са за сметка на Община Пловдив – GPS устройства, свързаност, интернет, виртуален ПОС за десктоп приложението и други.)

- Допълнителни дейности (детайлно описани по-долу) 8 131.2 хил. лева с ДДС, от които за публичния градския транспорт са 4 993 хил. лева с ДДС включващи:

Внедряването на Система за информиране на пътниците (RTPI) – 1 594.8 хил.лв с ДДС

Осигуряване на услуги чрез Tixi MaaS EMV - платформа за обезпечаване на заплащане с банкови карти – 1 618.8 хил. лева с ДДС

Допълнителни валидатори, камери и друго оборудване в градския транспорт за 1 779.6 хил. лева с ДДС

Важно уточнение във връзка с паричния поток от постъпления от клиенти, платили през мобилното или десктоп приложение за закупуване на карти/билети, включително и при директно плащане с банкова карта.

Всяка трансакция с карта през валидаторите в автобусите, ако бъде пусната системата, мобилното и/или десктоп приложения задължително и безалтернативно се менажира през системата само и единствено от "Тикси" АД. Община Пловдив няма контрол върху постъпващия паричен поток и пътя до финалното заверяване на паричните средства в банкова сметка с титуляр Община Пловдив.

Аз и екипът ми не можем да гарантираме, че всяка една трансакция минава през целия този път и се отчита в сметката на Община Пловдив.

По време на преговорите между Община Пловдив и "Тикси", няколко пъти се поиска да се намали драстично месечната сума на Tixi MaaS EMV, както и да се дава информация в реално време за всяка една трансакция, която минава през тяхната система. От "Тикси" категорично отказаха това и заявиха, че държат на своето предложение и няма да отстъпят.

Какви са възможностите за таксуване през системата на "Тикси" и какво искат те, за бъде въведена пълна функционалност?

На първо място трябва да се спомене, че НИТО ЕДИН от компонентите на "Индра" не е внедрен в системата, изградена от "Тикси". Т.е. ние може да се говори за изцяло нова система, а не надграждане на старата.

Според договора подписан между Община Пловдив и "Тикси" АД обезпечените начини за таксуване са следните:

По договор "Тикси" АД доставя и монтира 285 валидиращи устройства с приложен софтуер, като сумата за един брой е 4275 лева без ДДС, или 1 218 375 лева без ДДС за всички. Адаптацията и монтаж за тях струва 600 лева на брой или 171 хиляди лева за всички.Валидаторите са поставени до първа врата и на тях е обезпечено валидирането на СМАРТ картите, които ще издава ОКТ и превозвачите – пластики, заместващи досегашните хартиени карти. На валидаторите е възможно да се таксува с банкова карта и смарт устройства но тази услуга НЕ е включена в действащия договор. За да функционира тази услуга, наречена от изпълнителя Tixi Maas EMV, Тикси АД предлагат анекс, който да сключат с Община Пловдив.

По договора трябва да бъдат внедрени 285 бордови компютри с приложен софтуер като цената им е 5569 лева без ДДС за брой или 1 587 165 лева без ДДС за всички. Към всеки един от тях има принтери за отчитане на продажба и издаване на хартиени билети и касови бонове, като стойността на всеки от тях е 305 лева без ДДС или 86 925 лева за всички с ДДС. Монтажът и адаптацията на тях е по 1050 лева на брой или 299 250 лева без ДДС. Този начин на плащане е обезпечен в договора и шофьорите ще могат да издават хартиени билети при плащане в брой от пътниците.

По договор се доставят 10 работни станции с приложен софтуер за управление на обезпечаване на продажба на превозни документи, плюс принтери за хартиени билети и смарт карти общото оборудване струва 32 хиляди лева без ДДС или 320 000 лева без ДДС за 10-те станции, които ще са разположени на различни локации в Община Пловдив. Този начин на плащане е чрез пари в брой и НЕ е обезпечено плащане с карти.

По договор се заплаща 544 100 лева без ДДС за портал за зареждане на превозни документи. Чрез въпросния софтуер се предлагат два портала Tpass на страницата на Община Пловдив- https://plovdiv.tpass.bg както и мобилното приложение Tixi Mpass. В двата портала могат да се зареждат смарт карти за градския транспорт, както и да се купуват превозни документи, като тук Е обезпечено плащането с карта, срещу сумата от 5000 лева на месец, за който договор стана въпрос по-горе и вече е подписан.

Извън тези суми Община Пловдив заплаща и 2 млн. лева за внедряване, адаптация, монтаж, обучение на служители и поддръжка на въпросния софтуер и хардуер за срока на договора:

Това са всички възможни начини за плащане на база на сключения договор между Община Пловдив и "Тикси" АД.

Какво предлагат "Тикси" за надграждане на надграждането на системата за таксуване в Градския транспорт?

По време на преговорите между Община Пловдив и "Тикси" АД , на мен в качеството ми на зам.-кмет на транспорта бе предоставена оферта от 1 страница със заглавие "Предложение за допълнителни дейности" – Проект Пловдив. Той бе разделен на 7 точки, като общата сума, която те предлагаха е 11 млн. лева, за да се въведат допълнителните дейности.

След поискана конкретика и КСС за отделните цени на предлаганите услуги, получихме втора оферта от 11 страници, където бе обяснено за отделните компоненти, но разбивка на КСС-тата нямаше. Мотивите за това бяха:

"Определена част от предложеното по-долу оборудване представлява специализирани комплекси от хардуерни и софтуерни компоненти, които са специално проектирани и конфигурирани за интегрирана работа с цел осигуряване на максимален синергичен ефект в единна система. С оглед на това не е възможно декомпозирането на тези комплекси на индивидуални офертни елементи, тъй като това би довело до тяхното деструктуриране и до невъзможността за осигуряване на работоспособността на съответното решение като набор от взаимосвързани и синхронно работещи компоненти."

Този път офертата за всички допълнителни дейности бе 6,776 млн. лева, което е 50% от стойността на договора, която е допустима за анексиране на основния договор. Дейностите, които са свързани с публичния градския транспорт са 4,2 млн. лева.

Първият компонент е внедряването на Система за информиране на пътниците (RTPI) която е за информация в реално време и предоставяне на данни и изчисления за ползване от електронни информационни табла по спирките, мобилни приложения и Google Maps и внедряването им в електронните табла на "Индра" до 350 броя. Цената, която те предлагат за тази услуга е 1 594.8 хил.лв с ДДС за поддръжка от 42 месеца(3,5 години – до края на действащия договор.

Вторият компонент е Осигуряване на услуги чрез доставка, конфигурация, адаптация и внедряване в експлоатация на Tixi MaaS EMV - платформа за обезпечаване на заплащане с банкови карти. Това е комплексно софтуерно решение, което се предоставя разсрочено за срока на договора с включени всички лицензионни разходи и разходи по гаранционна поддръжка и включва: Централна софтуерна платформа - системи и модули обслужващи процесите за реализация на възможностите за плащане и агрегиране с безконтактни банкови карти в градския транспорт – до 600 валидатора. Сумата, която искат "Тикси" АД за тази услуга, необходима за плащане с банкови карти е 1 618.8 хил. лева с ДДС за целия срок на договора. Без тази система ПЛАЩАНЕТО С БАНКОВИ КАРТИ ПРЕЗ ВАЛИДАТОРИТЕ В АВТОБУСИТЕ НЕ Е ВЪЗМОЖНА според действащия договор. В момента по линия 25 въпросната система е пусната безвъзмездно, но ако Община Пловдив иска да въведе е-таксуването в този му вид, трябва да подпише анекса с "Тикси АД" за исканата сума.

Другият вариант, без заплащането на месечната такса от 32 132 лева, е "Тикси" да получават по 10% от трансакцията за всяко закупуване на билет през валидаторите, като процентът включва адинистриране на процесите от Тикси АД и Банка ДСК.

Третият компонент е допълнителни валидатори, камери и друго оборудване в градския транспорт за 1 779.6 хил. лева с ДДС.

Към днешна Община Пловдив може да пусне електронно таксуване във всички автобуси с изброените начини за таксуване – купуване на билет от шофьора с пари в брой, валидиране на смарт картите през валидаторите, закупуването на смарт карти и билети през 10-те терминала и закупуване на карти и билети през двете приложения, където са обезпечени трансакции с банкови карти.

Какви са възможностите?

Ерол Садъков и неговият екип проведоха разговори с различни банкови и финансови институции за възможността от инсталирането на ПОС терминали, които да са вързани директно към сметки на Община Пловдив и/или превозвачите. По този начин системата на "Тикси" ще работи през валидиране на смарт карти, купуване на билет от шофьора, както и през двете приложения – десктоп и мобилно, а до шофьора ще има и ПОС терминал, на който да се продават единствено еднократни билети.

Към днешна дата преговорите продължават.

За сравнение:

Към днешна дата единствената обществена поръчка извън Пловдив, по която "Тикси" АД е изпълнител (не е част от консорциум или е подизпълнител) е с "Тролейбусен транспорт" АД – град Враца. Договорът е с предмет "Доставка и въвеждане в експлоатация на интегрирана електронна система за таксуване на пътниците и на система за информиране на пътниците в община Враца“ и е на стойност 1 320 048 с ДДС. Впечатление прави, че въпреки по-малкия обем от работа там – отделните компоненти в част софтуер са в пъти по-евтини от тези, които се предлагат в Пловдив.

Още едно сравнение е свързано с електронните табла за информация за идващите автобуси. За да се поставят модерни електронни информационни табла с приложен софтуер по договора с "Тролейбусен транспорт", единичната цена е 4500 лева без ДДС. Ако въпросните табла се доставят и монтират в Пловдив, сумата за 350 спирки ще е 1 575 000 лева без ДДС. По офертата за анекса почти идентичната сума се иска за период от 3,5 години само за да има коректна информация по старите табла".

Виж коментарите (4)

Още по темата (1143):
13.03.2025 Наляха още пари в "Екобус Пловдив"
08.03.2025 Нови превозвачи по 8 автобусни линии в Пловдив!
20.02.2025 Община Пловдив прекратява договор за 8 линии от градския транспорт!
19.02.2025 Община Пловдив: Не се издават карти за автобуси онлайн или чрез приложения
19.02.2025 След публикация в Plovdiv24.bg: Прокуратурата проверява измамата с карти
19.02.2025 Забъркаха най-големия превозвач в Пловдив в мощна измама
Още новини от Новини от Пловдив:
Ограничават движението в "Коматево" заради футболна среща
Обявиха кога ще е шестата "Мисия Лаута", от ОП "Градини и паркове...
РС-Пловдив излезе с официална позиция след ексцесиите за кучето М...
Разбиха склад в Пловдив, пълен с ментета на световни търговски ма...
Сигнал: Няма достатъчно контейнери. Районният кмет: Обърнете се к...
Засадиха 14 нови дръвчета в "Южен"


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).