ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Инженери искат цялостна концепция за канализацията и водоснабдяването в Пловдив | ||||||
| ||||||
Според инж. Ангелина Александрова и д-р инж. Петко Иванов, които са специалисти в проектирането на водоснабдителни и канализационни системи с дългогодишен опит, градската администрация и "ВиК“ - Пловдив трябва да се откажат от формата на инженеринг, да се намери необходимата форма и начин за организиране на цялостно проектиране на двете системи и чак след утвърждаване на принципните вариантни решения да се пристъпи към избор на изпълнител при вече обосновано влагане на публичните и европейските средства. Те смятат, че трябва да се внесат необходимите корекции в Общия устройствен план /ОУП/, който е основата за бъдещото развитие на града. ОУП посочва два възможни варианта за частична реконструкция на участъци от главните канализационни колектори, от които е избран този, който обхваща само "Южен периферен колектор“ и "Облекчителен колектор I-А-4“ в I етап и няколко дублиращи колектора в следващи етапи-част от Гл. колектор I, Гл. колектор III, Второстепенен I-10 и задържателни резервоари на главни колектори II и IV, без да дава решение за цялата територия южно от р. Марица. "Този южен колектор през 1985 година е бил наистина периферен, но днес вече трасето попада в една силно урбанизирана територия, с висока гъстота на застрояване. Бул. "Александър Стамболийски“ е наситен с гъста мрежа от подземни комуникации, не е в периферията на Пловдив и считаме, че не е най-подходящото трасе на колектор с такова предназначение. За един град като Пловдив е задължително да има изготвен цялостен проект за реконструкция на канализационната мрежа с няколко варианта, с подварианти и много подробно технико-икономическо сравнение. Така може да се осигурят предпоставките да бъде избран най-добрият вариант“ – коментират двамата експерти. Те са категорични, че е необосновано както в схемата на съществуващата канализация, така и в сега изготвения идеен проект, дъждовните води от кварталите "Прослав“ и "Коматево“ да минават през целия град, за да отидат почти до площадката на ПСОВ-Пловдив и там да се отливат в Марковски отводнителен канал. Това решение определя и големия диаметър на този "Южен периферен колектор“ от 3 м. Според тях, след като р. Първенецка минава в непосредствена близост до кв. "Прослав“, е уместно дъждовните води от кв. "Коматево“ и кв. "Прослав“ да се отлеят в нея. Смятат също, че е възможно да се прецизира степента на разредените битови води с дъждовни такива от прилежащите населени места извън Пловдив – и по-точно: Куклен, Брестник, Белащица, Брани поле, Марково и Първенец. Александрова и Иванов твърдят, че има достатъчно лостове, с които община Пловдив и областна администрация да задължат "Напоителни системи“ АД да поддържат в добро експлоатационно състояние и Марковския отводнителен канал (т. нар. Марковски колектор). Така, в него да се отливат прелелите дъждовни води след дъждопреливниците от горните гореспоменатите населени места, както и ще може да играе ролята на южен охранителен канал за гр. Пловдив. Двамата инженери са категорични, че е необходима сериозна разработка, за да се избере най-добрият вариант за канализационна мрежа в града. В Южния канализационен район не трябва да се изградят само допълнителни колектори, а и други съоръжения за облекчаване натоварването на градската канализация. Според тях е притеснително, че няма утвърдени от експертни съвети на град Пловдив цялостни инженерни решения. Александрова и Иванов смятат, че изграждането на периферен колектор по същество представлява механично пренасяне на проекта за "Южен обходен колектор“ от 1985 г. "Това е неприемливо, тъй като сегашните условия са твърде различни от градоустройствена, социално-икономическа и нормативна гледна точка. През тези години градът е тръгнал в друга посока, през `85-та не е имало кварталите "Беломорски“ и "Остромила“ – обяснява д-р инж. Иванов. Като аргумент се посочва, че с изграждането на т. нар. "Южен периферен колектор“ не се решават проблемите в централната градска част. "Едва след изготвянето и утвърждаването на генерална концепция за канализацията на Пловдив може да се пристъпи към вече конкретните решения за южната част, пробива при Централна гара и подлеза "Модър – Царевец“ при вече ясна хидравлична схема, диаметри, дълбочини на полагане и т.н.“ – категорични са експертите. Препоръчва се въпросът за Южния периферен колектор да не се разглежда самоцелно, а да бъде в контекста на цялостната разработка и концепция за канализацията в южната част на Пловдив, новите жилищни образувания и кварталите "Коматево“ и "Прослав“. Мнението им е, че е аналогично положението с реконструкцията на водопроводната мрежа на града, като тук от особено значение е да се предвиди бъдещото включване на водопровода от каскада "Въча“. Припомнят, че до момента не е разработван проект за реконструкция на вътрешната водопроводна мрежа в града с вариант подаване на вода от "Въча“. Александрова и Иванов са обезпокоени, че липсва цялостна концепция за пълна реконструкция на ВиК мрежата в града, въпреки че от около 10 години се разработват Генерални мастер планове и Регионалните прединвестиционни проучвания /РПИП/. Притеснително е също, че проектите на минават през обсъждане в специализираните експертни съвети, на които да се даде възможност специалистите да се запознаят с проектните разработки и да изразят становище. Д-р инж. Петков Иванов припомни, че когато е правена първата канализация на Пловдив през 30-те години на миналия век тогавашния кмет е обявил конкурс за цялостна разработка. "Известно ни е, че финансирането за този "периферен колектор“ е осигурено от европейски средства чрез МРРБ. Въпреки това, тъй като че територията на града се управлява от Община Пловдив, и е редно всички разработки и инвестиционни намерения да бъдат съгласувани от нея. Общината следва да изиска много подробен План от "ВиК“-Пловдив за организация на изпълнение на строителството по етапи. Наясно сте, че бул. "Ал. Стамболийски“ и бул. "Н. Вапцаров“ са двете транспортни артерии за южен район.“ Нецелесъобразна е обявата на горепосочените 3 (три) броя обществени поръчки на инженеринг. За обекти от такова значение за града в дългосрочна перспектива е задължително изготвяне и утвърждаване на съответна проектна документация и едва след това преминаване към нейната реализация, а не да се върви директно към инженеринг . Така обявените обществени поръчки изискват влагането на общо около 100 млн. лева за инженерните системи "канализация“ и "водоснабдяване“. Тези значителни капиталовложения обуславят необходимостта от прецизиране на инженерните решения за тези системи с оглед гарантиране на ефективното разходване на тези средства“ – пишат инж. Александрова и д-р инж. Иванов в становище, изпратено още през април до главния архитект на града арх. Димитър Ахрянов. |
Още по темата: | общо новини по темата: 159 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/27 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Синоптик: От 6 декември започва продължителен период на снеговалежи
14:11 / 28.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
От утре проблеми за шофьорите в Пловдивско
20:41 / 29.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета