ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Йордан Илиев: "Старият Пловдив" е визитната картичка на Пловдив пред света
Автор: Екип Plovdiv24.bg 08:41 / 21.09.2019Коментари (0)2928
©
Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" Йордан Илев говори пред "Капитал" за новите инициативи в полза на туристите и града

Господин Илиев, какво представлява институтът "Старинен Пловдив"? Какви са отговорностите ви към това най-разпознаваемо място на нашия град?

- Старият Пловдив е любимо място на пловдивчани. И голяма отговорност на екипа, който се грижи за него. Преди две години бе извършена структурна промяна, като идеята дойде от кмета на Пловдив Иван Тотев. Реално се сляха в едно общинското предприятие "Туризъм" и управление "Старинен Пловдив" и това се оказа не само добре работеща, но и печеливша структура. Сега имаме реално функциониращи информационни центрове, които дават цялостно обслужване на туристите, които ги посещават. Изградихме електронна билетна система, "Старинен Пловдив" стана туристически агент и чрез мрежата на Eventim продаваме билети в 38 държави и получаваме допълнително приходи от тази дейност. Икономическият резултат след създаването на общинския институт "Старинен Пловдив" е впечатляващ. През 2018 година имаме 42 процента ръст в приходите от дейността ни, а през тази година се очертава с още 40 процента. Или за две години след реорганизацията ние почти ще удвоим икономическия резултат.

Как генерирате допълнително приходи?

- Ако преди пловдивчани и гостите са виждали в Стария град красиви възрожденски къщи, от началото на първия и особено през втория си мандат кметът Иван Тотев успя да даде нова насока в развитието на Пловдив. Той разви едно направление, свързано с античността, което досега не бе толкова силно застъпено. Вижте какво беше и какво е днес Римският стадион. Като археология той си съществуваше. Римският стадион беше ремонтиран по европейски проект. Сега е свободна зона за достъп и не генерира доходи от вход. Но той предлага допълнителни услуги – кино, забавления, сцена за събития, магазин за сувенири. Вече се виждат Форумът, Одеонът, които са възродени. Най-разпознаваемият ни обект – Античният театър, наистина се превърна в световна сцена за изява на големи артисти. Активният сезон вече е не три месеца, както по-рано, а 6 и дори 7 месеца годишно. Времетраенето на сезона е удвоено, а приходите са в пъти повече. Имаме заявки за 2020 и 2021 година за конкретни дати, на които искат да наемат древната сцена. Тя стана престижна. Едно е да свириш на Античния театър, друго е в зала. Големи имена като Стинг, Найджъл Кенеди искаха концерт точно на сцената на Античния театър заради духа на това място, а не заради възможността за повече приходи, които дава една по-голяма зала.

Господин Илиев, кой е най-харесваният туристически маршрут в Стария град?

- Обикновено започваме от Римския стадион, после по улица "Съборна" се качваме на Античния театър. След това влизаме в къща "Клианти". Спокойно можем да кажем, че тази прекрасна възрожденска къща бе вдигната на крака пак благодарение на настойчивостта на кмета Иван Тотев. Отне доста време и доста милиони, за да стане това, което е днес. Да реставрираш и съживиш стара възрожденска къща е много по-трудно и много по-скъпо, отколкото да санираш едно съвременно жилище. Входът във всяка възрожденска къща е по 5 лева, а в "Клианти" е 10 лева. Тя не влиза в комбиниран билет, а е със самостоятелен. Целта е да я предпазим от масовия туристически поток. И въпреки това приходите от посещения на "Клианти" са по-големи.

 В някои от къщите има изложби, правят се концерти пак заради несравнимия дух, а не заради масовостта. Пред каква дилема е изправен общинският институт "Старинен Пловдив", когато става дума за такива дейности?

- Старинните къщи са чудесно място за концерти, за изложби, за представяне на книги. Но са много трудни за поддържане. Балабановата къща например не може да поеме повече от 50-60 души на един концерт. Често използваме къща "Хиндлиян" и Балабановата къща, които са една до друга, така че да се оформи по-голямо пространство за концерти на живо. Но в "Клианти" такива събития не искаме да правим.

Но концерти и изложби правите и на други невероятни места.

- Да, в последните години имаме ръст на приходи от различни дейности в Малката базилика. Тя бе реставрирана и построена със спомоществованието на "Америка за България", която сега подкрепя и изграждането на Голямата базилика. Малката базилика е обект, който не само показва мозайки, ценности от тракийския и римския период на града, но от 2 години тя е и сцена. А интересът към Голямата базилика е неимоверен още отсега. До няколко месеца ще бъде предпремиерата й. Подготвили сме специални сувенири, ще имаме туристически щанд и със сигурност Голямата базилика ще бъде много успешен проект.

 

Кои са новите идеи и технологии, които институтът "Старинен Пловдив" разработва, за да привлече туристи?

- От миналата година пуснахме аудиогид на 6 езика и платформата сити карт – комплект от билети за транспорт, музеи, галерии, забавления. Имаме отново много добър ръст на приходите – печелим от всяка продадена карта и от всеки вход на туристите в петте обекта, които са включени в картата. Аудиогидът се харесва на много туристи, които сами искат да "открият" Стария град. Те сами си избират какво да посетят и какво да научат, сами избират темпа на своята разходка. "Старият Пловдив" е визитната картичка на Пловдив пред света.

 Господин Илиев, кое е любимото ви място в Стария Пловдив?

-  Моята емблема на Стария Пловдив е Хисар капия. През тази година по време на празниците на Стария град отново правим сватби, като венчавката е именно под арката на Хисар капия. Наша служителка реши тази година да подпише граждански брак и тази есен ще гостуваме на нейната сватба по време на едноседмичните празници на Стария Пловдив. 

Кой е следващият голям проект на Общинския институт "Старинен Пловдив"?

- Институцията ни тази година празнува 50-годишния си юбилей. Община Пловдив кандидатства с проект за Небет тепе и Източната порта. Кметът Иван Тотев се ангажира с този проект, като по негово предложение и с решение на правителството бе прехвърлен един държавен имот на община Пловдив. Вече имаме пълния комплект документи за новия информационен комплекс, който трябва да се построи до Източната порта. Той ще бъде прекрасна сграда в модернистичен стил, но вписващ духа на възрожденския Пловдив. Наша задача е да създадем атракцион вътре в центъра, свързан с Източната порта. И когато хората са на високото ниво на информационния център, пред тях ще се разкрива цялата гледка на античността. Проектът е на стойност няколко милиона лева, но община Пловдив има волята да осигури финансиране. В момента там имаме временен информационен център, който посреща нуждите на Европейската столица на културата.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Декември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Правят многоетажни паркинги в Пловдив
Поскъпване на хранителните продукти
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: