Да построят фабрика за производството на автобуси в Пловдив поискаха представители на седмата по големина и номер 1 сред производителите в Испания корпорация "Мондрагон" на среща днес със заместник-кмета по икономика
Александър Константинов и заместник-кмета по евроинтеграция
Ганчо Колаксъзов, предаде репортер на
Plovdiv24.bg. Корпорацията притежава 72 завода за производство на различни изделия с амбицията до 2012 г. броят им да нарасне до 90. В седем страни на няколко континента се произвеждат по 4000 автобуса годишно.
В Пловдив ги е довело желанието на познатия им от години добър според тях предприемач, свързан с транспортния бизнес,
Ангел Батаклиев да направи завод за производството на български автобуси. Вече са разговаряли с представители на правителството и на Българската стопанска камара, днес заявиха намерението си и пред пловдивските управници. Предстои сериозно проучване от какви точно автобуси има нужда страната, за да се уточнят параметрите на бъдещото предприятие.
"Бихме се радвали, ако една такава могъща компания присъства в Пловдив", увери
Александър Константинов и запозна гостите с нарастващите транспортни проблеми на града. Според него не може да се направи метро, късно е да се развива трамваен транспорт, а в момента имало идея да се инвестира в монорелсови железници над булевардите, по които да се движат малки мотриси. Този транспорт бил няколко пъти по-евтин от метрото, използвала се готова вече инфраструктура, екологията не страдала. Испанците предложиха помощ за намиране на най-добрия вариант чрез една от най-сериозните европейски консултантски компании, която е част от системата на "Мондрагон". Добър вариант според тях за пловдивските транспортни проблеми биха могли да се окажат използваните вече в Германия, Франция и Испания така наречени трамваи-влакчета: бързи влакчета свързват града с близките селища, а във вътрешноградските условия се движат като трамваи. Би могъл да се използва и опитът на град Билбао, който много се доближавал до Пловдив - и по брой на жителите, там също имало и хълмове, и река. Според гостите трябвало да се търсят решения, които да не нарушават красивия лик на Пловдив с неговите прекрасни улици.
Според "Мондрагон" страната ни се нуждае от подмяна на автобусния парк с нови и екологични возила, които корпорацията може да произведе. При следващи срещи ще се уточняват конкретните детайли - колко инвестиции, броят на работниците, типът автобуси. Най-реалната българо-испанска инвестиция е между 15-20 милиона евро за изграждането на фабрика, в която ще бъдат заети около 200 работници и ще се произвеждат 2 автобуса дневно. Според Константинов може да се намери място в индустриалната зона, на мястото на недовършените постройки зад "Рекорд", или на 7-8 км към Куклен, а с чудесна база, подходяща за целта, разполагал и
Ангел Батаклиев.