ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Иван Чомаков за приватизацията на Градски транспорт Пловдив | ||||||
| ||||||
Уважаеми дами и господа - общински съветници, По повод Жалба от Димитър Веселинов Костов до Пловдивски окръжен съд, с вх. № XIII - 15 от 08.08.2005 г. на Общински съвет Пловдив "против РОС № 235, взето с протокол № 16 от 03.08.2005г.", относно /Провеждане на конкурс на един етап за продажба на пакет от 135235 поименни акции, представляващи 67 % от капитала на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД/ и в изпълнение на задълженията на общинската администрация по осъществяване на контрол върху дейността на търговските дружества със 100% участие на Община Пловдив, произтичащи от действащата “Наредба за условията и реда, при които Община Пловдив упражнява правата си на собственик върху общинската част от капитала на търговските дружества”, предвид съществената роля на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД за изпълнение на един от значимите социални ангажименти от страна на общинската управа на гр.Пловдив към гражданството и многократно обсъжданите тежки, финансови и организационни проблеми на общинското транспортно дружество, считам за наложително, в ролята Ви на собственик на дружеството, да представя на Вашето внимание, актуална информация за състоянието на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД и в тази връзка за изключително негативната проекция върху него от евентуалното забавяне изпълнението на решението на Общински съвет Пловдив за фактическото преструктуриране и частичната приватизация на дружеството, предмет на обжалване от г-н Костов. Данните за периода 01.01.2005г.-30.06.2005г., разгледани в динамика по тримесечия, сочат следното: • През първо полугодие на 2005г. плановият пробег по вътрешноградските линии е изпълнен на 51 %, като в рамките на този период фактическото изпълнение на плановия пробег за първо тримесечие е 58.5 %, докато през второто тримесечие изпълнението е спаднало на 43.2 % - изразена тенденция към бързо свиване на фактически извършените от дружеството превози. • Въпреки отчетеното спрямо първо тримесечие на 2005. 9 %-но увеличение на предоставените компенсации, Общите приходи за второто тримесечие на 2005г. са занижени спрямо тези за първо тримесечие с 264х.лв., или с около 17 %. На този фон, след елиминиране на реализирани приходи от продажба на активи, които по същество имат случаен характир, адекватно на отчетеното намаление на фактическия пробег, собствените приходи от обичайната дейност, са занижени с 308х.лв. или с около 36%. • През анализирания период, като проекция преди всичко на намаления обем на общите приходи, а също и в резултат на оздравителните мероприятия, осъществени на ниво собственик по пътя на увеличени компенсации, както и в резултат на оздравителни мероприятия за реализирани на икономии, осъществени на ниво дружество, общата маса на разходите е намалена с 428х.лв. или с около 21 %. В резултат на предимствения темп на намаление на общите разходи спрямо този на общите приходи, е проявена тенденция към намаление цената на 1 лев приход /от 1.25лв. за първо трим. на 2005г. на 1.18лв. за второ трим. на 2005г./ и съответно на загубата за второ тримесечие спрямо първо тримесечие със 164х.лв., но дружеството продължава да реализира голям обем загуба, която за полугодието е в размер на 650х.лв. При наличните 1430х.лв. непокрита загуба от минали години и след елиминиране на останалите, имащи отношение фактори, това по същество това означава декапитализация на дружеството в размер на около 2073 х.лв., което е индикация за много лошо финансово здраве. • Отчетеното намаление на загубата за второ тримесечие на 2005г. само привидно е индикация за подобрено финансово здраве на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД, тъй като не е резултат от положителна количествена и качествена промяна на резултатите от обичайната дейност на дружеството. Този извод се налага от факта, че при елиминиране влиянието на приходите от субсидия и компенсация, постигнатата през второ тримесечие на 2005г. цена на 1 лев приход придобива размер 1.95лв., при определена при същите условия цена на 1 лев приход през първо трим. на 2005г. – 1.78лв. • На пръв поглед по отношение размера на краткотрайните задълженията на дружеството, следва да се отбележи, че към 30.06.2005г., тяхната маса е намалена с 329х.лв., като структурно са намалени текущите задължения към персонала, но въпреки намаления фактически пробег са увеличени задълженията към доставчици, както и към данъчните органи. Освен това чувствително са увеличени просрочените задължения на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД. За първо тримесечие на 2005г. те са от порядъка на 570х.лв., докато в края на полугодието, същите са близо три пъти по-големи – от порядъка на 1759х.лв., което също е много тревожен симптом за ускорено влошаване на финансовото здраве на дружеството. • При описаната динамика в развитието на финансовите параметри на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД, рентабилността на собствения капитал на дружеството продължава да е отрицателна величина, но е отбелязала съществен спад – от -3.47% към 31.03.2005г. на -5.78% към 30.06.2005г., при все още много ниско, но запазено на този етап ниво на бърза ликвидност - 0.35 /оптимално ниво 1.00/. Уважаеми дами и господа - общински съветници, На база на коментирания по-горе финансово-икономически статус на общинското транспортно дружество, може да се направи извод, че въпреки мерките за финансово подпомагане, които Общински съвет Пловдив и Община Пловдив вече предприеха от началото на 2005год., въпреки засиления контрол от страна на общинската администрация и субективните усилия на управленския екип и колектива за подобряване организационното състояние на дружеството и реализиране на икономии с оглед неговото оздравяване, финансовите параметри на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД запазват опасно ниските си характеристика, а при част от показателите за финансово здраве и се влошават. Общинското транспортно дружество отчита прогресивно намаляващ обем на приходите си от дейност, продължава да изпитва остра и задълбочаваща се нужда от оборотни средства за обслужване на същинската си дейност, намира се във фактическа невъзможност да акумулира средства за модернизация. Същевременно то е с изчерпен кредит на доверие от страна на доставчиците, които вече отказват да го снабдяват на кредит, което пък се проектира отрицателно върху обхвата и качеството на извършваната транспортна услуга. Дружеството прогресиращо не е в състояние да обслужва задълженията си, в т.ч. текущи и просрочени, с разполагаемия финансов ресурс. Посоченото обстоятелство предизвестено води до начисляване на лихви от страна на кредиторите и допълнително влошаване на неговото финансово здраве - опасен за оцеляването му процес, който се развива се лавинообразно и е прогнозиран във вече предоставените Ви анализи. На практика има основание да се каже, че "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД е изправено пред реалната перспектива, не само да влошава финансовото си състояние, а да съкрати периметъра на дейността си до минимум, да се декапитализира прогресиращо, и което е най-тревожното - да изпадне в несъстоятелност. При тази икономическа ситуация, за да направи нужните инвестиции за пълно осигуряване на изпълняваните от него маршрутни линии от общинската транспортна схема с необходимите за целта транспортни средства - автобуси и тролейбуси, "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД критично се нуждае от вливането на финансов ресурс и нов по-ефективен мениджмънт. Като се има предвид, че реално това би могло да се осигури от евентуалния купувач на определения за продажба пакет от акциите на дружеството, в случай че този акт се забави във времето, се натрапва извода, относно опасно реалистичната перспектива за обявяване в несъстоятелност от съда на "Градски транспорт-Пловдив" ЕАД. Според мен проточващата се, поради обжалване на решението на Общински съвет Пловдив процедура на преструктуриране и частична приватизация на "Градски транспорт Пловдив" ЕАД, както и периодично появяващите се в средствата за масова информация и изобщо в общественото пространство, негативни коментари относно изпълнението на РОС № 235, взето с протокол № 16 от 03.08.2005г., чувствително намаляват имиджа на общинския превозвач и внасят допълнително напрежение сред гражданите и сред персонала на дружеството, но най-вече сред неговите кредитори. Разрешавам си да Ви алармирам, че съществува реална опасност, докато се водят неконструктивни дебати относно превеждането в действие на РОС № 235, взето с протокол № 16 от 03.08.2005г., да се окажем в ситуация да нямаме какво да оздравяваме и преструктурираме по отношение на "Градски транспорт Пловдив" ЕАД. В тази връзка се чувствам длъжен да отбележа, че всякакви инсинуации около протичащата процедура на преструктуриране и частична приватизация, несъмнено са противопоказани за "Градски транспорт Пловдив" ЕАД. Независимо от причините, които ги пораждат и от огласяваните в общественото пространство мотиви, те не действат в посока към максимално съхраняване на общинското имущество, предадено за стопанисване на дружеството, а директно влошават перспективите му за оцеляване. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
do plovdiv4anski
на 01.09.2005 г.
0
Mitko Kitkata
на 01.09.2005 г.
0
Пловдивчански
на 01.09.2005 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Намериха заместник на Димо в "Игри на волята"
16:19 / 17.11.2024
Студен душ за клиентите на "УниКредит Булбанк"
22:07 / 18.11.2024
Голямата дъщеря на Бербатов с признание
10:37 / 17.11.2024
Парите идват следващата седмица при четири зодии
15:44 / 17.11.2024
Гаджето на Беба, Велин проговори
15:32 / 18.11.2024
Арменските думи, които използваме в българския език
07:27 / 17.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета