© Plovdiv24.bg | | Инж. Иван Тотев е назначен за управител на област Пловдив със заповед на министър-председателя на Република България Бойко Борисов от 12 август 2009 г. Член е на Съвета по децентрализация на държавното управление с председател министъра на регионалното развитие и благоустройството. Представител е на Южен Централен район в Комитета за наблюдение по оперативна програма "Регионално развитие" и в Комитета за наблюдение по оперативна програма "Човешки ресурси". През 2007 г. печели мажоритарните избори за кмет на район "Източен" в Пловдив. В периода юли-август 2009 година е депутат в 41-вото Народно събрание.
- Инженер Тотев, кога ще стартира реално удвояването на пътя Пловдив-Асеновград?- Удвояването на пътя Пловдив-Асеновград вече е стартирало, като в момента се подготвят документално всички предварителни процедури. Трасето на пътя преминава през териториите на общините "Родопи", Куклен и Асеновград. По тази причина в началото на януари в трите общини бе проведено обществено обсъждане на парцеларния план.
Дейностите, които отнемат най-много време, са парцеларните планове и отчуждителните процедури. Надявам се в следващите няколко месеца да ги изчистим, тъй като има и входирано желание от страна на областната администрация със съответните аргументи югоизточният обход на Пловдив и пътят Пловдив-Асеновград да бъдат обявени като национален обект. Надяваме се да започнем строителството в края на лятото. Отново с наше писмо сме уведомили Агенция "Пътна инфраструктура" да стартира процедура за избор на изпълнител и надзор.
- Осигурено ли е финансирането за този проект?
- Финансирането на реконструкцията на пътя Пловдив-Асеновград е осигурено. Обектът е включен в списъка за финансиране от заема, който България има от Световната банка. С решение на Народното събрание от декември миналата година нашият обект е включен под точка 15 в този заем. Смятам, че, ако изпълним всички процедури по начина, по който сме ги замислили, в края на годината е възможно да започне реалното строителство по удвояването на пътя Пловдив-Асеновград.
- Кои други инфраструктурни обекти в областта са на дневен ред?
- Част от пътя Пловдив-Асеновград - това е югоизточният обход на Пловдив с пътен възел "Скобелева майка" -
Надявам се тази година да го приключим и да стартираме втория етап от проекта.
Отделно имаме по оперативна програма "Регионално развитие" два пътя, които в момента се изпълняват в Пловдивска област. Това са Скутаре-Шишманци и Красново-Черничево с обща дължина около 40 километра. Тази година очакваме да стартира отсечката Беловица-язовир "Пясъчник", като са в ход процедурите за избор на изпълнител.
Освен това сме подали пътя Асеновград-Кърджали за технически проект в Агенция "Пътна инфраструктура". Ако изработим този технически проект, ще можем да кандидатстваме с него в третия етап на оперативна програма "Регионално развитие".
- Какви са шансовете Пловдивска област да се превърне в средоточие на различни видове туризъм?
- Потенциалът е огромен, но това, което трябва да направим, е да обединим всички дадености на Пловдивска област в един реален продукт. Част от тази голяма стратегия е развитието на летище Пловдив, където на 7 май стартираме новата редовна самолетна линия до Милано. До края на годината очаквам поне още една-две редовни дестинации. За нас е важно и въвеждането на иновационни технологии, с които да развиваме този туристически продукт. За тази цел на регионален принцип започна да работи сайтът "Южната врата" - www.southgate.bg, част от кампанията, която сме стартирали за популяризиране на нашия регион. Той е свързан с интернет страницата на авиокомпания "Райънеър", където за миналата година има над 700 милиона посещения. Имаме огромен потенциал, но работа на местните власти е да обединят всички тези дадености в един реално работещ за местните общности туристически продукт.
- На какъв етап е изпълнението на проектите за реновиране на Римския стадион и Малката базилика в Пловдив?
- По проекта BG0041 "Античният стадион на Филипопол - опазване, рехабилитация и градско обновяване" в момента сме подали в Изпълнителната агенция към Министерството на образованието, младежта и науката за съгласуване и одобрение документацията за избор на изпълнител за възлагане на строителни и консервационни дейности, което е най-сериозната част по този проект. Надявам се до дни да бъде одобрена документацията, което означава, че
на строителните и консервационните дейности. След това имаме още няколко процедури, които са свързани с избор на изпълнител за доставка и монтаж на оборудване, с мултимедийната част на проекта. В момента тече и процедура за избор на изпълнител за изработване на 3D модел. Крайният срок за окончателното приключване на реновирането на Римския стадион е 30 април 2012 г. Ние смятаме, че влизаме във всички линейни графици и ще спазим срока.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия чрез Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Реализацията му е от изключителна важност за Пловдив, тъй като ще промени изцяло визията на площад "Джумаята" и на цялата централна част на града. Този проект е част от дългосрочна стратегия за популязиризане на Пловдив като притегателно място за посетители и център на културно-историческия туризъм в България.
- А на Малката базилика?
- В момента сме стартирали процедура по изменение и изпълнение на подробния устройствен план, с който да обособим частта от парцела за ситуирането на новата конструкция. Мисля, че тези дейности ще приключат през следващите два месеца и ще започнем реалното строителство. При нея подходът е по-различен - обновяването се финансира по донорска програма и там има ясно изразено желание на дарителя за това, кой ще бъде изпълнител, и не минава през процедури на Закона за обществените поръчки.
- Кога до Пловдив и околните населени места ще дойде вода от язовир "Въча"?
- Министерството на регионалното развитие и благоустройството работи много усилено по този проект, който е под ръководството на заместник-министър Георги Прегьов. Аз смятам, че през този мандат ще направим огромни стъпки в посока доставяне на вода от язовир "Въча" до Пловдив. Може би около лятото ще имаме информация за по-конкретни срокове.
- С изработването на мастерплановете на Пловдив и околните общини стана ясно, че развитието им е невъзможно в съществуващите административни граници. Каква е ролята на областната администрация в решаването на казуса?
- Моето мнение по този въпрос през последните две години се разви. Териториалното деление само по себе си не означава, че то е причина за неразвитието на дадени региони, но води до извода, че общините не могат да работят заедно. В XXI век трябва все повече да има междуобщински проекти. Фондът за развитие на летище Пловдив показва, че, когато общините полагат общи усилия при реализиране на общи проекти, териториалното деление няма никакво значение. Няма причина общините да не могат да работят заедно и да реализират съвместни проекти. Пример за това е един много важен пътен проект за Пловдив и региона, а именно Голямоконарско шосе. Това е входът на града откъм автомагистрала "Тракия". Пътят е общински и попада в границите на "Марица" и Пловдив. Имаме ясно изразено желание и от община Пловдив, и от община "Марица" този проект да бъде реализиран със съвместни усилия. Споделям мнението, че с обща работа между общините можем да прескочим и преодолеем проблемите, които създава териториалното деление.
- Ще стане ли факт Южен Централен район за планиране?
- Южен Централен район за планиране е факт. Остава да го изпълним със съдържание.
Това, което предстои, е да подготвим България за новия програмен период на ЕС и начините за усвояване на европейските средства. Ще се посочват приоритетите и целите и ще се усвояват средствата. Смятам, че ние ще изградим ясна стратегия, в която районите за планиране ще имат водеща роля. На 23 март с делегация, водена от министър Томислав Дончев, ще направим официално посещение в Полша, където една от темите ще бъде точно в тази посока - оптималната структура, която ще позволи на България по-добре да усвоява европейските средства. Мисля, че до края на 2011-а ще изчистим подробностите относно стратегията на страната ни за програмния период 2013-2020 г.
Източник: в. Строителство имоти |