На заседанието на Общинската комисия по безопасност на движението по пътищата вчера ресорният заместник-кмет
Тодор Чонов е представил идеята за въвеждане на "зелена зона".
Предвижда се на север тя да достига до бул. "Дунав“, на юг – до бул. "Александър Стамболийски“, на запад – до ул. "Царевец“, на изток – до бул. "Източен“. Потърсихме за коментар бившия кмет
Иван Тотев.
- Г-н Тотев, вчера е обсъждан въпроса за буферни паркинги в Пловдив... - Идеята за буферни паркинги в Пловдив е абсурдна, защото цялата транспортна схема на града не кореспондира с наличието на такива паркинги. Тази идея дори не би трябвало да се коментира, защото тя е поредната изстреляна в пространството, която нито ще се случи, а, ако се случи, няма да има ефект. Това е същото, както идеята за общински градски транспорт, която в последните седмици виждаме, че даже вече не се и коментира. Така че това са поредните теми, които просто се вдигат във въздуха и след това няма никакви последствия.
- Запознахте ли се с идеите за "синя" и "зелена зона"?- Това, което излезе по медиите за синя и зелена зона, е много странно. Това са теми, които трябва да вървят и да кореспондират с духа на Генералния план за организация на движението в Пловдив, който е многопластов документ. Неговата актуализация отне повече от година и бе приет през миналата година с решение на Общинския съвет. От една страна, тези идеи не кореспордират с Генералния план и няма как да бъдат приложени, а, от друга, те не решават никакви проблеми на Пловдив.
Категорично в "Капана" е невъзможно да има "синя зона" и не трябва да има "синя" зона там, защото това означава да се вкара допълнителен трафик. Генералният план за организация на движението ясно е казал какво трябва да има в "Капана", а именно - максимално разтоварване с автомобили, места само за живущи и контрол на достъпа в началото на ул. "Железарска" след кръстовището с "Алцеко". Хубавото е, че в момента в община Пловдив вече има избран изпълнител за изграждане на бариерата там, така че да се минимизира наличието на автомобили.
- А как ще коментирате обхвата на "зелена зона"?- Това гигантско решение за "зелена зона", първо, по същия начин - изобщо не кореспондира с Генералния план и, второ - не решава абсолютно никакви проблеми.
"Синя" и "зелена" зона са зони за кратковременно паркиране. Те трябва да бъдат разполагани в места, в които има оборот на автомобили, свързани с институции, с услуги, за които има нужда от кратковременно паркиране. Този модел не може да бъде прилаган за жилищни квартали, тъй като това не решава абсолютно никакъв проблем. Наличието на "зелена зона" в междублоковите пространства в "Кючук Париж" например е абсурдно. Абсурдно е да се вменява идея, че би решило проблемите с паркирането.
Проблемите с паркирането се решават с изграждане на допълнителни паркоместа, включително и с политиката на възможности за резервиране на месечен абонамент на паркомясто, но в никакъв начин с налагане на зона за кратковременно паркиране. Абсурдно е.
Аз лично бих посъветвал, когато има такива грандомански идеи, да се обмислят малко повече, преди да се хвърлят в публичното пространство.
- Можете ли да ни припомните какви са приходите от "синя зона" за една година?- За 2019 г. приходите са над 5 милиона. Гонят 5 и половина милиона. Според мен общината трябва да продължи политиката за изграждане на многоетажни паркинги. Отказването от паркинга на мястото на бившия ТЕЛК е огромна грешка за този мандат, защото по този начин можеш да извадиш автомобилите от центъра и "Капана", а не като правиш "синя зона".