20-те новоизградени повдигнати пешеходни пътеки в Пловдив са неефективни, отчете КАТ. Според пътни полицаи те не вършат работа, тъй като не предпазват минувачите. "Единственият ефект е, че хората не стъпват в локви и обувките им не се мокрят", казват униформени. Зам.-кметът по транспорт
пък смята, че точно този тип зебри са по-удачни, тъй като шофьорите се съобразяват с тях и намаляват скоростта, за да ги преодолеят. Той е категоричен, че и през 2018-а общината ще продължи да изгражда повдигнати пешеходни пътеки.
Те излизат доста по-скъпо, отколкото обикновените, защото се използва и асфалт за направата им. "За да има ефект, трябва на 10 метра от тях да бъдат поставени изкуствени неравности, за да намаляват скоростта, а оттам и инцидентите с блъснати хора", посочват униформени.
58 са загинали в Пловдив и региона от началото на годината, а 1130 са ранени, сочи статистиката на КАТ. Повечето са пресичали именно на зебри и им е било отнето предимството от страна на водачите. Според пътни полицаи в някои случаи и минувачите имат вина, тъй като внезапно хукват по пешеходната пътека. В КАТ приветстват инициативата на главния прокурор
Сотир Цацаров за проверка на всички зебри. Тя ще започне веднага след празниците и трябва да приключи до края на февруари. Където бъдат установени нередности, кметовете ще получат писма от полицията, за да ги отстранят. Ако закъснеят или откажат, ще бъдат глобявани. Оказа се, че и друга гордост на местната власт в Пловдив не отговаря на изискванията - цветните зебри. Те са боядисани в червено или жълто.
"Не мога да кажа, че пешеходните пътеки в града са в цветущо състояние. Има какво да се желае. Готови сме след празниците да създадем нужната организация и да започнем инспекцията, разпоредена от Цацаров", каза за
"24 часа" шефът на областната дирекция на МВР
Атанас Илков. Той смята, че трябва да се включат и специалисти от общинското предприятие "Организация на транспорта", тъй като ще се гледа под лупа не само дали зебрите са боядисани, но и дали отговарят на условията, регламентирани в специална наредба на министерството на регионалното развитие и благоустройството.
При платно с еднопосочно движение пешеходната пътека трябва да е с ширина 1,80 м, а при двупосочно - 3 м. Разстоянието между лентите е 50 см. Изграждането на всяка зебра трябва да е съгласувано с КАТ, регионалната дирекция за строителен надзор и общината.