ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
КЗП с години не е осъществявала превенция на несправедливи условия при бързите кредити и телекомите | ||||||
| ||||||
Това означава, че повече от шест години контролният орган не е изпълнявал задълженията си по Закона за защита на потребителите, според който трябва да анализира предоставените от търговците или от секторния регулатор общи условия и да ги одобри едва след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи. За отсъствието на превантивен контрол признава самата КЗП в отговор на изпратено до нея от неправителствената организация Национална асоциация за защита на потребителите (НАЗП) заявление за достъп до обществена информация относно всички постъпили за одобрение общи условия и последващи изменения по тях на търговци на финансови услугии и телекоми, както и за дадените по тях от КЗП правни становища. Отговорът от ведомството с изтекъл преди повече от година състав на Комисията, гласи, че такава информация не може да бъде предоставена, тъй като "не е създадена от КЗП, не е обективирана върху материален носител и не се съдържа в документи и други материални носители на данни“. В съответствие с действащата нормативна уредба общите условия трябва да минават през КЗП за одобрение, но видно от нейния отговор тя никога не е извършвала тази дейност в изпълнение на вменените и през 2014 г. функции за това. Съгласно чл. 148 (3) от ЗЗП, когато в нормативен акт не е предвидено държавен орган да одобрява общите условия на договорите с потребители за финансови услуги и последващите изменения в тях, те се изпращат от търговеца до Комисията за защита на потребителите за одобрение. Чл. 148 (2) пък гласи, че когато в нормативен акт е предвидено държавен орган да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващите изменения в тях, те се изпращат на Комисията за защита на потребителите за становище за наличието на неравноправни клаузи. Държавният орган одобрява общите условия на договорите с потребители само ако Комисията за защита на потребителите одобри предоставените и общи условия и след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи. Целта на законодателя с въвеждането на тези текстове е да осигури ефективен предварителен контрол, който е от ключово значение за препятстване нарушаването на правата на потребителите чрез въвеждането на несправедливи уговорки в договорите за различен тип услуги. Реалното осъществяване на такъв превантивен надзор значително би намалило проблемите и случаите, в които се налага да се търсят решения, когато вече са нанесени вреди на икономическите интереси на потребителите заради неравноправни клаузи, коментират от НАЗП. Именно заради наличието на тези неравноправни клаузи през 2019 г. Европейската комисия стартира наказателна процедура срещу България, след като установи, че държавата ни не дава достатъчна закрила на потребителите от наложени им неравноправни клаузи в отношенията им с банки, монополи и други подобни. Тогава Съвета на ЕС задължи националните съдилища да следят служебно за неравноправни клаузи в потребителски договори при издаване на заповеди за изпълнение, напомнят от НАЗП. От там подчертават, че това не отменя задължението на КЗП по Закона за защита на потребителите да санкционира за наличие на неравноправни клаузи в общите условия на договорите с потребители и последващите изменения в тях. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Синоптик: От 6 декември започва продължителен период на снеговалежи
14:11 / 28.11.2024
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
Ударно начало на декември за три зодии
14:46 / 28.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета