
ЗАРЕЖДАНЕ...
Какви права имат домакинствата при теглене на потребителски кредити | ||||||
| ||||||
Право на информация Финансовата институция е длъжна да предостави в писмен вид цялата информация относно предлаганата услуга, при това безвъзмездно. Обикновено се използва стандартен европейски формуляр, като в него има точно установено съдържание. То следва да включва условията по договора, копие на които могат да бъдат заявени предварително. Задължително е всичко да бъде описано на разбираем и достъпен език. За да не бъдем голословни, ще дадем за пример сайта на tbi bank, където са публикувани изчерпателни отговори по всички въпроси, отнасящи се до услугата потребителски кредит. Освен че условията им са описани адекватно, съществува и допълнителен раздел с често задавани въпроси, в случай че има някакви неясноти. Обърнете внимание, че тази информация не е предоставена случайно. Ваше задължение като кредитополучател е да се осведомите за предлаганата услуга и ако се налага, да отправяте въпроси към институцията. Трябва да се поинтересувате за общите разходи по заема и крайната сума за връщане преди изтичане на договорения период. Освен това е във ваш интерес да разберете дали и кога кредиторът може да променя лихвения процент. И последно, но не на последно място, е важно да проучите условията за предсрочно прекратяване на договора - дали в него фигурират някакви наказателни лихви, обвързани с тази точка. Добрата новина е, че повечето банкови и небанкови институции не начисляват такси за предсрочно погасяване на задължения. Друга информация, която кредиторът трябва да предостави публично на интернет страницата си, е текущият размер на лихвените проценти, с които работи. След сключване на договора той не може да променя едностранно методологията, по която се определя референтният лихвен процент. Право на предсрочно погасяване на потребителски кредити Всеки кредитополучател има право на частично или цялостно предсрочно погасяване на заема си без да дължи обезщетение. Изключение правят разходите, които банката е направила към публични административни органи - например за проверка на кредитоспособност. Също така лицето има право на отказ от сключения договор в рамките на 14 календарни дни, срокът за който започва да тече от датата на сключване на договора. За всичко това не дължи неустойки и може да не посочва причина за отказа. Задължително е клиентът да изрази в писмена форма желанието си да разтрогне споразумението преди изтичане на 14-дневния сро
Имайте предвид, че дори и при отказ от договора е възможно да дължите лихва от датата на усвояване на заема до датата на връщане на главницата. Както и всеки друг казус, това следва да бъде описано в договора. След това трябва да върнете сумата по усвоения кредит не по-късно от 30 календарни дни от попълване на уведомлението за отказ от договора. Право на подаване на възражения и жалби по договор за потребителски кредити Последната точка е свързана с правото на кредитополучателя да задейства процедури по разрешаване на спорове, възникнали във връзка с подписания договор (ако има такива, разбира се). Желателно е всяка кредитна институция да осигури възможност на клиентите си да подават възражения и жалби по техните договори за потребителски кредит. След това тя трябва да предостави писмено уведомление относно решението си по дадената жалба в рамките на 30 дни. Ако компанията не отговори в посочения срок или поради някаква причина отговорът не е задоволителен, физическото лице има право да отнесе проблема до Комисията за защита на потребителите. Те от своя страна излизат със становище по въпроса до 30 дни. Ако и това не помогне, клиентът има право да заведе съдебен иск срещу компанията, отпуснала потребителския кредит. В него трябва да приложи всички налични документи, както и комуникацията, проведена до момента с кредитора. Добре би било да се предостави обратна разписка или входящ номер от фирмата като доказателство за отправената жалба. |
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg