Кампанията "Пази детето в интернет" започва лятно турне в Пловдив
Чрез социално-образователната кампания "Пази детето в интернет", застрахователна компания "Лев Инс" АД е обучила над 130 хил. деца и техните учители как да се предпазват в онлайн среда и да не стават жертви на измами.
Това съобщи на среща с директори, учители и ученици в Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив - Явор Колев, директор ИТ и киберсигурност към компанията и ръководител на социалната кампания. За година и половина са посетени над 150 училища във всички областни градове, малки общини и села.
През последните три години киберпрестъпленията са се увеличили с над 300 процента, посочи Колев, като се позова на доклади на големи правоохранителни агенции и цитира Европол. Това според специалиста е закономерно, предвид пандемията от COVID-19 и засиленото използване на интернет пространството. През последните три години на пандемията киберпрестъпленията са се увеличили над 300 процента. Животът ни преминаваше в интернет, работихме от вкъщи, порчъвахме дрехи и храни онлай и започнахме да ползваме онлайн банкиране. Всичко това насочи престъпниците към онлайн пространството и тази статистика е напълно обяснима, отбеляза Колев, който ръководи социалната кампания "Пази детето в интернет“.
Най-широкоразпространеното престъпление в интернет пространството е сексуалното изнудване, при което най-честите жертви са децата, каза Колев. Следва разпространението, притежанието на материали, съдържащи сексуална експлоатация на деца, което престъпление в България е леко наказуемо.
В много случаи това насилие довежда до психологически и физически травми, които остават за цял живот, дори до смърт, коментира киберекспертът. По думите му във всички училища има дете, което е било подложено на кибертормоз, който започва с подигравка, обида в социалните мрежи, а от там ескалира в училището до физически конфликти.
Най-често жертвите са деца между 8 и 16 години - момичета и момчета, но има и по-малки. Една от причините децата да бъдат подведени от насилника, да споделят и дори да се срещнат с него, е липса на внимание и обич от страна на родителите, посочи Колев. По думите му огромна част от родителите въобще не знаят какво правят децата им в интернет.
Той препоръча на децата и родителите да не се доверяват на никого, да не публикуват нещо, което утре ще искат да изтрият. Не споделяйте информация за себе си, която ще позволи да бъдете намерени лесно и прегледайте настройките на профилите си, така че само най-близките ви приятели, които познавате във физическия свят, да виждат публикациите ви, призова специалистът.
По време на лятното турне на кампанията през юни и юли екипът на кампанията ще посети няколко от общините в Пловдивска област и ще запознаят децата и техните родители как да се предпазят в интернет. То ще премине през осем населени места. Това са гр. Асеновград (21 юни), гр. Раковски (22 юни), гр. Карлово (28 юни), гр. Хисаря (29 юни), с. Калояново (05 юли), гр. Съединение (06 юли), гр. Куклен (12 юли) и гр. Стамболийски (13 юли).