Областните управители в България трябва да се избират пряко от хората, да имат повече правомощия, автономия и собствен бюджет, за да служат на хората от един регион, а не на партийните централи. Сега функциите им са сведени до нула, а институцията представлява паразитна и куха структура с топли служби за партийна номенклатура.
Това е категоричното мнение на председателя на ППГОС "Обединение за Пловдив"
Дани Каназирева по повод на поредните назначения на губернатори и техните заместници в страната, съпроводени с пазарлъци и интриги в управляващата коалиция.
"Прекият избор на областния управител е една от темите, разработени от в нейната докторска дисертация за местната власт в условията на членството на България в Европейския съюз.
Тя посочва, че фигурата "областен управител", назначаван от Министерски съвет, и не избран по демократичен път, е остатък от тоталитарно време и не представлява реално интересите на населението от региона. Такъв областен управител не би могъл да се счита за истинска регионална власт по смисъла на Европейската харта за местно самоуправление и Референтната рамка за регионална демокрация на Съвета на Европа.
Напълно основателно експертите от ЕС препоръчват на България друга форма на управление - превръщането на съществуващите областни администрации в едно истинско второ ниво на местно самоуправление с демократично избрани управители".
"Това може да стане с изменението на член 143 от българската Конституция в сега действащия парламент, без да се свиква Велико Народно събрание", предлага Каназирева.
Според нея тази промяна зависи единствено от политическа воля и желание на народните представители да натоварят държавните структури в 28 области със задачи, които действително ще бъдат в полза на хората.
"При сегашния статут областните управи са нищо повече, освен остатък от тоталитарното време - силно централизирани, без собствен бюджет и правомощия, с удобни и топли служби за хора, назначавани по партиен признак.
Дори и качествените специалисти не могат да прояват иницатива, тъй като функциите на тъй наричаните губернатори се свеждат предимно до контрол на решенията на общинските съвети и тяхното спиране по законосъобразност.
Тази дейност би могла да се изпълнява от оторизиран екип от юристи. При всички правителства, независимо от това коя партия е на власт, областните управители като правило нямат собствени средства да се грижат за държавните имоти на територията на тяхната област.
Показателен пример за това са националните паметници на културата в Пловдив, които няма как да се поддържат от областната управа, защото тя не разполага със средства и правомощия. Често въпросните губернатори са използвани от правителствата за натиск върху кметовете от други партии.
Няма развита европейска страна с такава синекурна структура. Затова в България отдавна се води дебат за второ реално и автономно ниво на управление с избран от хората управител с правомощия и бюджет, който да решава злободневните проблеми на гражданите, а не да играе ролята на скъпоплатен партиен послушник", коментира
Дани Каназирева.