Каназирева: Тук властта не служи на хората, а хората служат на властта

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (16)
09:30 / 04.02.2015
5911
Лидерът на "Съюз за Пловдив" Дани Каназирева защити дисертация по Конституционно право и вече е доктор. Темата на дисертацията й е свързана с местната власт. Какви според нея и труда й са проблемите на местната власт, как да се решат и какви са бъдещите й планове? Отговорите потърси репортер на Plovdiv24.bg.

- Вече сте доктор по Конституционно право. Нека първо кажем на каква тема беше?

- "Местната власт в условията на членство на България в Европейския съюз". Всъщност работата ми е провокирана от делото за прословутите софийски бали боклук, които бяха доставени в Пловдив. Това категорично нарушава правата и интересите на местното население и изобщо отношенията между централна и местна власт. Това е показателно, че все още живеем в едно отминало тоталитарно време, в което се спускат кандидати, решения, заповеди и демократичния елемент аз поне не го виждам.

- "Местната власт в условията на членство на България в Европейския съюз". Как трябва да изглежда местната власт в контекста на европейското ни членство?

- Първо трябва да поговорим за понятието местна власт. Според мен в последно време се изкриви самото значение на фразата. Това е властта, която трябва да бъде близо до хората и в услуга на хората. Тя не е придатък на централната власт, тя не зависи от нея и следва да взима решения в полза на местната общност. Тук обаче властта не служи на хората и това е видно. Напротив, хората служат на властта.

Всеки един от нас ползва градски транспорт, живее на своята улица, ходи в кварталната градинка, прибира се под светлината на уличното осветление, пътува с колата си из градските улици, паркира на паркинга пред блока си, води децата си в градските градини и училища. Всичко това е местната власт. И всичко това не зависи от "жълтите павета" и от държавата, зависи само от нас.

Сред порочните практики се откроява това, че всеки кмет, за да си гарантира следващ кметски мандат, се обгръща и назначава армия от партийни чиновници и основен дефицит както на местна, така и на национално ниво, е компетентността.

Да, компетентността. Аз вярвам, че знаещите хора могат повече и може би чрез личния си пример исках да дам нов профил и една нова визия - да попълваме липсата на компетентност, че трябва повече хора, които знаят, които не са спуснати от партийните централи, да участват и да решават на местно ниво проблемите на хората.

- Липсата на компетентност ли можем да определим като лоша практика на местно управление?

- Като проблем на първо място мога да откроя големия обем законодателство, което урежда местното самоуправление. Това са десетки законови и подзаконови нормативни актове, които са разхвърляни и затрудняват хората. Ако един пловдивчанин иска да намери своите гарантирани права, той просто ще потъне в едно море от норми и категорично няма да може да се ориентира. Според мен всички тези законодателни текстове трябва да се обединят, за да могат да са лесно достъпни до хората. За да защитят принципите си. Това е основно правило не само в Европа, а и отвъд океана.

На второ място откроявам областните управители

Това е една тоталитарна структура, която няма правомощия, няма собствен бюджет и е партийно и политически зависима. Уж следва да пази законосъобразността в областта (в случая в Пловдив), но всъщност областните управители са партийно зависими хора с целия си партиен антураж. И всъщност ние издържаме една многолюдна администрация, която служи за осигуряване на партийни местенца и осигуряване на коалиционни партньорства. Смятам, че областните управи трябва да бъдат пряко избирани от хората, със собствен бюджет и правомощия, които да се превърнат в едни реални структури, които мислят за политики в един регион - социални политики, инфратсруктура и т. н., всичко, което засяга местните хора.

Друг проблем е окрупняването на общини и области

Такова раздробяване, както в България, няма никъде. Окрупняването на общини и области ще доведе до отпушването на огромен финансов ресурс, който може да се инвестира в развитието на една община или на един регион.

Избираемостта на районните кметове

Нормалният и демократичен начин е те да бъдат изборни. Ако продължават да бъдат зависими от кмета, въпреки че ръководят райони колкото един град, няма смисъл. За да бъдат изборни, следва да имат своята финансова и оперативна самостоятелност, за да могат директно да решават проблемите на хората от един район. Ако отново станат назначаеми, моето предложение е да бъдат избирани с 2/3 от гласовете на Общинския съвет, което ще даде по-голяма тежест и представителност на местното население.

Общественият посредник

Омбудсманът е също политическа и чисто партийна фигура, която отново, ако не бъде пряко избирана от хората, по-добре да я няма. Да не харчим излишни средства на данъкоплатеца.

Финансовата децентрализация

България е на 27-о място по децентрализация в Европа. Много сме далече от това да кажем, че сме децентрализирани. До този момент политическият компромис в страната не е допуснал да се приемат текстове, които реално да гарантират местната власт да е близо и в услуга на хората. И ние имаме своята вина. Трябва да различаваме местната от държавната власт.

Нещо много важно - оправданието на представители на местна власт, че държавата е виновна за нещо, което не се е случило. Това е оправдание на мързеливи кметове и мързеливи участници в местното самоуправление. Местното самоуправление е уредено с най-висшия закон - Конституцията. Оттам насетне говорим за воля, знание, темпове, енергия, компетентност. Това е всичко! Всички проблеми, които поставят хората на дневен ред в една местна общност, всичко зависи от местното ниво. Ако има желание и управлението може да се обърне към хората. Всичко друго е лъжа.

- Как държавната власт влияе на местната и как да се промени мисленето, че щом са от един цвят премиер и кмет местното управление е безпроблемно?

- Това е най-успешно прокарваната лъжа през последните години. Ако караме на този принцип, дайте да си ги назначават кметовете! Без конкурси назначаваме хора... къде отива демокрацията? Това ми напомня на: "Дайте да не надигаме глава, за да не ядосаме султана"!

Считам, че това не е правилно. Напротив, ако няма конкуренция и правилно работещи закони, институции, няма как да гарантираме ефективно местно самоуправление. Всъщност какво се получава. Даден представител от една или друга политическа партия, която присъства на жълтите павета, се бори партийната му централа да го издигне за кмет. Той е благодарен на партийната си централа, че го е предложила за кмет, и след като спечели, той се отблагодарява отново на партийната си централа на жълтите павета за това, че вече е кмет. Докато не разберем, че всъщност хората трябва да избират, а не някой да ни посочва и да ни спуска кметове, няма да се промени нищо. Защото ако един кмет, един общински съветник бъде избран на местно ниво, независимо от централата в София на "жълтите павета", ще има много пъти повече амбицията да работи, да се доказва и да се отблагодарява на хората (на пловдивчани в случая), че са го избрали.

Това са прости принципи и много работещи. Моята цел е да обясня философията на местната власт. Тя не зависи от държавата, зависи изцяло от кмета и общинския съвет - какви хора са, какви компетенции имат.

Друг е въпросът, че общински съвет, който е най-важен в демократичното общество, е превърнат в гумен печат, който само санкционира вече взети в някои кабинети решения. Общинският съвет е този, който приема решения, които решения се отразяват на нашето ежедневие. Ако бъде балансиран като представителство, ще гарантира много по-балансирана политика. Защото към момента изчезва ролята на другото мнение, като се избират кмет, областен управител и общински съвет от една партия. И няма баланс.

- Да спрем поглед и на европейския доклад за България, според който правосъдната ни система е с критичен статус. Как може това да се промени? Необходими ли са конституционни промени?

- Не ние нужен доклад, за да знаем какви са ни проблемите. Проблемите и в правосъдната система, и изобщо корупцията като един от основните проблеми в България, се дължат само на политически компромис. Това е истината!

Аз забелязвам говорене без конкретика и хвърляне на кал върху една или друга институция. Но ако има политическа воля, тези проблеми ще се разрешат. Такава воля обаче няма и до този момент не е имало, затова проблемите продължават да съществуват.

Компетентността и политическият компромис са проблем. В ромските махали например, е така. Вижте квартал "Столипиново" - цигари без бандерол, незаконно строителство... Законът не се прилага с еднаква сила. Защо е така - няма политическа воля, защото се разчита на гласуване от ромите при избори. Бях предложила да се разхвърлят секциите, ромите да се изкарат от техните затворени общества, да не са съсредоточени в квартала, законът го позволява, не се случи. Проблемите са само и единствено от политически компромис.

По отношение на Конституцията, да, Конституцията може да се промени и това го повтарям от много време. Много политици обаче се опитват да заблудят, че трябва свикване на Велико народно събрание. Не. С обикновено народно събрание може да се промени действащата Конституция спрямо проблемите, за които най-много се говори. Както бяха направени промени през 2007 г. във връзка с членството на България в Европейския съюз.

Тук ще се върна към местната власт и към казуса за софийските бали, ще кажа,че една от основните критики и това, което трябва да се промени, е да се даде достъп на местното самоуправление до Конституционния съд. Ние нямаме индивидуална конституционна жалба, нямаме право един човек да сезира най-висшия - Конституционния съд, но местната власт трябва да има достъп до този съд. А и европейската харта за местно самоуправление, която урежда и гарантира правата на местното население, трябва да бъде прилагана пряко от обикновените съдилища.

Това са две конкретни стъпки, които ако бъдат променени, ще се даде голяма свобода.

- Как ще Ви помогне дисертацията за взимането на решения в местния парламент?

- След изследването, което направих и което ми отне близо 4 години, мога да кажа, че тайни в местното самоуправление за мен няма. Знам нормативната база, знам как да я използвам в услуга на местното население, знам какви не трябва да са решенията, а какви трябва да са предложенията, за да се вземат решения, които следва да бъдат гласувани в Общинския съвет.

- Има ли в местния парламент друг съветник с докторска степен по право?

- По правни науки, не.

- Какво смятате да правите от тук насетне - може би публикация на работата Ви?

- Ще издам дисертацията си в книга и се надявам повече хора, които имат амбицията да станат част от управлението на Пловдив, първо да я прочетат. И да знаят какво се очаква от тях.

- А след публикацията?

- Аз преподавам, няма да се откажа от това.


Виж коментарите (16)

Още по темата (892):
10.05.2023 Пепа Деведжиева: Разкритията на Чингарова са след дъжд качулка
09.05.2023 Предсeдателят на РИК-Пловдив за думите на Чингарова: Не трябва да се допускат подобни внушения
09.05.2023 Бивш председател на ОИК: Твърденията на Чингарова са абсурдни
09.05.2023 Районна прокуратура Пловдив се самосезира, започва проверка
09.05.2023 Освободен зам.-кмет на "Централен" разбуни духовете с обвинения за фалшифицирани избори в Пловдив
15.10.2019 Мирно и кротко: Последната сесия на ОбС Пловдив свърши за 20 минути
Още новини от Новини от Пловдив:
Лидер в модернизацията на транспорта с мащабни инвестиции
Полиция и линейка до градски автобус в Пловдив, има пострадал
Преразпределят средства по проекта "По крепостните стени на Филип...
Разрешиха провеждането на конкурс за нов управител на МБАЛ "Св. М...
В Пловдив днес започва изграждането на нова детска градина
Шофьор: Тези са най-опасни и непредвидими!


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).