ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Катя Стоилова, БСП: Трябва да се подобри приобщаващото образование за децата със СОП
Автор: Екип Plovdiv24.bg 11:15 / 17.05.2024Коментари (0)3038
©
"За достойна България в мирна Европа" е мотото на предизборната кампания на коалиция "БСП за България" за изборите на 9 юни 2024 г. с бюлетина 24. В поредица статии Plovdiv24.bg ще представи приоритетите на социалистите.

В листата на "БСП за България" по традиция залагаме на експерти. Тази кампания не прави изключение. Представяме ви Катя Стоилова - магистър по психология и Български език и история; доктор по специална педагогика и хоноруван преподавател в ПУ "Паисий Хилендарски“; директор на Регионалния център в подкрепа процеса на приобщаващото образование Пловдив.

- Каква е Вашата връзка с образованието, д-р Стоилова?

- В областта на образованието работя от 24 години, а от 2006 година съм директор на Регионалния център за подкрепа процеса на приобщаващото образование за област Пловдив, по – известен като Ресурсен център. Колегите, с които поставихме началото на приемането на деца със СОП, бяха 33 човека, а учениците със СОП – 150.

Сега в Регионалния център в подкрепа на процеса на приобщаващото образования работят 97 специалисти: специални педагози, психолози, логопеди, рехабилитатори. Разбира се, през годините в пъти е нараснал и броят на децата. Ежедневно колегите посещават 230 училища и детски градини във всички 18 общини на Пловдивска област.

- Как оценявате образованието в момента?

- По мое наблюдение образованието претърпя две големи кризи. Едната, в началото на Прехода, когато беше отречено всичко постигнато. Това доведе до отлив на учители, анархия в ценностите на подрастващите и демотивация за образование. Резултатите от онези времена вече са видни във всички сфери. Повсеместна липса на квалифицирани кадри във всички професии, студенти с незадоволителна базова подготовка от средното образование, шокираща неграмотност на младото поколение, озадачаваща естетика, незачитане авторитета на знаещите, презрение към традиционните ценности, агресивност в налагането на своето мнение поради комплекса от липсата на знания.

Вторият голям удар беше дистанционното обучение. Още на втората година броят на децата с емоционално-поведенчески разстройства нарасна многократно. И тук съвсем не визирам зачестяващите случаи на така наречените "аутоподобни деца“, за които екранът се явява трети родител – бездушен към плача на бебе, безразличен към страховете ти, пропит с агресия и високо ниво на психофизиологичен стрес, които са в основата на голяма част от дезадаптивните поведенчески проблеми при малките деца.

- Какви конкретни проблеми ще посочите в образованието?

- Единодушно е мнението за ненужно обременяване на учебното съдържание с фактология и терминология, надвишаващи психичната възраст на учениците. В крайна сметка в тях се явява изтощение на желанието за разбиране и демотивация за учене. Няма време за затвърждаване, за провокиране на дискусии и упражнения, които са в основата на развитието на мисленето. Другото е въпрос на памет, където по-добра работа биха свършили заучаването на стихотворенията от българските класици. От години това е забравено в часовете по литература, а после се чудим, че децата имали беден речник с думи от ежедневната употреба.

Проблем за мен е и дискретното манипулиране на миналото. Априлското въстание и Руско-турската война обединени в един урок? Кога да изследваме причините, повода, резултатите? А всъщност това е най- важното, да откриват причинно-следствени връзки. То ще им помогне да се ориентират в живота си на възрастни.

- Бихте ли посочили други проблеми в образованието?

- Ще използвам думите на колеги: Образованието е като "търговско дружество“. Детето "носи“ парите, тъй че битката е за брой деца в претъпканите групи и класове. Аз мисля, че по – голяма тежест при формулата за финансиране трябва да имат броят на групите и паралелките и броят на назначените специалисти. Иначе ще продължи да е проблематично назначаването на логопед, психолог, помощник на учителя. По-голям трябва да бъде и броят на социалните медиатори, които изцяло да поемат работата по механизма за обхват.

Проблемът със задържането в училище следва да опитаме да решим и като въведем образование на няколко скорости. Мисля, че е справедливо да подпомагаме повече тези, които са изоставащи, малките училища, обикновено в селски райони или в затихващи райони. Иначе те ще стават все по затихващи и с все по-ниски резултати.

На другия полюс е недостигът на помещения в големите училища и импровизациите за решаване на проблема. Необходимо е изграждане на нова образователна мрежа. Иначе крачката в реновирането на сега съществуващата е огромна, това трябва да признаем. Технологичното модернизиране също е успех на системата. Връщането на кадрите към професията, благодарение на извоюваните от синдикатите заплати и условия на труд.

- Какви други положителни резултати отчитате?

- В технологичен аспект това са електронният дневник, дигиталната раница, националната електронна информационна система в образованието. В нормативен аспект – политиката за кариерно развитие, наставничеството, непрекъснатата квалификация на персонала. Законът обаче се нуждае от много промени.

- Кои са провокациите в модерното образование според Вас?

- Много болезнен и назрял въпрос е как прилагаме компетентностния подход в образованието при все по-нарастващия процент деца невладеещи български език. Как ще ги задържим и мотивираме за успех през образование и труд. Подчертавам, това не са деца със СОП, въпреки че на места ударно ги превръщат в такива. Ако продължим да сме неадекватни, сме обречени на бедност. По мое скромно мнение няма по-спешен анализ от този.

Другият задължителен анализ, преди предприемането на каквито и да било импровизации, е относно приобщаващото образование. Трябва да се стъпи на конкретни цифри и да се спре със субективното поднасяне на казуси извън контекста на общата картина.

- Какви са проблемите в приобщаващото образование?

- Същите като преди осемнадесет години, когато стартирахме. Неприемането, нежеланието да се научиш как да ги разбираш, липсата на търпение и емпатия. Децата нямат проблем в общуването помежду си, конфликтите винаги са инспирирани от възрастните, на които не им достига обич. Много малко са назначените за помощник на учителя. И цялата тежест пада върху учителите. Кой контролира целесъобразното разходване на средствата за ресурсно подпомагане? Повече специалисти, по-малко деца в групите за ресурсно подпомагане, специализирани обучения, задължително помощник на учителя.

Говорим за приобщаваща среда, но всъщност дори достъпната архитектура е "бяла лястовица“. Регламентиране на терапевтични програми с когнитивна насоченост за всички деца със СОП чрез Регионалните центрове, прехвърляне на фокуса на образователните дефицити към развитието на силните им страни, които най-често са в областта на спорта и изкуствата.

Какво се случва с учениците със СОП, след като излязат от образованието? Работа на парче, всяко министерство за себе си, без обща визия. Трябва да се мисли за осигуряване на трудова заетост. Заетост с труд е различно от работа и точно неразбирането на това води до почти нулева интеграция след приключване на образованието им. Ако се научим да се чуваме, ще се научим да не си крещим. Казвам го метафорично. И с най-добри чувства към гилдията, част от която са майка ми, сестра ми и дъщеря ми.

За д-р Катя Стоилова можете да гласувате с номер 24 в бюлетината за листата на “БСП за България" и номер 102 за преференция.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!


Още по темата: общо новини по темата: 634
14.11.2024 »
04.11.2024 »
04.11.2024 »
29.10.2024 »
29.10.2024 »
27.10.2024 »
предишна страница [ 1/106 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Зима 2024/2025 г.
Катастрофи в България
Пожари 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: