Концесионирането на летище Пловдив от китайци няма да се състои. Това стана ясно, след като от китайския партньор в обединението, спечелило концесията на летище Пловдив - HNA Airport Group, са съобщили официално новината на техния представител Асен Василев. Той коментира, че китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка.
Срокът за подписване на договора с българската държава изтичаше утре. Веднъж той вече беше удължен с един месец по китайска молба с решение на Министерския съвет в средата на юни. С провала на концесията на летище Пловдив китайските инвеститори за пореден път доказаха това, което всички знаят за тях - те просто не се случват, поне не и в България.
На 3 юли по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина съпредседателя и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Това беше предшествано от големи финансови проблеми на конгломерата по света и освобождаването от активи.
Вторият претендент за летището беше "Консорциум Летище Пловдив", съставен от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК. Последната междувременно спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.
Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, като след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците, надеждите бяха в следващите 10 години те да достигнат 1 млн., а при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.
Към момента обаче от "Тракия икономическа зона" не могат да коментират, какви ще са процедурите от този момент на сетне.
Китайската оферта спечели надпреварата за 35-годишната концесия с доста по-грандиозни обещания. Офертата за инвестиции беше 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. фиксирана част и 6% от приходите плаващо.
Бъдещият концесионер виждаше летище Пловдив като карго хъб и предвиждаше да се построят два карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка, като оператор на базата най-вероятно щеше да бъде израелската компания Israel Aerospace Industries. Предвиждаше се да се открие и линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.
Китайската история започва от един малък авиопревозвач. Впоследствие компанията се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. с активи и имоти за над 200 млрд. долара. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss. Конгломератът участваше активно в мащабни сделки през годините. HNA влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide.
Успоредно с обявяването на избора на правителството за концесионер на летище Пловдив обаче започнаха да излизат наяве и проблемите на китайския конгломерат. Той започна да се освобождава от собственост, от една страна, за да спази разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции. А от друга, за да намали огромните си задължения, резултат от голямата й експанзия през последните няколко години.
HNA Group Co. започна да разпродава активи в Ню Йорк, Сидни, Лондон. За да намали дълга си, продаде международни активи на стойност 15 млрд. долара, включително и дела си в Hilton. Освен това компанията отказа оферта за придобиването на австралийски логистичен бизнес за 280 млн. долара.
Източник:
в.Капитал