Преди дни компанията за оптични продукти "Оптикс“ откри нова производствена база в Пловдив. Дружеството ще инвестира 10 млн. лв., като според информацията на община Пловдив има потенциал да бъдат открити 100 работни места за специалисти и инженери в областта на развойната дейност. В момента в базата в Пловдив са заети 40 души, а общо служителите на компанията са 550. Основните производствени и развойни мощности на фирмата са в Панагюрище. Производствени бази "Оптикс“ има и в Стрелча и с. Попинци, община Панагюрище. Компанията изнася продукция за 45 държави.Какви са плановете на компанията за новата база в Пловдив, колко и какъв тип специалисти ще бъдат наети, какво ще се произвежда и за кои индустрии и клиенти – тези и други въпроси economy.bg коментира с д-р инж. Владимир Чолаков, председател на Борда на директорите на компанията.- Г-н Чолаков, преди дни открихте в Пловдив нова производствена база. Как успяхте да реализирате този проект в условия на пандемия, когато повечето фирми свиват разходи? - Новооткритата база е производствено-развойна, като по-голяма част от персонала е ангажирана с разработване и внедряване в производство на нови продукти. Подготвителната дейност по проекта стартира, преди да започнат да се усещат някакви икономически последствия от кризата. Решихме, че не е разумно да губим инерция и да замразяваме проекта, даже напротив, положихме усилия за своевременното му финализиране.
- Защо избрахте точно Пловдив за новата инвестиция?- Причините са няколко, но ще се спра на основните. На първо място е фактът, че вече имахме функциониращ клон с екип от отлични специалисти. Основната част от хардуерния дизайн и програмното осигуряване на нашите продукти се разработваше от екипа в Пловдив. Колегите бяха настанени в офиси под наем и преценихме, че част от естественото ни развитие е формирането на подобен производствено-развоен център с потенциал за надграждане. Намирането на квалифициран персонал в град с висши учебни заведения с технически профил определяме като значително преимущество.
- Какъв е точният размер на инвестицията?- Предвиждаме инвестицията в Пловдив да достигне 10 млн. лева след завършване на първия етап на проекта.
- Колко са служителите ви в момента и колко работни места ще откриете? За какъв тип специалисти?- Общият състав на "Оптикс“ към момента е 550 души. Само в Пловдив сега работят около 40 души, като по-голямата част са в R&D отдела. Сградите са проектирани със солиден запас, така че да не ни се налага да се занимаваме със строителна дейност близките пет години.
- Какво конкретно ще произвеждате в новата фабрика? - В производствената част се извършва повърхностен (SMT) монтаж на електронни печатни платки. Първоначално стартираме с производство, покриващо изцяло собствените нужди на компанията, като впоследствие ще поемем и външни поръчки. В голяма част от продуктите ни електрониката e съществена част от себестойността. Сериите ни са къси, с високи изисквания към качество и време за реакция, което не ни прави особено привлекателни в очите на нашите доставчици. Затова решихме да инвестираме в собствено производство.
- Къде другаде имате бази и какви са плановете Ви за тях?- Основните ни производствени и развойни мощности са в Панагюрище. През следващите 2 години ще реновираме бившата сграда на "Ритон", която купихме през 2017 с площ 14000 кв. м. Около 6500 кв. м са изцяло модернизирани, за да отговарят на изискванията на съвместното ни предприятие "Шьоли-оптикс", специализирано в производството на медицински изделия. В останалата част ще се настани собственото ни оптично производство, с което ще дадем нов живот на сградата на едно от знаковите в близкото минало предприятия за града. От 2020 работят и нови мощности за производство на механични елементи за основните ни изделия в Индустриална зона "Божурище“. Застроили сме 3000 кв.м и продължаваме да инвестираме, предимно в роботизирано оборудване. Производствени бази сме изградили и в гр. Стрелча и с. Попинци, общ Панагюрище.
- Основно за износ ли работите и за кои пазари? От кои индустрии са Вашите клиенти?- Продуктите на "Оптикс“ са диверсифицирани съобразно нуждите на нашите пазари, клиенти и крайни потребители. Следвайки тези нужди, изнасяме продукцията си в над 45 държави по целия свят, но и активно участваме във възможностите за реализация в България – българската армия е оборудвана изключително с наши решения в областта на нощното виждане и термовизията, а системите за наблюдение на "Оптикс“ охраняват българските граници.
Работим успешно в Европа, Средна и Югоизточна Азия, Америка и Северна Африка, като подчинено на диверсифицирания подход в определени територии реализираме нашите комплексни проекти за охрана, индивидуални уреди, ловна и спортна оптика и компоненти.
Индустриите, в които се фокусираме, можем да определим като високотехнологични, за да предизвикваме себе си на професионално ниво като експерти. Такива са отбрана и сигурност, машинно зрение и роботика, а напоследък космически проекти. От маркетингова гледна точка тези индустрии са с висок общ годишен темп на нарастване и хоризонт за положителна динамика.
- Имате запитвания и от SpaceX?- Произвеждаме елементи и модули, в това число и високопрецизни обективи за няколко космически програми. Част от компонентите служат за междуспътникова лазерна комуникация, а други за ориентация на спътниците в космическото пространство. Аналогично е и предназначението на комплектовките, които вече произвеждаме за SpaceX.
- Как се отрази пандемията на Вашия бизнес? Ускорител или спирачка беше тя за Вас?- Първоначално не усещахме никакви сътресения. Не се наблюдаваше отлив на поръчки, интересът към продуктите продължаваше да е висок. Впоследствие започнахме да изпитваме затруднения с доставките. Назря кризата с електронните компоненти, от които сме силно зависими. Най-вероятно ще забавим темпото на развитие, но трябва да приемем тези условия и да се насочим към разумните решения в условия на криза.
Какъв е потенциалът за развитие на Вашата индустрия през следващите години?
Годишните темпове, с които нараства търсенето и потреблението в сферата на електрооптиката в световен мащаб, изглеждат повече от обещаващи. Разбира се, от нас зависи, дали ще успеем да се развиваме в синхрон с това нарастване. Затова ежегодно инвестираме значителна част от приходите в развойна дейност и повишаване на технологичните възможности. Конкуренцията става все по-жестока, жизненият цикъл на продуктите се скъсява и сме принудени да сме постоянно нащрек с актуалните тенденции в индустрията, за да реагираме адекватно на пазара.
- Редица проучвания сочат, че в пандемията все повече работодатели планират автоматизация. Каква е ситуацията при Вас?- Разбира се, ние се стремим да автоматизираме редица процеси и операции, стига да определим, че това е целесъобразно, но не смятам, че е от особено значение за нас. Висок приоритет на автоматизацията се дава в масовото производство, характерно с дълги серии, докато в "Оптикс“ се произвеждат къси до средни серии с висока добавена стойност. Разчитаме на гъвкави производствени структури и квалифициран персонал във всеки етап от производствения процес. Особено важна в условия на пандемия е взаимозаменяемостта на служителите, което постигаме с подходяща производствена организация.