"Летище Пловдив" избира проектант за новия пътнически терминал | ||||||
| ||||||
С известно закъснение заради настъпилите ръководни промени, "Летище Пловдив" ЕАД влезе в ролята си на възложител на работния проект, който ще послужи като основа за последващо провеждане на търг за главен изпълнител. За строителството на новия терминал летищният оператор планира да инвестира 10 млн. лв., а за техническото оборудване още 5 млн. лв. Планираният срок за въвеждане в експлоатация на сградата е 2009 г. Новият пътнически терминал е част от разработения нов генерален план за модернизация на летище Пловдив, в който са предвидени необходимите планировъчни и функционални връзки между приемната сграда и подходите към летището, паркирането, подходите към перона, сградите на административното стопанство и гаражи на СОТ, котелната централа и пожарната. Техническите параметри на терминала са 5000 кв.м застроена площ и височина не повече от 20 м.
В плановата схема на приемната сграда ясно са разграничени две зони - публична зона, със свободен достъп и неограничено движение, и зона с контролиран достъп. В публичната зона са разположени снек-бар и кафетерия, магазини, офиси на авиокомпании, туроператори, рент-а-кар, чейндж бюро, помещение за карго пратки и др. В двата й края са оформени втори нива със свободен достъп, чрез открити в пространството стълби. Зоната за заминаващи е разположена в северозападната част на отреденото петно в непосредствена близост до автомобилния подход за пристигащи пасажери. Зоната за пристигащи е разделена функционално на три салона: "Пристигащи" (350 кв.м), "Паспортен контрол" и "Получаване на багажа" (550 кв.м). АТМ: Основната идея е архитектурният облик да се впише естествено в околната среда Авторски колектив Арх. Ивайло Мишев и екип на студио АТМ По част "Конструкции" - инж. Йордан Милев Цялостното архитектурно решение в идейния проект е подчинено на модерно, функционално и естетическо виждане, създаващо впечатление за уют и комфорт на пътници и посетители; единство на цвят, материал и функционалност. Главната идея е архитектурният образ на сградата да се впише естествено в околната среда, за което е решен в светли тонове - бяло, оранжево, сиво. Това допринася съществено за впечатляващия и различен вид на целия терминал. Основният принцип залегнал при проектирането е разделянето на заминаващи и пристигащи пътници и създаването на изключително прегледна обстановка, с възможност за бързо и лесно ориентиране в отделните зони от страна на пасажерите. Терминалът представлява основен обем, съдържащ в себе си функционалните зони, и два органично преплетени в него странични джоба за багажните отделения. Планираната височина на основната сграда е 17.40 м, а страничните обеми са високи 15 м. По този начин се създава възможност за максимално естествено осветление на публичните пространства. Централната публична част на терминала е проектирана на едно ниво и в нея са разположени снек-бар, кафетерия, офиси на туроператори, авиокомпании и др., салоните за заминаващи и за пристигащи пътници и останалите задължителни помещения. В зоната за сигурност са разположени четири рентгена за проверка на багажа, митница, паспортен контрол с три гишета, гранична полиция. Зона пътници е еднопространствена с височина 15 м, което дава възможност за изцяло естествено осветление. Тя е разделена на две части: салон "Обслужени заминаващи" и салон "Пристигащи". Основните елементи създаващи впечатляваща архитектурна среда в тази част са елементите на конструкцията (основните носещи колони са разтворени като клони на дървета), окачена фасада на входовете и от дърво по нивото на офисите. Носещата конструкция ляга върху бетонни постаменти оформени като пресечен конус. Колектив с ръководител арх. Атанас Тосев: Обем от паралелепипед и ефирна стъклена призма пресъздава идеята за летище - "врата към света" Авторски колектив Част "Архитектура - арх. Атанас Тосев, арх. Борислав Владимиров и арх. Петко Симеонов Част "Конструкции" - инж. Вътьо Танев Част ОВК - инж. Ефремова Част ВиК - инж. Дойчинов Част "Електро" - инж. Христев и инж. Георгиев В търсене на реализация на идеята за летище - врата към света и стремеж към полет, е намерен обем, съставен от паралелепипед, символизиращ стабилност и спокойствие, и ефирна стъклена призма, отворена към небесните простори. Със своите изчистени форми и спокоен силует той позволява да се вместят всички необходими елементи на терминала, обединени с ясни и категорични функционални връзки. В идейното решение са залегнали следните принципи: - Технологична последователност при обслужване на пътниците и обработка на багажите им; - Обособяване на отделните технологични зони, оразмерени съобразно необходимия капацитет; - Ясна и опро
- Обща пространствена визия с цел бърза ориентация и комфорт на обслужването; - Търсене на икономично решение чрез постигане на най-подходящите функционални връзки между отделните помещения и пространства, необходими за функционирането на терминала; - Сепариране на пространство от публичната зала за посрещачи, изчакващи пътници и придружители; - Разполагане на възможно най-подходящите места на помещенията за ръководния и обслужващ персонал и охраната, за техническите и инсталационни помещения. Главният вход е проектиран на североизточната фасада, подчертан чрез фронтона на стъклената призма. Влизането на пътниците в публичната зона става основно през четири въртящи се и две нормално отварящи се врати, намиращи се под козирката на фронтона. Други три врати, фланкиращи главния вход, са предвидени при върхово натоварване и аварийни ситуации. Непосредствено след входа е публичната зона, като технологичният поток на заминаващите е ясен и видимо очертан. Непосредствено до гишетата за чекиране, се намира проверка сигурност, митница и паспортен контрол. След преминаването им пътниците се разпределят в два салона за обслужени-заминаващи, със снек-барове и кътове за сядане. ВИП-салонът е разположен непосредствено след паспортната проверка на фасадата към перона. Технологичният поток на пристигащите се насочва в обособения за целта салона, минава през паспортен контрол, влиза в помещението за получаване на багажи, минава през митническа проверка, озовава се в публичната зона и напуска терминала. На ниво +3,50 са оформени две надлъжни галерии с основно предназначение - офиси за обслужващия персонал и технически инсталации. На ниво +7,00 е проектирано галерийно пространство, което допълва публичната зона. То има визуална комуникация с основния салон на публичната зона, а целта му е да облекчи натоварването на първото ниво. От страната на перона, на галерийно ниво са оформени офиси за ръководния персонал, две конферентни зали, кафене. Връзката между трите нива се осъществява от три стълбища и три асансьора. Цялостното обемно-пространствено и архитектурно-технологично решение предполага използването на ефектни, бързо и лесно изпълними, относително икономични, дълготрайни и лесни за поддръжка материали. Фасадите са окачени на предвидената за това носеща конструкция. Състоят се от алуминиево-композитни елементи за плътните части и стъклопакети с К-стъкло за осветените помещения и пространства на публичните зони. С изключение на остъклената част, сградата е покрита с плосък покрив, голяма част от който е затревен. Източник: в."Строителство градът" |
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!