Летище Пловдив става резервно на софийското

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (4)
09:22 / 09.01.2007
1327
Летище Пловдив да стане резервно на Софийското, като се разшири с нов модерен терминал който да обслужва 4-5 пъти повече пътници. Това предвиждат плановете на транспортното министерство за отдаване на концесия на летището в Града под тепетата, научи “Монитор”.
Държавата настоява да си върне собствеността върху летището, за да може да намери концесионер, който да ивнвестира в него. Транспортното министерство се опитва да ускори проекта, тъй като вече има предварителното съгласие на Министерството на отбраната да придобие собствеността върху пистата на летището.

Ниската пропускателна способност на аерогарата лъсна по време на декемврийските мъгли, когато тя едва пое стотина полета, а пътниците чакаха с часове да бъдат ослужени. Така през декември миналата година се стигна до абсурдната ситуация двама митничари, пристигнали посред нощ от София с личната си кола, да обслужват 3000 пътници, припомнят потърпевши.

В същото време авиокомпаниите губят стотици хиляди евро, тъй като са принудени да кацат заради мъглите във Варна и Бургас, които са значително по -отдалечени от София. Според транспортния министър Петър Мутафчиев до края на март 2007 г.се очаква да започне процедурата по концесиониране на летището.

Концесията закъснява, защото не е уредена собствеността на сградата и на перона, 57 на сто от които са собственост на акционерно дружество, а останалото е на “Летище Пловдив”. Според министъра на транспорта, независимо от проблемите около собствеността, инвестициите на аеропорта са крайно наложителни заради усилващия се международен трафик през него.

Отношенията с “ТАДО - трейд екшън девелопмънт организейшън”, която държи 57 % от капитала на “Летище Пловдив” АД чрез регистрираното със същото име ЕАД не могат да бъдат пречка пред развитието на пловдивския аеропорт, защото има различни схеми за тяхното уреждане, твърдят опоненти. Компанията сега е собственик на няколко склада, пътническия терминал и битовите сгради, които повече приличат на квартален супермаркет отколкото на европейска аерогара, котелно и помещенията за приготвяне на храна. Още през 2001 г. тя показа, че е готова да продаде дела си, но не на всяка цена. Офертата бе за 4 милиона долара /при курс над 2 лева за долар тогава/, но тя не бе приета заради продължаващите съдебни дела с министерството на транспорта около увеличаването капитала на дружеството. Коментираната сега в медиите цена от 8-10 милиона лева е съизмерима с първото предложение. Освен изкупуване на дяловете, министерството на транспорта може да предложи на ТАДО и замяна на имоти, а също да прибегне и до принудително отчуждаване след предварително парично обезщетение по Закона за държавната собственост - глава Трета. Друг вариант е апортиране на още имоти на министерството в капитала на летището, за да се вдигне неговия капитал, но условието за това е съгласието на ТАДО. Министерството на транспорта разполага също с възможност да игнорира сегашния си съдружник и при обявяването на концесия за аеропорта, като включи в условията концесионерът да изгради нов терминал и помощни помещения.

Сложните взаимоотношения между държавата и частниците започнаха по време на правителството на Иван Костов, когато бяха заведени и първите съдебни дела. Преди това - през 1995 г., държавното летище и инвестиционният фонд “Тракия”, в който участваха основно Агробизнесбанк, финансови къщи и няколко физически лица, учредиха “Летище Пловдив”АД. След фалита на банката, нейният дял взе “Селена холдинг”. След увеличение на капитала, оспорвано по-късно от Министерството на транспорта, този дял бе прехвърлен на регистрираната в швейцарския град Цуг фирма “ТАДО”. Сега компанията държи 57.78 % от капитала на АД-то, 36 на сто са собственост на държавата, а останалите - на физически лица. Макар и с по-малко проценти държавното “Летище Пловдив” ЕАД е носител на лиценза за летищна дейност, издаден от Главната въздухоплавателна администрация. През февруари 2004 г. капиталът на смесеното дружество бе увеличен двойно - до 392 930 лв., но при запазена съотношение между акционерите.

Виж коментарите (4)
Още новини от Новини от Пловдив:
Петима кандидати за омбудсман на Пловдив
КАТ - Пловдив спи, полицията в Пловдив и тя спи
Денят в Пловдив започна с инцидент
Стряскащи кадри от катастрофата в Пловдив, при която загина 34-го...
Млад мъж е загинал при жестоката катастрофа край Полиграфията
Пореден инцидент с усукана кола около стълб в Пловдив, говори се ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).