След това пловдивското летище ще бъде поставено на кръстопът - мощен китайски инвеститор с огромен опит и доказан концесионер в цял свят или консорциум от местни "тарикати". Китайският инвеститор е многомилиардната HNA Group, докато от българска страна е консорциумът между ТИЗ и ПИМК.
Засега предимството е на страната на китайците. Те са дали най-добра оферта, като предимствата на китайците пред пловдивския консорциум са огромни.
Най-голяма тежест при определянето на концесионера е концесионното възнаграждение (40%). Пловдивското обединение предлага 6% от приходите плаващо концесионно възнаграждение и 120 хил. лв., фиксирано на година. Китайският кандидат излиза с оферта също за 6% от приходите и 600 хил. лв. на година фиксирано концесионно плащане.
При инвестициите, които са с 35% тежест при оценяването, китайската оферта също е по-голяма. Предложението на китайския кандидат е за 79 млн. евро, а на пловдивските компании - за 65 млн. евро. Двата кандидата ще ползват както собствено, така и банково финансиране.
Дотук със сухите цифри, при които предимствата на китайските инвеститори пред местния консорциум са огромни. По всичко личи, че само тотална манипулация може да обърне вота на комисията в полза на местните "тарикати".
Да анализираме обаче кой от кандидатите е по-подходящ и има реален шанс да развие летището.
Опит
Когато става въпрос за опит, китайският кандидат-концесионер отново изпъква много пред местния холдинг. HNA оперира 16 летища и в групата му влиза и авиокомпания. Това също е потенциален плюс, тъй като може да спомогне за разработването на летището, което в момента има доста ограничен брой полети. Китайският кандидат е предложил да пусне полети между Китай и Пловдив три пъти седмично.
Когато говорим за опит, то този на пловдивския кандидат концесионер е нула.
Терминали
Тук отново предимството е на страната на китайците. Те предлагат от 79 млн. евро инвестиции 30 млн. евро да са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Желанието да строят пътнически терминал е продиктувано от това, че настоящият не може да се ползва за обслужването на транзитен трафик. Китайските планове са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. За сравнение - през летище София през 2016 г. са преминали 21 хил. тона товари и пощенски пратки.
Пловдивската оферта предвижда на първо време изграждане на карго терминал, а след одобрение на нов генерален план на летището и на още един. Планът на "Консорциум Летище Пловдив" е след изграждането му да намери специализирана фирма, която да го оперира. Местните компании също се надяват в следващите 10 години летището да достигне 1 млн. пътници, като при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.
Подход
Двете страни се различават и коренно в подхода си към концесията.
Китайският концерн отправи конкретна оферта, която е значително по-добра от тази на пловдивския й конкурент и търпеливо изчаква развитието на ситуацията.
Пловдивските "тарикати" подходиха изключително аматьорски, след като стана ясно, че офертата им е доста по-слаба от тази на китайския консорциум. Те подеха изключително нескопосана медийна атака в приближена до единия от участниците в консорциум медия. Тази атака обаче е толкова прозрачна и аматьорски изпълнена, че вместо да помогне на консорциума, нанася непоправими имиджови вреди на останалите участници в него.
Още по темата (482): | |