Линейките в Пловдив на по 500 000 км.

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (2)
08:19 / 13.03.2007
1693
30 екипа на Бърза помощ обслужват двумилионното население на столицата. В много от линейките липсват електрокардиографи.

Наличните ЕКГ апарати пък често отказват, защото батериите за многократно зареждане са амортизирани необратимо. Липсват и дефибрилатори, необходими за електрошок при инфаркт. Това съобщи за "Стандарт" д-р Венцислав Стефанов от столичната спешна помощ.

Според него по-подходяща за София е американската система за бърза помощ. Там има парамедици, т. е. фелдшери, които не дават помощ на място, а по най-бързия начин откарват пациента до най-близкия спешен център. В София обаче спешните центрове с по-големи възможности засега са три - в "Пирогов", ВМА и "Царица Йоанна". За София са нужни поне 10 такива центъра.
С 18 линейки "Ситроен" разполага пък Спешен център в Пиринския край. Всички те са с пробег над 300 000 км. Освен ситроените в автопарка има и две линейки с висока проходимост и 3 помощни автомобила. Един мерцедес и един фолксваген са дарени на филиала в Сандански. 10 стари УАЗ-ки са в резерва и се използват само в краен случай.

Като брой това ни устройва. Но машините са много стари и не са в добро техническо състояние, споделиха от ръководството на благоевградската болница. В последните 8-9 години здравното заведение не е получило нито една нова линейка. "Цяло чудо е, че липсата на бързи и сигурни линейки не е довело до фатален край за някой от пациентите ни", категорични са лекарите в Пиринския край.

Линейките ни са стари, но всички са в движение, твърди директорът на Центъра за спешна медицинска помощ в Добрич д-р Огнян Господинов. "Имаме 9 реаномобила, от които 5 са от 1994 г., а останалите - от 1998 г., уточни той. Всичките коли на ЦСМП са оборудвани. Д-р Огнянов добави, че не оставят линейка, която да не е в движение. Това е напълно достатъчно, за да обслужваме Добрич. Министърът на здравеопазването заяви, че през 2007 г. ще бъдат закупени нови линейки, които ще бъдат разпределени в страната. Считам, че Добрич трябва да получи от новите линейки, тъй като нашият център е сред първите създадени", каза още д-р Огнянов.

В Габрово разполагат с 4 линейки. Автомобилите имат пробег над 300 000 км. По думите на лекарите от центъра те са толкова разбити, че всеки момент могат да спрат. В плачевно състояние е и апаратурата на спешната помощ. Нови апарати от години не са закупувани. Центърът разполагал с 6 дефибрилатора, от които половината не работели. 4 повредени ЕКГ апарата пък не можело да бъдат ремонтирани. Съвсем скоро спешна помощ в Габрово можела да остане и без лекари, тъй като имало отлив на квалифицирани медици заради ниските заплати и лошите условия на труд.

Същото е положението и в Пловдив. Нямаме кола в автопарка, която да не е навъртяла поне 500 000 километра, оплаква се шефът на Центъра за спешна помощ в града под тепетата д-р Иван Стойнов. Центърът под тепетата разполага с 69 автомобила, от които само 26 са реанимобили. Доставени са между 1994 г. и 1998 г. Оттогава единствената нова кола е един "Ситроен Берлинго". Апаратурата в линейките също е много остаряла и вече е на ръба на възможностите си, каза още шефът на ЦСМП. Той припомни, че пловдивският център е един от първите, които влизат в Националния център за спешна помощ, затова с нетърпение медиците в него чакали обещаните от здравния министър нови линейки.

И 18 от общо 35-те автомобила на Спешна помощ в Старозагорска област не си знаят годините. 8-те УАЗ-ки, 6-те латвии и 2-те жигули били наследство от болниците при отделянето на спешната помощ. Дошли са без документи и никой не знае на колко километра са били, а след това са навъртели още над 200 хиляди. Не са редки случаите, когато закъсват по пътя към дома на пациента и се налага да пращаме втора кола, признаха от автопарка на Спешния център. А в Чирпан още се търкаля един "Мерцедес 250", произведена преди повече от 30 години.

Последните нови линейки в Стара Загора и региона са получавани преди близо 10 години. И техният километраж надхвърля 200 хиляди, поддържането им ставало скъпо и все по-трудно.

Петте филиала на центъра в Търговищка област разполагат само със 7 линейки "Ситроен", които също са по на 10 години. Окаяното състояние на местната Бърза помощ се допълва и от остарялото техническо оборудване на специализираните автомобили. Медиците са принудени да оказват първа помощ с дефибрилатори и ЕКГ апарати отпреди 12 години. Пациентите на хемодиализа от целия регион пък се транспортират в областния център за животоспасяващи процедури с руските трошки отпреди 40 години. Към всички тези проблеми д-р Христова прибавя и текучеството на медицински специалисти. Останалите 5 доктори трудно покриват екипи за 24-часово дежурство, уточни шефката на центъра. Незаети остават 16 щатни длъжности за лекари в спешните филиали на областта. При повикване обикновено тръгват само фелдшери и медицински сестри, които вече са свикнали да се справят в критични ситуации, заявиха от спешния център в Търговище.

Ситроени на 300 хиляди километра спасяват великотърновци. Те, както и УАЗ-ките, с които разполагат спешните медици в областта, са от 1994 г. и вече са минавали по един основен ремонт. Почти всяка седмица някоя от колите е в сервиз. Линейките са оборудвани с всичко необходимо. Но и техниката е толкова стара, колкото и самите коли. За нови линейки във Велико Търново се говори от няколко години, но министерството все още не е изпратило нито една. Информацията е на вестник "Стандарт".

Виж коментарите (2)
Още новини от Новини от Пловдив:
Изумен пазаруващ: Какво прави този клиент на "Лидл" с карфиола?
Тунингована шофьорка: А къде да спра?
Изграждат естакада по бул. "Копривщица"
Наша актриса "умря", докато се прибере в Пловдив
Има окончателна присъда 15 г. след убийството на бизнесдамата Бал...
Пловдив почете 177 години от рождението на Христо Ботев


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).