Млади пловдивчани правят революция на пазара с продукт без аналог | ||||||
| ||||||
Мирослав Запрянов и Младен Джалъзов се познават от деца - учат заедно още от първи клас в "Цар Симеон Велики", следват заедно, макар и в различни класове, в Строителния техникум. Идеята за биоразградимата чаша е още отпреди да завършат през 2003 година. След това обаче всеки поема по собствения си път, реализират се в различни области, нямащи нищо общо с хранителните технологии. Преди около три години биоразградимата чаша отново идва на дневен ред. Plovdiv24.bg среща читателите си с двамата иноватори, готови да променят света. "Последните години работим усилено, за постигнем успех. Направихме три прототипа на машини, сега готвим и четвърти, с който да може да произвеждаме повече бройки за масовото разпространение на чашата на пазара. Очакваме до края на следващия месец машината да е факт и да пуснем продукта", разказват Мирослав и Младен. "Конструирали сме машините сами, макар че сме използвали консултанти, както и хора, които чисто технически да осъществят идеите ни, защото за нас това е като хоби. Мнозина ни помогнаха, за което сме им благодарни. Като цяло обаче се борим със собствени сили и средства. Трудно е, но успяваме. Факт е, че след три години много проби постигнахме резултата." А какво представлява чашата? "Чашата, която вече е патентована, е и за топли, и за студени напитки. Студените не са проблем, но топлите размекват материала по-бързо. Въпреки това издържа 40 минути, което смятаме напълно задоволително като време, нужно на човек да изпие кафето си. Сегашният вариант е проектиран за късо и дълго кафе, но планираме да направим и по-големи размери за мляко с нес или какао, капучино... "Направена е от природни зърнени култури. Точната й съставка обаче е тайна", категорични са двамата. По думите им тестове на продукта се извършват и в момента заедно с експерти от ВХВП. Какво се проверява? "В момента уточняваме срока на годност. По предварителни данни той ще е около 6 месеца. Това е така, защото изследванията на влажността на чашата са отчели показатели от около 4%, което е много ниско. За сравнение тази на макароните е 8%, а те са с 1 година срок на годност. Макар че сне се спрели на 6 месеца, от практическия ни опит може да кажем, че и при повече от половин година чашата не дава изменения. За съхранението й не са нужни специфични методи. Трябва само стандартна опаковка, предпазваща от влагата, защото точно влагата е факторът, който може да повлияе и да се развият микроорганизми. Етикетът пък е направен така, че да лишава продукта от допир с повърхността. Планираме да разработим и бъркалки от същия материал, но това е въпрос на време." Къде се предлага Cupffee и какво мислят пловдивчани за чашата? "Пуснахме я пробно в две пловдивски заведение, за да видим има ли интерес. Да, има! Първо всеки, видял е за първи път, иска да си я купи, само за да я опита. След това хората започват да ни засипват с препоръки, макар че не може да угодим на всички. Предобладават обаче положителните мнения", споделят Мирослав и Младен. Като крайна цена за потребителите в заведенията те са определили 30 стотинки. "Това е нормална цена. Ние се борим продуктът да стане масов, да се наложи. И не толкова гоним печалбата, а искаме да променим навиците на хората, а така и света." Как ще стане това? Еко ползите от чашата са много, категорични са двамата. "Първо - за производството на пластмасовите чаши се използва петрол и петролни продукти, които са вредни. Разграждат се бавно и дори при разделното събиране пак не могат да бъдат чак толкова добре рециклирани. Хартиените чашки пък се произвеждат от дървесина, но и те имат полиетиленов слой, който да предпазва от протичане - съответно пак се използват петролни продукти. Второ - колкото и банално да звучи, тази чаша не е за многократна употреба и съответно собствениците на заведения няма да хабят много вода за миене, няма да използват и толкова много миещи препарати. Защото чашата е биоразградима." |
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5586) | 59% | |
Не (3057) | 32% | |
Не мога да преценя (900) | 9% |