Започва общественото обсъждане на намерението за поемане на общински дългосрочен дълг, което
Plovdiv24.bg предава на живо. Става дума за 11 инфраструктурни проекта, за които Община Пловдив може да кандидатства за финансиране по Фонд за градско развитие за Южна България по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г. с инвестиционен проект"Подобряване и модернизация на градската среда в Пловдив":
• Пробив "Модър – Царевец"
• Пробив "Водна палата"
• Изграждане на нов мост над река Марица
• Реконструкция на ул. "Царевец"
• Реконструкция на бул. "Хаджи Димитър"
• Разширение и реконструкция на бул. "Марица – север"
• Реконструкция и разширение на ул. "Кукуш" от надлез "Родопи" до бул. "Македония"
• Реконструкция и рехабилитация на ул. "Митрополит Панарет"
• Туристически информационен център
• Естетизация и рехабилитация на подлез "Баня старинна"
• Многоетажен паркинг
Също така е представен проект за модернизация на техниката и оборудването на общинскитефирми "Чистота" и "Градини и паркове".
Общата стойност на проектите е 113 501 750 лв. Максималният размер на дългосрочния дълг, който община Пловдив има намерение да поеме, е 113 501 750 лв. Начин на финансиране: от Фонд за устойчиви градове. Дългосрочният общински дълг ще бъде погасяван чрез собствени бюджетни средства.
Обръщението на кмета:
Пловдив се развива и разраства, защото предлага добро качество на живот и много възможности за работа и бизнес. Всичко това е добре за икономиката и стандарта на живот на пловдивчани, но води след себе си необходимостта от нови мащабни инвестиции в транспортната и социалната инфраструктура.Градът ни е своеобразен лидер в Югоизточна Европа от гледна точна на развитието на индустриалните зони. Бурното икономическо развитие на Пловдив и региона през последните години постави съвсем различни предизвикателства пред неговото управление. Необходимо е разширяване на пътната инфраструктура, изграждане на нова социалната инфраструктура – училища, детски градини, ясли, болници, което изисква сериозни инвестиции. В момента работим по няколко големи проекта – довършването и разширяването на Околовръстното шосе, завършването на вътрешния ринг на града, което предполага разширяване и строителство на нови булеварди и съоръжения за подобряване на свързаността между районите, включително и на нов мост, извеждане на трафика извън центъра, каквато е европейската практика.Работим по Водния проект, който ще обнови ВиК мрежата в един от градските райони и ще се изгради нова Пречиствателна станция на стойност 70 млн. лв. Вече стартира и усилено се работи по изграждането на подлеза "Модър-Царевец", който ще свърже районите "Западен" и "Южен". Предстои през лятото да стартира и още един мегапроект – пробивът под Централна жп гара.С екипа обсъждаме възможности за алтернативен екологичен транспорт, за разширяване на велоалеите и пешеходните и зелени зони.Основната пътна мрежа на Пловдив е проектирана и реализирана преди повече от 50 години, като е предвидено тя да обслужва между 80 000 и 100 000 автомобила и други транспортни средства. Сега те са над 220 000 без приходящите. В действащия Общ устройствен план на Пловдив е разработена перспективна и ефективна транспортно-комуникационна система, която е успешно надградена във вече разписания нов ОУП. Ако тя се реализира, градът няма да има проблеми със задръстванията и трафика. Според разчетите изграждането на всички предвидени трасета, пътни връзки и реконструкцията на съществуващите такива ще струва над 1 млрд. лв. Спрямо новия ОУП на Община Пловдив само за реализирането на транспортната инфраструктура до 2040 г. - период, в който по закон действа планът, ще са необходими 528,2 млн. лева. За ново строителство са необходими 384,8 млн. лева, за реконструкция на улици - 68,3 млн. лева, за изграждане на мостове и съоръжения - 75,1 милиона.Такива инвестиции не са по силите на нито един общински бюджет. Затова от началото на мандата ние търсим начин да балансираме между възможностите на общината и проектите, които са неотложни и да готвим в перспектива не само проектите, които ще се реализират през този мандат, но и през следващите.През миналата година разработихме сериозна инфраструктурна програма, в която са заложени проекти за над 500 млн. лева. В нея важен акцент е доизграждането на вътрешния ринг и подобряването на връзките между кварталите, за да се разтовари трафикът в града.Едни от най-важните трасета за автомобилно движение са подлезът "Модър - Царевец", изграждане на пробива на Водна палата, реконструкцията на Бетоновия мост, подлезът под Централна жп гара, надлезът връзка между бул. "Александър Стамболийски" и "Цар Симеон Велики", новият мост над р. Марица, който е част от довършването на вътрешния ринг на град Пловдив, мостът на Южната тангента над "Коматевско шосе".Всички наши действия бяха и продължават да са насочени към решаването на проблемите с облекчаване на трафика и осигуряването на финансиране за важните обекти за града. За част от проектите ще кандидатстваме за европейско финансиране в новия програмен период. За тези, които не са обект на европрограмите, ще е необходимо да търсим средства чрез различни финансови инструменти.В момента условията за привличане на подобни средства са изключително благоприятни – банките предоставят кредити с ниски лихви, дълъг гратисен период и срокове за погасяване.През последната година бяха проведени редица срещи с общинските съветници, на които екипът на общината представи приоритетните проекти за града. На тази база сме обобщили и поставяме за обществено обсъждане важните проекти за Пловдив. Развитието на града изисква смели решения в дългосрочна перспектива, но без подкрепата на пловдивчани не бихме могли да ги реализираме.