Към 1 юли 2022 г. изцяло електрическите леки автомобили у нас са 4614, сочат данните на Министерството на вътрешните работи (МВР) за водените на отчет пътни превозни средства (ППС) по вид и гориво, публикувани в Портала за отворени данни на Република България, предава БТА. Значително повече са леките автомобили – хибриди, които ползват освен електричество и конвенционално гориво – 25 467, като от тях преобладават тези във вариант бензин-електричество – 21 842.
Увеличението им в страната е в синхрон с европейската тенденция. Общо предимство от използването им е по-чист въздух в градовете, по-малко шум и намаляване на емисиите в подкрепа на общата борба с климатичните промени. В много страни стимулирането на електрическата мобилност започва с финансово подпомагане за закупуването им.
У нас за физическите лица подобна мярка няма, макар от години от подобно подпомагане да се ползват централната администрация, териториалните й подразделения и общинските администрации по специална инвестиционна програма на Националния доверителен екофонд (НДЕФ). До миналата година НДЕФ подпомагаше и закупуването на хибридни автомобили, но тазгодишната схема е насочена само към изцяло електрически превозни средства като отпусканите суми са между 20 000 и 40 000 лева в зависимост от модела и големината им.
Освен общите екологични ползи, за шофьорите на електромобили у нас има редица лични предимства, сред които безплатно паркиране в синя и зелена зона, освобождаване от данък и нисък разход за зареждане, особено актуален в контекста на поскъпващите горива.
Към 1 юни тази година в община Пловдив има регистрирани малко над 300 000 превозни средства, от които под 1 процент - 2500 са електрически или хибридни, съобщи заместник-кметът по транспорт
Тодор Чонов. По думите му се очаква техният брой да се увеличава постоянно докато изцяло заменят колите с двигатели с вътрешно горене. Този вид транспорт има специфични изисквания за организацията и изграждането на достъпна и удобна инфраструктура за зареждане, отбеляза Чонов. Според него общината не би могла самостоятелно да отговори на бързонарастващите нужди на електрическата мобилност в града и "приветства частната предприемчивост".
В Пловдив, според данни на сайта https://vsichkotok.bg, посочен от общината като достоверен, има общо 36 зарядни станции. От тях 10 са за бързо зареждане. Всички станции са частни - на бензиностанции, хотели, търговски центрове и вериги, и фирми. Дружеството EVN притежава три от зарядните станции в града. Всяка позволява да се зареждат два електромобила едновременно, с мощност до 22 kW АС. Зареждането става през мобилното приложение EVN2GO. Oт 1 февруари тази година цената на услугата е 0,99 лв/kWh с ДДС като преди това беше безплатно.
Манол Пейков, собственик на голямо издателство в Пловдив, шофира електромобил от девет месеца. Купува го защото е привърженик на екологичните решения, има собствена зарядна станция на паркинга на офиса си, откъдето получава 85 на сто от заряда за автомобила си, разказва той за БТА.
Според него по-добър е вариантът за зареждане в дома, защото цените на битовата електроенергия са по-ниски. По думите му ако един дизелов автомобил харчи между 25 и 45 лева за 100 километра, неговият автомобил, при зареждане на личната му станция, изразходва 5 лева на 100 километра, а на частни станции - между 10-12 лева.
"Една от привилегиите е ниският разход, второ - освободен съм от плащане на годишен местен данък", каза за БТА Цветан Макавеев, собственик на електрически автомобил от Бургас. Неудобството е, че от Бургас до София не мога да стигна с един заряд, обикновено е достатъчен колата да измине около 300 километра, а по магистралата няма изградени достатъчно зарядни устройства. Оказва се, че най-трудното е захранването", добави той.
"Батерията помага за намаляване разхода на гориво, по-старите батерии по-малко, а по-новите повече“, сподели Ивайло Христов от Монтана – собственик на автомобил тип хибрид, който се движи електричество и бензин. Той уточни, че неговата кола е на 18 години, батерията е стара и се зарежда при движение по инерция и при спирането на автомобила. Разходът на бензин е от 4,6 до 5,5 литра на 100 километра, макар че по документите на колата трябва да е от 3,5 до 5,0 литра. Христов коментира, че хибридите с по-нови батерии имат по-нисък разход, понеже по-новите батерии издържат повече. Той би си купил и по-нова кола тип хибрид, но го спира цената.
Ползите от електромобила са големи - ниски разходи за поддръжка и гориво, коментира за БТА собственикът на такава кола Свилен Максимов от Русе.
"Накладки почти не се сменят, няма ремъци – например ангренажен, както и масло", обясни той. По думите му в зависимост от модела електромобил и начина на шофиране разходът на електроенергия е от 15 до 30-40 киловатчаса на 100 километра.
"С едно зареждане с моя електромобил мога да измина между 300 и 400 километра, като това зависи от начина на шофиране", обясни той.