ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Нов ценови удар върху потребителите
Автор: Диана Бикова 20:22 / 19.02.2022Коментари (22)33530
© БГНЕС
Зарядните станции за електрически автомобили в Пловдив вече са платени и цената за зареждане е много висока. За новия ценови удар върху потребителите, които дават своя принос за опазването на околната среда, съобщи издателят Манол Пейков, който беше депутат от Пловдив в 45-ото и 46-ото Народно събрание от листата на "Демократична България".  

"Дълбоко съм разочарован от решението на EVN да превърнат безплатните си доскоро зарядни станции на територията на Пловдив в платени – при това на космическата цена от 99 стотинки на кВтч.

По същество това решение не ме засяга лично: от няколко месеца насам зареждам изключително на собствената си зарядна станция.

Което е още една причина да се чувствам длъжен – като вече достатъчно опитен шофьор на електрически автомобил, който в случая не е в конфликт на интереси – да им обърна внимание защо това според мен не е никак добра идея:

1) През последните две години, с трите си безплатни 22-киловатчасови зарядни станции на територията на Пловдив, EVN се превърнаха в символ за корпоративна социална отговорност, грижа за природата, далновидност и добър вкус. Имиджовият ефект от тези три зарядни станции беше по-голям, отколкото десетки билбордове и стотици рекламни слотове по радиото и телевизията.

С новия си ход EVN не замо зачеркват това впечатление, но и насилствено се самотрансформират в точно обратното: въплъщение на корпоративната алчност и стремеж към монетизация на всяка красива и общественополезна идея.

2) Аргументът, че фирмата работи в посока на развитието на бизнес модел за разрастваща се мрежа от зарядни станции също е несъстоятелен.

Първо – защото в бизнеса със зарядни станции има негласно правило: платени са станциите на прав ток (50 кВтч и нагоре), а тези на променлив ток (22 кВтч и надолу) са безплатни.

Второ: цената от 99 ст/кВтч е убийствено висока, особено за зарядна станция, на която трябва да зареждаш цели 5 часа.

За сравнение: конкурентните зарядни станции на прав ток (Елдрайв, Финес), на които се зарежда за час или по-малко време, към момента са на цена от 69-70 ст/кВтч.

3) Още един аргумент в ущърб на заявлението на EVN за развитие на "бизнес модел": при тази цена (99 ст/кВтч) и при зимни условия, всеки изминат километър с електрическия ми автомобил струва два и половина пъти повече, отколкото старият ми (тригодишен) дизелов автомобил от същата марка (чиято цена в магазина е почти два пъти по-ниска).

С други думи: кой, по дяволите, би се навил да си купи два пъти по-скъп автомобил, да виси по пет часа на колонката (вместо да налее нафта за няколко минути) – и накрая горивото да му струва 40 стотинки на километър – вместо 15 стотинки с дизеловото гориво?...

За всички ни е ясно, че цената на тока в момента е необикновено висока – но дори и на фирмено електричество в момента зареждам под 40 ст/кВтч (което ми излиза около 14 ст/км дори при зимни условия). Ако реша да зареждам вкъщи (и си създам условия), цената ще е повече от два пъти по-ниска от фирмената – и пет пъти по-ниска от тази, която EVN предлагат на техните колонки (около 8 ст/км).

4) Трети (и засега последен) аргумент в същата посока: за да развиват какъвто и да е бизнес, EVN трябва да имат достатъчен човекопоток, за да покрият най-напред твърдите си разходи (искрено се надявам, че си плащат на общината съответната такса за използването на обществен ресурс, сиреч – две паркоместа на улицата).

С други думи, разликата между цената, на която купуват тока (да речем – 40 ст/кВтч) и тази, на която го продават (99 ст/кВтч) дава единицата печалба на продаден киловатчас енергия (примерно – 59 ст/кВтч). Това означава, че ако за едно паркомясто плащат на общината, да речем, 590 лв/месец, те ще трябва да продадат 1000 кВтч ел енергия само за да изплатят мястото; същинската печалба ще дойде едва след това.

Следователно големият (бизнес) въпрос в случая е следният: ще могат ли на тази неприлично и нелогично висока цена да привлекат достатъчно б а л ъ ц и, за да избият разходите, та белким реализират и някаква печалба?

И няма ли да е далеч по-разумно да заложат по-прилична и по-пазарна цена, с която да гарантират, че, вместо да стоят празни 90% от времето, местата ще са (почти) непрекъснато заети? Защото със сигурност е по-добре да сложиш в джоба си 20 реални стотинки, отколкото 60 в ъ о б р а ж а е м и.

5) Последно, но не на последно място: когато купих електрическата си кола бях съвършено наясно със всички недостатъци и рискове, свързани с една все още млада и развиваща се индустрия.

Наясно бях и че ще ми струва два пъти повече. И че разликата в цената едва ли ще се избие от (уж) по-евтиното гориво дори и за целия живот на автомобила.

И въпреки това го направих.

Защото вярвам, че ако човек заявява загриженост за състоянието на околната среда; за глобалното затопляне и предстоящите катаклизми, свързани с него; за десетките хиляди смъртни случаи, които могат да бъдат спестени ако подобрим качеството на въздуха, който дишаме – та ако човек публично застава зад тези каузи, той (или тя) трябва също така да е готов (както казват американците) "да сложи парите си там, където му е устата".

Именно затова си купих тази кола. И – макар личната ми финансова мощ да е несравнимо по-малка от тази на корпорация с мащаба, възможностите и размаха на EVN, не съм съжалил за решението си дори и за миг.

Разбира се, ще се радвам да чуя аргументите на хората от EVN за това им решение. Дано пропускам нещо, дано нещо недоглеждам.

Дано добрите им намерения да променят средата към по-добро – заявени по привидно красноречив начин преди точно две години – не са били само корпоративна фасада за поредното енергично и гръмко българско... нищо."

Потърсихме официална информация от EVN България по следните въпроси:

- Каква е причината за промяна в начина на ползване на зарядните станции?

- От кога е решението за платено ползване?

- Каква е цената? Конкурентна ли е, съпоставена с други доставчици на подобна услуга?

- Регламентирано ли е ползването на прав и променлив ток и има ли разлика в цената?

- След увеличението на цената на електроенергията има ли отлив на клиенти?

- Колко са частните зарядни станции в община Пловдив? Има ли регистър?

Ето и официалния отговор:

"През февруари 2020 г. EVN откри 3 обществени зарядни станции за електромобили в Пловдив. Компанията работи в сътрудничество с община Пловдив за изграждането на зарядни станции, което е сред инициативите на EVN за по-екологичен начин на придвижване и по-чист въздух. E-колонките са изградени съгласно общинските процедури за преместваеми обекти и от момента на стартиране на платената услуга заплащат съответните такси към общината по издадените им разрешения.

Две от електроколонките са в центъра на града - ул. "Христо Г. Данов" 37 (пред централата на EVN) и до Голямата базилика (бул. "Княгиня Мария Луиза" 3), което ги прави подходящи за всички, които посещават обекти в центъра - институции, обществени, туристически места и други. Третата зарядна станция е пред EVN Топлофикация (ул. "Васил Левски" 236) на изхода към магистрала "Тракия". EVN откри през 2021 г. зарядни станции и в Смолян и Варна.

Всяка зарядна станция на EVN позволява да се зареждат два електромобила едновременно, с мощност до 22 kW АС. Енергията от нашите зарядни станции е 100% зелена -  генерирана е изцяло от възобновяеми източници, което прави зареждането още една стъпка в ползва на околната среда. Зареждането става през мобилното приложение EVN2GO.

От откриването си през февруари 2020 г. до февруари 2022 г. – за период от 2 години, зареждането се извършваше безплатно. Oт 1 февруари 2022 г. зареждането на зарядните станции на EVN в Пловдив е платено - цената на услугата е 0,99 лв/kWh с ДДС. Тя е съобразена с редица пазарни фактори, включително икономическа целесъобразност, доставка на екологично чиста енергия и др. До момента услугата се ползва с подчертан интерес от собствениците на електромобили.

Не можем да вземем отношение за зарядни станции на други доставчици на територията на общ. Пловдив.


Още по темата: общо новини по темата: 87
18.11.2024 »
01.11.2024 »
22.10.2024 »
01.08.2024 »
18.07.2024 »
16.06.2024 »
предишна страница [ 1/15 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Кога лапаше голямата депутатска заплата не решеве!
на 20.02.2022 г.
0
 
 
Пак питам защо ЕВН Енерго-про и ЧЕЗ не ползват електрически автомобили?
+1
 
 
абсолютно е вярно че електричките замърсяват повече-прост пример-тока който зареждат е произведен в Марица -изток от изгаряне на въглища-просто замърсяването не е в София или Пловдив а някъде около Гълъбово-просто капиталистите измислиха нов законен начин да вземат повече пари от хората за превозни средства
на 20.02.2022 г.
0
 
 
Не съм видял ЕВН да ползват и един електрически автомобил. Нали са загрижени за околната среда което е спорно кое е по екологично. Другото не съм съгласен да плащам по скъп ток където да се начислява някакъв процент за да зареждат елавтомобилите безплатно.
0
 
 
Поредният нещастник за който сами нафта е гориво
+2
 
 
Отивате на мол Пловдив и там е безплатно
0
 
 
Храненика на мама Жана от “ Жанет” заради който ДБ издухаха супата залагайки натоя ……….. Ай ще се въздържа
Искаше ми се да пиша до редакцията, но понеже не виждам как, дано пък така стигне възмущението ми до вас. Иде реч за температурата в Пловдив, която винаги съм я гледал от първа страница. Но на последък се усъмних в нея когато гледам, че навън се топи всич
на 19.02.2022 г.
0
 
 
Само да попитам автора, дали когато е купувал автомобила си, се е водил единствено от загрижеността си към нас- другите, да дишаме по-чист въздух, какъвто е духът на статията му или се е водил и от други интереси, и тънки сметчици, а опазването на околната среда е димка за пред другите! Защото излиза, че аз когато си слагах газова уредба, съм мислил на първо място за другите , а не, че ще карам по-евтинко! Че, ако е тъй, няма да си простя никога!
0
 
 
И що трябва някой да осигурява безплатно зареждане на ел. автомобили? Бил разочарован. Смешки.
0
 
 
Човека който е писал това е пълен идиот, по-скоро нарцисит. Да кажеш че си си купил електрическа кола защото мислиш за околната среда е като да кажеш че си си купил кожено яке за да спасиш животните от избиване. Просто си искал да имаш най-модерната кола с която да се фукаш, защото вече всички имат последния модел айфон. Остави си старата кола, тя замърсява много по-малко от колкото новата трябва само да се произведе.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
51-ото Народно събрание
Български национален отбор по футбол
Хороскоп за деня
Искаме 47 милиона лева за Южен обходен колектор
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: