© | Емил Караниколов е роден през 1980 г. в София. Магистър по право от УНСС с квалификация в областта на финансовия мениджмънт. От 2004 до 2010 г. е юрисконсулт в Столична община. В периода от януари до май 2010 г. е директор на дирекция в областната администрация на София. Изпълнителен директор е на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол от 2010 до 2017 г. От 4 май 2017 г. е министър на икономиката. Ето какво каза той пред "24 часа":
- Г-н Караниколов, “Фолксваген" обяви, че отлага избора на страната, в която ще прави завод, за октомври. Това заради изборите ли е?
- Няма как един стратегически инвеститор да се занимава с политика. Това, което успях да разбера от решението, е, че те ще започнат преговори със страните, кандидати да го приемат. Вече официално се знае, че групата “Фолксваген" ще търси възможности за изграждане на нови заводи за различни видове автомобили. Предвид опита, който имаме, работниците, които са подготвени, това, че над 220 компании работят в автомобилния сектор, България може да сглобява цели автомобили. Но решението е на инвеститора и ще го чуем от него.
- През октомври?
- Не мога да кажа. Уверявам ви, че България е готова, правителството е на разположение, ако има интерес за разговори с нас, ние сме на линия.
- Изненадан ли сте от решението за отлагане на борда на “Фолксваген"?
- Не. Това е нормална процедура. Нашата работа е да докажем, че България е първо конкурентна среда и второ, че има опит. Но не го обвързвам по никакъв начин с изборите. Това е международна компания, глобална, по никакъв начин не ги интересува. Важното е, че България вече е готова и се надяваме, че ще бъде избрана като дестинация за водене на преговори.
- Ако България бъде избрана, голяма надпревара ще е кой ги е довел?
- Аз поименно ще посоча кои хора са свършили работата, който и от големите да си слага медали. Аз си знам хората, които работеха, само да ни изберат.
- Кои са те?
- Хората от министерствата, от общините. Като кажат, че някой политик е свършил нещо, при положение че хора работеха денонощно, нямаше празници, лошо ми става.
- Напоследък като че има раздвижване в инвестициите. Така ли е?
- От година, година и половина го усещам. Все повече компании, и то международни, все по-големи, правят сериозни запитвания. Мисля, че и тази година няма да е лоша.
- Въпреки прогнозите за забавяне?
- Не съм съгласен, че ще има забавяне, да не говорим за спад в растежа. За миналата година беше 3,1%, за тази година прогнозата е към 3,3%, аз мисля, че имаме способност и ресурс дори за 3,5 на сто растеж за 2019 г. Износът има ръст, и към трети страни, финансовата ни стабилност е нещото, което кара инвеститорите да се ориентират към нашата страна, имаме специалисти с призната репутация във високотехнологичния сектор.
- Какво още може да се направи, за да се отворят вратите за инвеститорите?
- Очакваме скоро да подпишем споразумение с инвестиционния комитет към ОИСР (Организация за икономическо сътрудничество и развитие) и да бъде направен 6-месечен анализ на българското законодателство, на конкурентоспособността на икономиката ни, на държавните дружества. Този анализ ще помогне, след като изпълним препоръките им, кредитният рейтинг на България да се повиши и да станем още по-атрактивни за инвеститорите. Другият ни приоритет е инвестиции в образованието, няма как да вдигнем доходите без необходимата квалификация и преквалификация.
- С новия проектозакон за публичните предприятия ви вземат агенциите - за приватизация и за инвестиции.
- Какво значи да ми ги вземат? Моя беше идеята да се обединят. Механизмът на приватизация е изчерпан в България, приватизирали сме 99% от държавните предприятия. Това, което правим със закона, е, че отпада забранителният списък, като оттук нататък всички дружества ще се приватизират само след решение от Народното събрание. Другото е, че ще обединим опита на агенцията за приватизация, която повече от 20 г. работи с инвеститори с този на агенцията за насърчаване на инвестициите. Увеличаваме капацитета на тази обща агенция и целта ни е за всеки инвеститор да има подготвен екип, който да оказва пълно съдействие още преди той да вземе решение да инвестира у нас. Създаваме карта по региони, по градове, какви икономически дейности ще има.
- Какво ще има на тази карта?
- Първо - какви производства има в дадения регион. Инвеститорът ще види от офиса си какви фирми има в един град, община или регион, от кои икономически сектори са, ще види какви са оборотите от определен сектор. Ще има данни и от образователните центрове - какви са подготвените кадри, включваме информация за заетостта, както и какъв оборот от БВП създава тази дейност в този регион. Ще се опитаме да направим една пълна картина на България и всеки инвеститор да има предварителна подготовка. Надявам се до два месеца да сме готови.
- Какви други инвеститори заявяват интерес?
- Напоследък италиански фирми правят запитвания, имаме 4-5 инвеститори оттам. Те са от индустрията за опаковки, в текстила, във високотехнологичния сектор.
- На какъв етап е интересът им?
- Проучване. Писахте за немския инвеститор, който иска да прави завод за изкуствени стави. Той си хареса България, беше тук е четвъртък или петък миналата седмица, от понеделник екипът му вече е на терен. Засега разглеждат София, Пловдив и Бургас.
- Бързо действа този човек.
- Което означава, че България е атрактивна. Да дойдеш на място с частния си самолет, да огледаш имотите, за два дни да вземеш решение и да изпратиш екипа си, е изключително положително. Има интерес и от турски фирми.
- Покрай турските инвеститори обаче стана скандал с посланика.
- Беше едно прекрасно събитие. Трябва да имаме уважение към компанията, която отвори завод за автомобилни части в Кърджали, те скоро ще инвестират във Враца. През 2006 г. тя започна с 4,5 млн. лв. инвестиции, сега са над 400 млн. “Теклас" е реномирана компания с висококвалифициран персонал и мисля, че трябва да пазим такива инвеститори. Станалото - станало, всеки си е взел поука.
- Турските инвеститори къде се насочват? Към Кърджали ли?
- Не, в никакъв случай. Предимно предпочитат Пловдив. Той става една изключително интересна зона. А от периферията на Пловдив отиваме към Стара Загора. Към Бургас също има интерес, за Варна се опитваме през индустриалната зона да осигурим терени за инвеститорите. В Бургас има, във Варна сме по-слаби като предлагане и това трябва да го променим.
- Вече говорим изобщо за инвестиции, нали?
- Да. И отново приоритет, остава Северозападна България, но там просто е по-трудно, защото инвеститорите искат инфраструктура. Искат пътища, жп линии. |