Новият мол на Сточна гара няма да е готов догодина!
Търговският център, който южноафриканският фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcaste изгражда в Пловдив, трябва да отвори врати през 2021 г., т.е. една година по-късно от първоначалните планове, става ясно от отчета на компанията за първото полугодие.
Той ще разполага с брутна отдаваема площ от 59 500 кв. м, а до момента компанията е инвестирала в изграждането му 24 млн. евро. Общата стойност на инвестицията се очаква да достигне 141 млн. евро
Припомняме, че в края на 2017 г. фондът придоби терен от 36 декара на мястото на старата Сточна гара в Пловдив, а през март миналата година купи и съседен парцел от 29 декара. Така в момента компанията притежава терен от 65 декара, върху който трябва да бъде изграден новият търговски център. Това ще бъде третият голям проект на NEPI в България, след като през 2017 г. компанията придоби столичните молове Paradise Center и Serdika Center. NEPI Rockcaste е отбелязал силно първо полугодие с печалба от 170 млн. евро, която ще бъде разпределена между акционерите, сочи още отчетът. Това представлява ръст от 11,1% спрямо същия период на миналата година.
Печалбата на акция е в размер на 29,02 евроцента и е по-висока с 9,6% спрямо първото полугодие на миналата година. Общата стойност на притежаваните от NEPI имоти в Централна и Източна Европа се оценява на 6,1 млрд. евро и нараства с 3,4% спрямо декември 2018 г., но средната доходност от тях се свива леко до 6,64% спрямо 6,70% през първото полугодие на миналата година. Общата брутна отдаваема площ на обектите на южноафриканския фонд достига 2 млн. кв. м, като незаетите площи са само 2,6%, съобщава компанията. Инвестициите на NEPI в земя и строителство на нови обекти или разширяване и преустройство на съществуващите достигат 133 млн. евро между януари и юни, става ясно от отчета.
България е на пето място по дял на активите в общия портфейл на южноафриканския фонд с 8%. На първо място е Румъния с 36%, следвана от Полша с 24% и Унгария с 10%. Преди страната ни е и Словакия с дял от 9%. NEPI притежава имоти и в Чехия, Хърватия, Сърбия и Литва.
Общата стойност на търговските центрове Paradise Center и Serdika Center през първото полугодие достига 483 млн. евро при доходност от 7%, става ясно от отчета. Общата им брутна отдаваема площ е 161 500 хил. кв. м, като 97,9% от тях са заети. Продажбите на наемателите в двата мола са нараснали с 2,1% през периода, като това е най-слабият ръст сред страните, в които NEPI има обекти.
Най-голям скок на продажбите на наемателите е регистриран в Сърбия (15%), следвана от Румъния (14,3%) и Чехия (10,4%). Средният ръст на продажбите на наемателите в притежаваните от компанията обекти в Централна и Източна Европа достига 8,2%, като най-голям принос имат магазините за електроника, за дрехи и храна.
Южноафриканският фонд има положителни очаквания за продажбите в региона благодарение на подобряването на заетостта и ръста на заплатите, които ще продължат да подкрепят силното потребление, пише "Инвестор". Според прогнозите на компания средният годишен растеж на продажбите във физически магазини в Централна и Източна Европа ще достигне 5% до 2022 г. и ще бъде един от най-силните в света, като ще отстъпи само на Азия, Близкия Изток и Африка.
В същото време онлайн продажбите в Европа се очаква да нараснат от 289 млрд. евро до 505 млрд. евро, или дял от 10,6% от общите продажби на дребно. Продажбите във физически магазини ще нараснат от 3,7 млрд. евро на 4,2 млрд. евро, като Централна и Източна Европа ще има основен принос за повишението, сочат данните на NEPI.