Около 321 млн. лева без ДДС ще са необходими за обновяването и рехабилитацията на жп възел "Пловдив", в който се включва 1200 метра повдигната железопътна линия от Коматевския възел, през река Марица, до булевард "България", както и пробивът на Централна гара. Това стана ясно на официалното представяне на проекта, по който работят община Пловдив и НКЖИ и за който Plovdiv24.bg пръв писа.
Проектът е по ОП "Транспорт" и предвижда реконструкция на линиите, които трябва да осигурят връзка от Пловдив до Истанбул, както и до сръбската граница и София.
Специално жп възел "Пловдив" е заключен между Скутаре, Крумово, гара "Филипово" и Централна гара. С разширяването на жп възела два общински проекта влизат в програмата "Транспорт" - преминаването на бул. "Васил Априлов" под Централна гара, както и направата на нов жп мост над Марица от Коматевския възел до бул. "България".
На днешната презентация консултантът по проекта Илия Илиев обаче обясни, че с пробива на Централна гара няма да се премахва Бетонния мост, само ще бъде реконструиран.
"Засега това са предвижданията ни", коментира Илиев.
Предвижда се под Гарата да има трасе с дължина 900 метра между бул. "Васил Априлов" и ул. "Димитър Талев".
Илиев разясни, че идейният проект предвижда още премахването на 3-те прелеза между гара Пловдив и гара Филипово. На тяхно място ще се направи естакада, обмисля се и спирка в района на ст. "Пловдив".
Местната администрация проектира и автомобилен мост, който да бъде изграден до т. нар. стар жп мост над река Марица. Това ще бъде направено от община Пловдив, а по проекта по ОП "Транспорт" старият жп мост ще бъде премахнат и на негово място ще се изгради ново съоръжение.
Градоначалникът Иван Тотев обясни, че реализацията на жп възел "Пловдив" ще даде възможност за решаване на различни градски задачи. Но и нещо по-важно, ще даде възможност за надграждане, тъй като чрез жп транспорт към Пловдив ще бъдат по-добре приобщени "Южен" и "Западен".
По проекта предстои техническото проектиране, а реален старт и първа копка се очаква през 2017 г. Краят на строежа трябва да е през 2020-21 г.
Проектът ще позволи и изключителното бързото придвижване от Пловдив до София за 45-50 минути или от Пловдив до Бургас за около час и 45 минути.