Областният управител на Пловдив
Йордан Иванов отговори на въпроса на кмета
Здравко Димитров защо е спрян ремонтът на пътя край Храбрино във фейсбук. Ето какво написа Иванов:
"Спрелият пътен ремонт край Храбрино - "видим резултат" от "инхаус" процедуритеНе съм изненадан, че след като в петък повдигнах въпроси около поисканите от държавата 10 млн. лв. за ремонт на Белодробната болница на Кудоглу, която е собственост на община Пловдив, опитът за атака от кмета на града Здравко Димитров - Зико не закъсня.Кметът ме попита задочно защо е спрян ремонтът на пътя край Храбрино, където трябва да се укрепва свлачище.Когато ми задават въпроси, се старая да давам отговори - първо, защото те засягат гражданите на областта. И второ - защото диалогът между институциите е важен.Ето какво до момента показва проверката на случая с укрепването на свлачището край Храбрино:"Укрепване на свлачище на републикански път III-862 "Първенец- Лилково“ при км 8+100 и км 8+500" - това е официалното име на ремонта на пътя. Той е възложен по времето на ГЕРБ по "любимата" процедура "инхаус" - от Агенция "Пътна инфраструктура" на държавната фирма "Автомагистрали". Не тя обаче е реалният строител, работата е прехвърлена на частни фирми - отново чрез любимия начин за заобикаляне на Закона за обществените поръчки от времето на ГЕРБ.Работата по пътя, започната през есента на 2021 г. със срок за завършване на ремонта от 4 месеца, е временно преустановена заради зимните метеорологични условия. Ремонтът е трябвало да продължи от началото на април. Уви, "Автомагистрали" ЕАД точно преди това подава до Агенция "Пътна инфраструктура" информация, че фирмата изпълнител има претенции за по-високи цени. И отказва да продължи строителните работи, докато не получи повече пари.Това е положението, а Здравко Димитров не знам от какво се изненадва - "инхаус" процедурите бяха на мода, когато управлява ГЕРБ. Последиците обаче са дългосрочни.Историята по-назад във времето също е интересна.През 2019 г. правителството на Бойко Борисов отпуска над 430 млн. лв. за укрепване на свлачища и срутища. През 2021 г. става ясно, че "Автомагистрали" е раздала 188 млн. лв. аванси на 25 фирми за укрепване на 84 свлачища в страната. Авансите са платени много преди да има издадени разрешения за строеж за въпросните обекти.От публичен одитен доклад на Сметната палата на дейността на "Автомагистрали" ЕАД за периода 2016-2020 г. научаваме, че договор с предмет "Предоставяне за временно и възмездно ползване на транспортни средства, строителна механизация, оборудване, и доставка на материали и изделия за обект No 2 "Укрепване на свлачище на републикански път III-862 "Първенец- Лилково“ при км 8+100 и км 8+500 с идентификационен No PDV 26.77373-03“ е сключен още на 17 декември 2019 г. Стойността му е 1,75 млн. лв., а до края на 2020 г. по него са изплатени над 781 000 лв.Ремонтът на въпросния участък край Храбрино, който сега е спрян, защото изпълнителят настоява за оскъпяване, започва през октомври 2021 г., а разрешението за строеж е от юли 2021 г.Все още се изяснява дали има друг сключен договор.В рамките на 1 ден проверката стигна дотук. Но ще продължи - защото ремонтът на пътя и укрепването на свлачището са важни за гражданите. Важно е и да се знае предисторията на всеки казус, защото това е отправна точка за бъдещите решения.Дали ще се осигури още финансов ресурс - под натиска на избраните фирми след "инхаус" процедурите, чиито - ще решат МРРБ и подопечните му структури възложители, защото е в техните правомощия.Надявам се и кметът Здравко Димитров да е удволетворен от отговорите дотук. Очаквам и аз да получа отговори на поставените въпроси за бъдещето на Белодробната болница на Кудоглу - тъй като община Пловдив иска държавно финансиране за ремонта на общинската собственост, при това не за първи път, но в Плана за интегрирано развитие на град Пловдив е заложен друг проект за сградата, различен от мотивите за държавно финансиране, заявени напоследък."