"Чужденци, мигранти в България." Така министърът на образованието определи ромските деца, които заради незнание на български език, заради общностни привички и най-важното, заради неразбиране важността на образованието от страна на родители си отпадат от училище, предаде репортер на Plovdiv24.bg.
Седмица преди първия учебен ден министър
Красимир Вълчев лично направи обиколка из най-големия ромски квартал в страната - "Столипиново".
"Тук положението е шарено", обобщи след посещението си на ОУ "Найден Геров" и ДГ "Лилия" проблема с отпадащите от системата ученици той.
Т.е. - има деца, които от малки попадат в едни и същи модели и стават жертва на неразбирането, че чрез образованието човек може да постигне житейски успехи.
"Тези деца от малки виждат сватби, раждания, не виждат хора, които да постигат житейски успех благодарение на образованието", коментира Вълчев.
"Но виждаме и обратното - родители, които искат децата им да са записани на детска градина, да учат. Случаите са различно, ситуацията е шарена.
Има и такива деца, чиито родители не са в България и те самите нямат мотив да се включат в системата. Те не са ходили на детска градина, били са в чужбина и се връщат на 8-9 години, на практика са като чужденци, мигранти в България."
Всъщност проблемът се корени в недостатъчното, а понякога и липсващо владеене на български език от тези деца.
"От следващата година ще отделим немалка сума за детските градини и училищата, в които има деца с недостатъчни познания по български език", посочи министърът.
Планираната сума е за около 40 - 45 милиона, но отпускането на средства ще бъде обвързана с допълнителни ангажименти на училищата.